گفت وگوی حرف آنلاین با جوان‌ترین شعبده باز ایران که اهل مازندران است؛

آرزوهای بانوی شعبده‌ باز + اینفوگرافیک

حرف آنلاین: شعبده‌ باز ی نوعی هنر و علم هست که توسط یک فرد که تسلط کامل به روش شعبده‌بازی دارد و دارای سرعت عمل بالایی است، انجام می‌گیرد.

شعبده‌باز ی هنری ظریف و بی‌کران بوده و شامل علوم؛ فیزیک، شیمی، ریاضی است و حقه، سرعت دست و پنهان‌کاری توسط وسیله و دست در هنر شعبده‌بازی نقش دارند. تعداد شعبده بازان در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر محدود بوده و به نوعی میتوان گفت که این هنر طرفداران خاصی دارد، اکبر عباسی اولین شعبده باز مازندرانی حدود ۳۰ سال سابقه دارد و در حال حاضر به همراه دخترش که او نیز جوان‌ترین شعبده‌باز و سومین بانوی شعبده باز ایران لقب گرفته مشغول اجرا هستند.

جالب است بدانیم که این شعبده باز اهل نکا بوده و تاکنون به شهرها و استان‌های زیادی سفر کرده و میتوان گفت از میراث داران شعبده بازی در مازندران است. دنیا عباسی دختر این شعبده باز باسابقه نکایی در گفت‌وگو با حرف آنلاین ، اظهار کرد: شعبده بازی علاوه بر اینکه هنر است نوعی علم است که توسط فردی که سرعت عمل و تسلط بالا و کاملی دارد انجام میشود.

وی افزود: بنده از سن ۷ سالگی به همراه پدرم شعبده بازی را از روی استیج آغاز کردم و الان که ۲۱ سال دارم هم همینطور به کارم ادامه می‌دهم، البته این را بگویم که پدرم برای خودش دستیار داشت مواقعی که تنها بود من به جای دستیار پدرم روی استیج میرفتم تا اینکه همراهی من مورد استقبال قرار گرفت.

 

شعبده بازی تحت آموزش پدر

عباسی با بیان اینکه برای یادگیری شعبده‌بازی آموزش خاصی ندیدم، عنوان کرد: همه چیزهایی را که بلدم از پدرم آموختم، شروع کارم طوری نبود که از قبل به آن فکر کرده باشم چون سنم کم بود صرفا برای اینکه کار پدر راه بی افتد درست زمانی که پارتنر حضور نداشت کنار پدرم حاضر میشدم اما به مرور زمان به این هنر علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم تا جایی که امکان دارد آن را ادامه بدهم.

این شعبده باز ادامه داد: اینکه تعداد فعالان دختر در عرصه شعبده بازی کم بود انگیزه ام را بیشتر و بیشتر کرد چرا که توانستم در جایگاه سومین خانم شعبده باز ایران قرار بگیرم‌ و به نظرم جالب و خاص بود.

وی با اشاره به حمایت‌های والدین، تاکید کرد: پدر و مادرم از حضورم روی استیج لذت میبرند و قطعا یکی از دلایلی که الان در این جایگاه هستم توجه آن‌هاست، هر چه که گذشت بیشتر به کارم علاقه پیدا کردم تا اینکه در دوران کرونایی و لزوم دوری از استیج دلم خیلی برای حال و هوای صحنه تنگ میشد، خوشبختانه الان با بهبود اوضاع کرونایی اجراها شروع شده و میتوانم روی صحنه اجرا کنم و باعث شوم که مردم دقایقی را لذت ببرند.

 

عباسی با بیان اینکه همکاری با پدرم برایم حس خوبی است، گفت: پیشنهاد میکنم دخترها اگر میتوانند شغل پدرشان را ادامه بدهند، خوشحالم که تاکنون در کنار پدر موفق شدم به ۹۰ درصد شهرهای ایران سفر کنم.

