آقای استاندار، راهش این نیست!

در یکی دو روز گذشته خبری در سطح استان مازندران منتشر شد که بنظر می رسد جای تامل دارد.

به گزارش حرف آنلاین، ” دفتر نمایندگی استانداری مازندران در نوشهر افتتاح شد” خبری بود که شاید در ابتداء تصور شود اتفاقی مبارک است اما وقتی به‌درستی و با دقت در آن تامل شود دریافت خواهد شد که نه تنها مبارک نیست بلکه بیهوده هم هست. بنظر می‌رسد پیرامون آن می توان نکات زیر را طرح نمود.

️ ۱_  پیش از این هم برخی استانداران در سودای چنین افتتاحی بودند که حتی یکی از آنان که اکنون عضو کابینه است چنین افتتاحی داشت. در همان ایام نیز برخی دلسوزان نسبت به بی‌نتیجه بودن نکاتی مطرح کردند. اگرچه استاندار وقت با استدلال خود اصرار به آن افتتاح داشت ولی روند کار بگونه‌ای نبود که نتیجه مدنظر را در پی داشته باشد.

۲_افتتاح هر دفتر نمایندگی قطعا کارکنان و ارکانی را می‌طلبد. در این شرایط که دولت به‌شدت به‌دنبال کاهش هزینه‌هاست تحمیل هزینه مازاد، بنظر می‌رسد بر مشکلات خواهد افزود. شاید گفته شود جذب جدیدی روی نمی‌دهد بلکه بناست که از ظرفیت کارکنان فعلی، بیشتر و بهینه‌تر استفاده شود. در پاسخ اولا بهتر آنست که از کارکنان در جایگاه فعلی به نحو شایسته‌تر استفاده شود که ان شاالله می شود و ثانیا هزینه دفتر تنها کارکنان آن نیست بلکه هزینه‌های جانبی اعم از نگهداری و … بیشتر از دیگر هزینه‌هاست.

️ ۳_ تا آنجا که همه می‌دانند فرمانداری‌ها نمایندگی استانداری در شهرستانها به شمار می‌آیند. اینکه فاصله میان یک شهرستان با مرکز استان طولانیست ادله منطقی برای افتتاح دفتر استانداری در یک منطقه نیست چرا که استانداری، مکان، چارت مشخص و معین دارد. اگر این روند را بپذیریم باید قائل به این باشیم که نهاد ریاست جمهوری یا وزارت کشور در استانهای مرزی و دور از پایتخت، اقدام به ایجاد دفتر نمایندگی کنند.

️ ۴_ افتتاح دفتر نمایندگی در غرب استان را می‌توان فریب افکار عمومی تلقی کرد، مگر مسول نمایندگی چقدر اختیار دارد؟ مسلما برای بسیاری از امور باید با استان هماهنگی و کسب تکلیف کند، در نتیجه شاهد بروکراسی اداری بیشتر هم برای مردم و هم برای مسولان منطقه را شاهد خواهیم بود.

️ ۵_ دغدغه درست حسینی‌پور استاندار مازندران در مورد رسیدگی بیشتر به غرب مازندران می‌بایست با روش‌های دیگر عملیاتی شود. راهش انتصاب مدیران کارآمد در ستاد استانداری، افزایش اعتبارات و تفویض اختیارات به مدیران مستقر در غرب استان بویژه به فرمانداری‌های ویژه است. فرمانداری ویژه جایگاهش معاونت استانداریست پس با وجود و حضور دائمی معاون استاندار در آن دیار نیازی به افتتاح دفتر نیست. در حوزه‌های مختلف نیز باید شجاعت تفویض اختیار را داشت.

۶_ امروز دولت الکترونیک با عزم جدی دولت سیزدهم در حال شکل گیری است. قطعا با این رویکرد، حضور فیزیکی افراد در مراکز اداری استان، نباید ضرورتی داشته باشد لذا بجای افتتاح دفتر می‌بایست به تقویت و توسعه این شبکه پرداخت.

️ ۷_  بیش از یک سال از استقرار تیم جدید مدیریتی در استان می‌گذرد و سه فرمانداری رامسر، تنکابن و نوشهر همچنان با سرپرستی اداره می‌شوند. اگر فکر تعالی غرب استان وجود دارد که دارد می‌بایست برای این موضوع قدم برداشت تا فرمانداران در غرب استان با توانی وافر و مضاعف به خدمت‌رسانی همه جانبه همت داشته باشند.