گزارشی از نحوه سرایت و آشنایی با یک ویروس بدقیافه؛

آبله میمون غریبه نیست!

حرف آنلاین: اواخر سال گذشته درست بعد از تزریق سومین دوز از واکسن کرونا بود که اوضاع بحرانی کرونایی در کشور فروکش کرد، ویروس ناشناخته کووید ۱۹ آمده بود که جان بگیرد و هنوز هم که هنوز است موزیانه جا خوش کرده و مهمان است.

در حال حاضر همزمان با استقرار جو کرونایی پایدار در کشور زمزمه شیوع ویروس آبله میمون به‌خصوص در فضای مجازی موجی از نگرانی‌ها را به‌بار آورد، مشاهده تصویر فرد مبتلا به آبله میمون ترسناک است، آبله میمون ویروسی شناخته شده است که علاوه بر عوارض جانبی بر ظاهر انسان تاثیر می‌گذارد، پس وحشتی که ایجاد میکند کاملا متفاوت است.

در هر صورت نگرانی باری دیگر جامعه را فرا گرفته، با اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده که تاکنون حتی یک مورد مثبت از آبله میمون درکشور ثبت نشده چه برسد به استان‌ها ولی افکار عمومی نگران این هستند که به مرور زمان شاهد همه‌گیری این ویروس بدنما باشند.

در این باره، دکتر محمدحسن گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران تاکید کرد که انتقال آبله میمون از فاز حیوانی خارج شده و به انسان سرایت کرده است یعنی اولین نفر حیوان بود و سپس انسان را درگیر کرد.

میزان انتقال آبله میمون، کمتر از کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه میزان انتقال آبله میمون در مقایسه با کرونا بسیار کمتر و کنترل آن هم آسان‌تر است گفته که مسیر انتقال این بیماری عمدتا از جوندگان به انسان است که با از بین بردن جوندگان آلوده عملا انتقال به انسان از بین می‌رود.

دکتر عباس علیپور با بیان اینکه تاکنون مورد اثبات شده‌ای از آبله میمون در کشور و مازندران مشاهده نشده است اضافه کرد: این بیماری بیشتر از طریق خراشیدگی و گازگرفتگی حیوان و یا مصرف گوشت جوندگانی مانند میمونی که آلوده به این بیماری باشد، منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتقال بیماری از فرد به فرد بسیار اندک است، خاطرنشان کرد: تنها از راه تنفس و یا تماس با تاول‌های ایجاد شده در بدن فرد بیمار، امکان سرایت وجود دارد.

به اذعان علیپور، واکسنی که در کودکی برای آبله تزریق شده است تاثیر نسبی در مقابله با این بیماری دارد، اما اکنون واکسن‌های موثر تری هم در جهان وجود دارد.

آبله میمون DNA ویروس است

دکتر عارفه بابازاده در گفت‌وگو با حرف مازندران با اشاره به اینکه بیماری آبله میمون بیش از یک ماهی است به‌عنوان یک بیماری بازپدید مطرح شده، اظهار کرد: باتوجه به اینکه ما پاندمی دو ساله کووید را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در وضعیت پایداری قرار داریم، صحبت درباره آبله میمون میتواند نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: این بیماری یک بیماری ویروسی از دسته ارتوپاکس ویروس‌ها یا DNA ویروس است، رفتار این ویروس‌ها طوری است که خیلی جهش و تغییرپذیری ندارند برای همین تولید واکسن برای این‌ها راحت‌تر است، واکسن‌های این نوع ویروس‌ها نیز ایمنی بهتری دارند و نسبت به RNA ویروس‌ها چالش‌پذیر نیستند.

بابازاده با بیان اینکه مشابه این ویروس آبله انسانی است که الان ریشه‌کن شده است و واکسن این ویروس را متولدین قبل از سال ۱۳۵۷ دریافت کردند، گفت: افرادی که واکسن آبله را دریافت کنند ۸۵ درصد علیه بیماری محافظت می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به تاریخچه ای از بیماری آبله میمون خاطرنشان کرد: اولین بار در سال ۱۹۵۸ یک دانشمند دانمارکی متوجه بروز راش‌هایی شبیه آبله انسانی شد و طی مطالعات این ویروس حدود ۴۰ سال قبل در میمون‌ها شناسایی شد بعد از آن در سال ۱۹۷۰ در کنگو اولین مورد انتقال ویروس از حیوان به انسان گزارش و اولین مورد انسانی مشاهده شد بنابراین این ویروس میتواند از حیوانات آلوده به انسان با تماس مستقیم، ترشح، گازگرفتگی توسط حیوان یا خراش و غیره منتقل شود و بعد هم افراد دیگر مبتلا شوند‌.