سومین بانوی شعبده‌باز ایران با اشاره به سختی های این حرفه، خاطرنشان کرد: زمانی که در یک شب چندین اجرا داشتیم، حدودا صبح به خانه میرسیدیم، هفت صبح هم باید در مدرسه حاضر میشدم، اجراهای فصل بهار نیز با امتحانات ترم دوم همراه میشد و این موضوع کار را برایم سخت میکرد، البته الان که دانشجو هستم هم همین مشکلات را دارم، اما به‌خاطر علاقه بالایی که به شعبده بازی داشتم با برنامه ریزی درست سعی می‌کردم به همه امورات برسم.

وی اضافه کرد: فکر می کردم بعد از ازدواج نتوانم در کارم پیشرفت کنم چرا که این جمع مردانه است، اما خوشبختانه همسرم و خانواده‌اش همواره حامی من بوده و مشوق کارم هستند.

 

به جایگاه هم احترام بگذاریم

عباسی تاکید کرد: توصیه من به هنرمندان این است که در هر حوزه‌ای که فعال هستند به یکدیگر احترام گذاشته و حرمت هم را نگه دارند، اصولا هنرمندان با هم رقابت میکنند و شاید در ظاهر رفتاری خوب داشته باشند، آن هم در شعبده بازی که نیاز به شگرد و تبحر دارد، البته این مورد درباره همه همکارانم صدق نمی‌کند.

این شعبده‌باز نکایی، در خصوص پدرش گفت: پدرم حدود ۳۰ سالی است که وارد این حرفه شده است و نحوه ورودش به این صورت بود که با مشاهده شعبده‌بازی که وارد شهرمان شده بود و در یک عروسی مشغول هنرنمایی بود مورد توجه پدرم قرار گرفت و از آن به بعد تلاش کرد که با او همکلام شود تا اینکه چون یکی از آشنایمان در تالار تهران میکرد ضمن معرفی پدرم برای آموزش شعبده بازی بساط اجرا فراهم شد.

وی با تاکید بر اینکه پدرم اولین شعبده باز مازندران است، ادامه داد: همچنین یک شعبده باز دیگر در مازندران بود که خیلی فعال نبود.

 

جای خالی نبود حمایت و اسپانسر قوی

عباسی اذعان داشت: به نظر من اگر همه انسان‌ها باید به دنبال شغل و حرفه‌ای که علاقه دارند بروند تا بساط موفقیت برایشان فراهم شود، افرادی که دوست دارند شعبده‌باز شوند برای شروع کار باید مطالعه کنند بعد از آن درصورت تمایل قدم های بیشتری بردارند و بعد از آن با تماس با خبرگان این حرفه ضمن خریداری کردن لوازم مورد نیاز تحت آموزش قرار بگیرند.

وی با اشاره به دو اجرای پرطرفدار روی استیج، گفت: نمایش دو جعبه خالی به مردم که به جای کبوتری که حاصل از آتش زدن دستمال کاغذی به‌وجود آمده بود خرگوش ظاهر می‌شود و دیگری جدا شدن کبوتری تابلویی منقش به عکس کبوتر، مورد علاقه اکثر مردم است.

عباسی با بیان اینکه هیچ حمایتی از هنرمندان نمی‌شود، اذعان داشت: یکی از مشکلات مهم ما این است که به دلیل گرانی لوازم نمی‌توانیم لوازم جدید خریداری کنیم

و یکی از نیازهای ما داشتن یک اسپانسر قوی است تا خیلی قوی تر از الان در این حرفه فعالیت کنیم، در حال حاضر سفارشات برای حضور مراسم از طریق صفحه مجازی و اینستاگرامی فعالمان صورت می‌پذیرد.

این شعبده باز به دوران کرونایی و زمان بیکاری اشاره کرد و گفت: تنها حمایت دستگاه‌های دولتی از ما پرداخت مبلغ کمی کمک هزینه در دو مرحله بود، حضور ما در این حرفه علاقه و عشق است و بس.

گفتنی است؛ همچنین پدر این بانوی شعبده باز در گفت‌وگو با حرف مازندران، ضمن تصدیق گفته‌های دخترش، اظهار کرد: دلم می‌خواهد آینده پیش روی دخترم بسیار بسیار بهتر باشد، چرا که در گذشته شعبده بازی در شهرهای کوچک جایگاهی نداشت اما در حال حاضر توقع می‌رود هنرمندان فعال در این حوزه جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و مورد حمایت قرار بگیرند.