گردشگری مازندران در مسیر توسعه پایدار؛

آغاز عملیات اجرایی ۸ اقامتگاه بومگردی در روستای شانه‌تراش تنکابن

عملیات اجرایی ۸ اقامتگاه بومگردی در روستای شانه‌تراش شهرستان تنکابن با حضور مسولان شهرستانی و استانی با همت شرکت تعاونی توسعه روستایی شانه‌تراش آغاز شد.

به گزارش حرف‌آنلاین، صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در آیین کلنگ‌زنی ۸ واحد گردشگری در روستای شانه‌تراش تنکابن با اشاره به اینکه کلنگ زنی ۲۵ واحد گردشگری در بخش کوهستان با بودجه‌ای بالغ بر بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان انجام شد، اظهار داشت: در هفته دولت نیز با توجه به تاکیدات مقام عالی دولت، طرح‌های نیمه‌کاره با تلاش مسئولان مربوطه اجرایی و بیش از ۵۵ طرح در هفته دولت شاهد بهره‌برداری آن‌ها بودیم.

به گفته وی در یک ماه اخیر بیش از ۸۰ طرح بوم‌گردی در استان مازندران به مرحله بهره‌براری رسید.

برزگر افزود: شکل‌گیری خرد جمعی موجب شد تا در حال حاضر در کنار هم قرار گیریم که از زحمات و تلاش استاندار که نگاه ویژه به گردشگری روستایی در سطح کشور داشتند قدردانی کنیم.

وی به ظرفیت‌هایی که در مناطق روستایی استان در بخش گردشگری وجود دارد پرداخت و یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در بخش گردشگری روستایی را تاکید بر “گردشگری خلاق” دانست و تصریح کرد: بر مبنای گردشگری خلاق، احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اولویت قرار دارد و در مناطق روستایی به دنبال احداث دهکده‌های گردشگری با رویکرد تندستی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در خصوص اجرای طرح‌ بوم‌گردی روستایی در ارتفاع ۱۶۰۰ متری گفت: از آنجایی که این روستا دارای ظرفیت بسیار مساعدی در بخش گردشگری بود این طرح بوم‌گردی به درستی در این منطقه به مرحله اجرا رسیده است.

این مسئول افزود: با اجرای طرح‌های گردشگری روستایی فرصتی برای توسعه و احیا بهینه‌سازی اقتصادی روستا و توانمند‌سازی مردم مناطق روستایی با تاکید بر حوزه گردشگری فراهم می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر در نسل سوم گردشگری با عنوان گردشگری خلاق قرار داریم اما متاسفانه گردشگری کنونی نوعی گردشگری انبوه است، یعنی در بسیاری از موارد هزینه‌ها بیش از سود خالص می‌شود.

برزگر تاکید کرد: برای رسیدن‌ به گردشگری خلاق، یکی از الزامات برنامه‌ریزی تورهای هدفمند است و برای رسیدن به این مهم باید تمامی دستگاه‌ها به ویژه در سطح شهرستانی مجموعه‌ای از بخش‌های گردشگری خود را آماده کنند.

وی با بیان اینکه مسیر دوهزار یک مسیر گردشگری است که روستای شانه‌تراش به عنوان روستای مقصد شناسایی می‌شود که در این راستا نیازمند برخی الزامات در بخش توریسی است، یادآور شد: برای برنامه‌ریزی تورهای گردشگری باید شاخص‌هایی در نظر گرفته شود یکی از مهم‌ترین آن ایجاد تاسیسات اقامتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران عنوان کرد: یکی از ضعف‌هایی که در مناطق روستایی در بخش تاسیسات اقامتی وجود دارد اینکه این تاسیسات بسیار ضعیف است که انتظار می‌رود بخشداران و فرمانداران نقش‌های خود را به درستی انجام دهند و دهیاری و ارگان‌های مرتبط با گردشگری شرایطی را فراهم کنند تا بتوانیم داده‌ها به روستاها تزریق شود تا آنان ترقیب شوند تا در حوزه گردشگری با رویکرد بوم‌گردی که نشان از آداب و سنن روستایی است شرایط ایجاد این زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

مداح بخشدار بخش کوهستان شهرستان تنکابن نیز در این مراسم با بیان اینکه با حمایت مسئولان و مردم کلنگ‌زنی ۸ واحد بوم‌گردی در روستای شانه‌تراش انجام شد، اظهار داشت: با حمایت شرکت تعاونی توسعه روستایی شانه‌تراش که در سال ۹۷ آغاز به کار کرد و با همت و تلاش اعضای این شرکت تعاونی این ۸ واحد بوم‌گردی گلنگ‌زنی شد.

به گفته مداح، این ۸ واحد بوم‌گردی با دستور مساعد سفر استاندار مازندران در سال گذشته اجرایی شد، این روستا در دورترین روستای دوهزار که ۴۷ کیلومتر با مرکز شهرستان و ۳۲ کیلومتر با بخشداری بخش کوهستان فاصله دارد.

بخشدار بخش کوهستان شهرستان تنکابن یادآور شد: این منطقه دارای مردمی پرتلاش و ساعی است و موجب آرامش همدیگر می‌شوند، همین عاملی شد تا این روستا به عنوان هدف گردشگری معرفی شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم این ۸ واحد تبدیل به ۸۰ واحد بوم‌گردی و این روستا به عنوان روستای پایلوت گردشگری معرفی شود.