این ویروس در هوا معلق نیست

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، ادامه داد: نکته مهم اینکه این ویروس ویروس بزرگی است و نمیتواند در هوا معلق بماند و مسافت‌های طولانی را طی کند لذا انتقال‌های هوابرد برایش مطرح نیست، یعنی برخلاف آبله مرغون است، انتقال این ویروس تنها از طریق تماس‌های نزدیک، پوست به پوست، تماس تنفسی طولانی مدت و فیس تو فیس و تماس‌های جنسی قابل انتقال است و برایش نگرانی‌هایی که در مورد کرونا یا آنفولاآنزا وجود داشت اصلا مطرح نیست.

وی با بیان اینکه این ویروس سالها شناخته شده است، عنوان کرد: واکسن و داروی تایید شده برای آبله میمون موجود است و این نگرانی که همچون کرونا مشکلاتی به بار می‌آورد اصلا مطرح نیست چون مطالعات در زمینه پیشگیری و درمان آن از قبل انجام شده و تاییده دریافت کرده است و در حال حاضر هم میتوان به راحتی واکسنش را که یک پلت فرم قدیمی است در اکثر کشورها تولید کرد.

آبله میمون حتی یک فوتی نداشت

بابازاده اضافه کرد: این بیماری در این ۴۰ سال تاکنون فقط در هشت کشور شناسایی شده و در واقع مورد دیگری ایجاد نشده اما گزارشی از مواردی از ابتلا همچنان وجود داشت که اغلب افرادی بودند که به این هشت کشور سفر می‌کردند، البته که الان تعداد مبتلایان به ۲۰۰ نفر رسیده و در ایران تاکنون هیچ مورد ثابت شده ای گزارش نشده، نتایج آزمایشات موارد مشکوک منفی بوده است، این مواردی که در دنیا گزارش شده است همه مرتبط به کشورهای آفریقای جنوبی بودند و هیچ یک فوتی نداشتند، بنابراین این ویروس غریبه نیست سویه های مختلفی دارد فقط یک سویه آن در کنگو و آفریقا با احتمال ۱۰ درصدی مرگ و میر گزارش شده است.

*درمان و واکسنش موجود است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه شدت و میزان بیماری آبله میمون خفیف تر از آبله مرغون است، گفت: علائم این بیماری بل تب، درد عضلانی، دردهای مفصلی و خستگی آغاز و تورم غدد لنفاوی را در پی خواهد داشت (این علامت خاص آبله میمون است)، بعد از گذشت یک یا سه روز از تب راشها یا ضایعات پوستی بروز میکند که از صورت آغاز و در سایر نقاط بدن پخش میشود، این راشها در ابتدا بهصورت قرمز رنگ و بعد برجسته شده آبدار میشوند و سپس رنگ مایع وزیکول‌ها تیره خواهد شد، در عرض دو تا ۴ هفته با قدرت کشندگی یک درصد ادامه خواهد داشت؛ دوره نفهتگی آن یک تا سه هفته پس از تماس با فرد مبتلا است.

این متخصص ادامه داد: راه انتقال آبله میمون تماس نزدیک و مستقیم با حیوان یا انسان آلوده است، انتقال به هیچ وجه به سرعت اتفاق نمی‌افتد، شست‌وشوی مکرر دست، پرهیز از تماس‌های نزدیک همچون بوسیدن، استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و پرهیز از تماس‌های جنسی غیرمطمئن از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آبله مرغون است.

وی یادآور شد: درمان و واکسیناسیون برایش موجود بوده و تایید شده هستند، در صورت بروز قابل استفاده هستند، واکسن خاص آبله میمون موجود است، در کل خوب است که آگاهی داشته باشیم و روش‌های پیشگیری را رعایت کرده و از نگرانی بیش از حد خودداری کنیم.

بابازاده در پایان از مردم خواست اخبار را منابع رسمی و علمی پیگیری کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اگر چنانچه آبله میمون وارد کشور شد به خوبی پشت سر گذاشته شود.

به گزارش حرف مازندان، همانطور که بیان شد این ویروس کاملا با کرونا تفاوت دارد ولی از آنجایی که کووید از کشورهای دیگر وارد شده، احتمال ورود آبله میمون نیز وجود دارد، از طرفی درست در شرایطی که مردم کمی آسوده‌خاطر شدند این ویروس در دنیا در حال جولان دادن هستند، به تاکید کارشناسان نگرانی بی‌فایده است توجه به پیشگیری ضرورت دارد.