آغاز عملیات انحراف آب به تونل بزرگ‌ترین سد شمال کشور

حرف آنلاین:عملیات بزرگ انحراف آب به تونل به همراه فاز دوم عملیات اجرایی سد مخزنی هراز آمل کار خود را آغاز کرد. در این آیین عبادی مدیرکل دفتر فنی وزارت نیرو، یوسفیان ‌ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران، یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران و دیگر مسئولان استانی […]

حرف آنلاین:عملیات بزرگ انحراف آب به تونل به همراه فاز دوم عملیات اجرایی سد مخزنی هراز آمل کار خود را آغاز کرد.

در این آیین عبادی مدیرکل دفتر فنی وزارت نیرو، یوسفیان ‌ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران، یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران و دیگر مسئولان استانی و شهری حضور داشتند.

ساختار سد مخزن هراز بر روی رودخانه هراز در فاصله حدود 20 کیلومتری جنوب شهرستان آمل در مازندران واقع شده و دسترسی به ساختکاه مستقیما از جاده هراز امکان‌پذیر است.

مطالعات تکمیلی مرحله نخست طرح بزرگ سد هراز در شهریور ماه سال 1385 به شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس واگذار شده و هدف از این مطالعات دقت موقعیت محور و ارایه جانمایی سد و ساز‌ه‌های وابسته بوده است.

نوع سد خاکی با هسته مخلوط بوده و حجم کل خاکریزی آن 10 میلیون متر مکعب است.

تراز تاج سد 508 متر از سطح دریا بوده و ارتفاع سد از بستر خاکی 150 متر و طول تاریج 377 متر طرح‌ریزی شده است.

تراز کف رودخانه در محل محور سد مخزنی هراز 385 متر از سطح دریا، عمق تقریبی آبرفت در محل محور 25 تا 30 متر و تراز عادی بهره‌برداری این پروژه عظیم 502 متر از سطح دریا در نظر گرفته شد.

جلوگیری از بروز مشکلات و تنش‌های اجتماعی ناشی از کمبود آب کشاورزی، امکان جایگزینی حق‌آبه دشت هراز از سد لار و تخصیص آن به آب شرب شهر تهران و تحت پوشش قرار دادن 96 هزار هکتار از اراضی منطقه با کمک کانال چالوس تنها بخشی از اهداف گسترده احداث سد مخزنی هراز است.

عملیات اجرایی بدنه و تونل‌های سد هراز بر روی رودخانه هراز توسط موسسه سیدالشهدا(ع) قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در حال ساخت است که هم‌اکنون شاهد تلاش شبانه‌روزی مهندسان و پیمانکاران این سد بزرگ هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این مراسم گفت: هم‌اکنون در این استان سه سد ذخیره آب در مرحله ساخت قرار داشته و کار مطالعه ساخت 10 سد نیز در دست اقدام است.

محمدابراهیم یخکشی امشب در آیین آغاز فعالیت فاز دوم عملیات اجرایی و انحراف آب به تونل سد مخزنی هراز اظهار کرد: مازندران در بحث سدسازی از بسیاری از استان‌های کشور عقب‌ مانده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون حدود 10 درصد آب سطحی در مازندران مهار می‌شود.

یخکشی با اعلام اینکه کشاورزی مازندران تابستانه است و در تابستان مزارع و شالیزارها به آب زیادی احتیاج دارند، تصریح کرد: در بحث کمی و کیفی آب شرب مصرفی مردم نیز دچار مشکل هستیم.

به گفته این مسئول، باید با همکاری و تلاش شبانه‌روزی عقب‌افتادگی مازندران در زمینه سدسازی به نوعی جبران شود.

یخکشی متذکر شد: هم‌اکنون در این استان 10 سد در دست بهره‌برداری بوده و سه سد در مرحله ساخت قرار دارد همچنین ساخت 10 سد نیز در دست مطالعه است.

وی سد مخزنی هراز را یکی از سازه‌های بزرگ آبی کشور دانست و خاطرنشان کرد: تونل انحراف آب سد هراز به طول 582 متر بوده و برای آن قطر پنج متری در نظر گرفته شد که با گذشت سه سال از فعالیت اجرایی آن با اختصاص اعتبار 600 میلیارد ریالی به بهره‌برداری می‌رسد و هم‌اکنون تحویل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) شد.

معاون عمرانی استاندار مازندران نیز گفت: سد هراز از پروژه‌های عظیم مازندران در بخش‌های مختلف به‌ویژه در زمینه آب کشاورزی است.

علی نبیان اظهار کرد: گام‌های بلندی در بخش‌های عمرانی در مازندران ایجاد شده که نویدبخش آینده‌ای روشن برای مازندرانی زیبا است.

وی بیان داشت: با تلاش نماینده مردم آمل در مجلس و دیگر مسئولان استانی با ورود به مازندران از محور هراز شاهد سازندگی و عملیات‌های مختلف عمرانی هستیم.

نبیان با تاکید اینکه همه با هم باید برای پیشرفت و ایجاد سرعت بالای عملیات‌های عمرانی دست در دست هم بدهیم، تصریح کرد: اگر همدلی و همکاری مسئولان و مردم نباشد نمی‌توان آبادانی در شهرها و روستاها را شاهد بود.