آب شرب ، مهمترین مشکل شهرستان چالوس

فرماندار چالوس در جلسه بررسی مشکلات شهرستانهای نوشهر، چالوس و کلاردشت که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد ، مهمترین مشکل این شهرستان را کمبود آب شرب عنوان کرد و گفت: برای این منظور پروژه بزرگی استارت زده شده و با تمام امکانات در پی اجرایی شدن آن هستیم. اما این پروژه دست‌کم […]

5
فرماندار چالوس در جلسه بررسی مشکلات شهرستانهای نوشهر، چالوس و کلاردشت که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد ، مهمترین مشکل این شهرستان را کمبود آب شرب عنوان کرد و گفت: برای این منظور پروژه بزرگی استارت زده شده و با تمام امکانات در پی اجرایی شدن آن هستیم. اما این پروژه دست‌کم سه تا پنج سال آینده پاسخگو خواهد بود اما چالوس در این بازه زمانی نیازمند اقدامات ویژه است.
به گزارش حرف، محمدناصر زندی ادامه داد: کمبود منابع آب از چشمه نوشهر و چاه های داخل شهرستان وجود دارد، نیازمند است از مدیریت بحران یا موارد دیگر نسبت به تجهیز چاه و حفر منبع جدید ، به طور ویژه دیده شود. حتی این روزها که جمعیت ثابت شهرستان بیشتر از آب بهره می برند و هوای زمستانی ست و مصرف آب کمتر، در شهرها و روستاهای چالوس، هچیرود و مرزن آباد مشکل کمبود آب وجود دارد.
وی ادامه داد: محور کندوان بسیار ویژه و استراتژیک است و بعنوان ورودی استان در غرب مازندران، نه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نه تجهیزات و امکانات قابل مقایسه با دو جاده دیگر استان نیست. چهاربانده کردن محور کندوان نیاز به سرعت بخشیدن در روند اجرایی دارد. وی گفت: منطقه سه آزاد راه که در استان ماست و جز حوزه چالوس، در مرحله مطالعه قرار دارد، با جاده پرخطر کندوان تسریع در روند احداث این منطقه بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
فرماندار چالوس خاطرنشان کرد: کنارگذر هچیرود، از پروژه های مصوب این دولت، نیازمند اعتبارات بعدی است که با احداث آن می تواند مشکل گشای غرب استان در کاهش بار ترافیکی این مسیر باشد.وی همچنین از زباله به عنوان مشکل اول استان و به ویژه غرب مازندران یاد کرد و بیان داشت: در چالوس نیز معضلی بزرگ محسوب می شود که امیدواریم به زودی با افتتاح کارخانه زباله سوز در جهت رفع آن گامی اساسی برداشته شود.وی ضمن تشکر از مدیران استانی تصریح کرد: انتظار از ایشان این است که اختیارات بیشتری به مدیران شهرستانی دهند، و اعتماد بیشتری داشته باشند.
زندی تصریح کرد: دسترسی مردم غرب استان به مرکز استان سخت است و نیازمند این است تا مدیران شهرستانی اختیارات بیشتری داشته باشند.وی ادامه داد:طرح هادی روستاها، نیازمند تغییرات است. طرح های هادی مصوب جدید را امضا نکردم و آن را ظالمانه می دانم.زندی افزود: زیرگذر نواب یکسال پیش کلنگ‌زنی شد، اما پیمانکار برای اجرای آن امروز و فردا می کند. نیازمند است تا با دستور استاندار محترم در حوزه راهسازی پیگیری شود و نسبت به کوتاهی پیمانکاران بررسی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه رییس کمیته برنامه ریزی شهرستانها فرمانداران هستند و طی جلسات مختلف میزان اعتبارات مورد نیاز هر پروژه بررسی و طی نامه ای اعلام خواهد شد گفت: اما در تخصیص اعتبارات، فرمانداران دخالتی ندارند، مدیران کل حتی سوالی از فرمانداران نمی کنند که کدام پروژه نیاز ضروری دارد. پروژه‌های عمرانی در شهرستان رصد می شود. استانداری و دستگاه های اجرایی مواردی که به صورت فنی اعلام می کنیم باید حل کنند.
فرماندار چالوس افزود: در تعیین پیمانکار هم مدیران شهرستانی دخالتی ندارند و اطلاعاتی هم ندارند. اگر مدیر شهرستانی مورد اعتماد نیست پس چرا در جایگاه مدیریت قرار دارد؟ مدیر شهرستان باید به فرماندار پاسخگو باشد، باید اطلاعات کافی و اختیارات لازم را در حوزه شهرستانی داشته باشد، باید به رسانه ها هم پاسخگو باشد.
وی افزود: در حوزه اشتغال و اعطای تسهیلات آن نیز در شهرستان دچار مشکل هستیم.فرماندار چالوس گفت: ادارات زیادی در چالوس یا مستاجر هستند یا هنوز مستقل نیستند و این مسئله بار مالی بسیاری را برای ادارات ایجاد می کند و همچنین مشکلاتی در نحوه مدیریت گریبانگیر شهرستان است.
زندی ضمن گلایه از کمبود امکانات درمانی در غرب استان بیان داشت: در بخش درمانی غرب مازندران از آمل تا رشت، آنژیوگرافی نداریم. در سطح بندی های علوم پزشکی شاخص جمعیت بدون درنظر گرفتن جمعیت شناور شهرستانهای ما لحاظ شده، مردم این منطقه دچار مشکل هستند. پیگیری شده، نیازمند بخش خصوصی است و باید تحمل کنیم تا این بخش اعلام آمادگی کند!! و این یعنی بیماران ما که تعدادشان کم هم نیست یا باید هزینه و خطر تهران رفتن را به جان بخرند یا به دیگر شهرستان های استان مراجعه کنند.