استقلال خصیصه ذاتی و حق طبیعی حرفه وکالت است

عضو ادوار هیئت مدیره و رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز گفت : استقلال یک امتیاز برای شخص وکیل نیست ، بلکه وکالت شغلی است که باید استقلال داشته باشد و حق طبیعی وکالت است.

به گزارش حرف آنلاین ؛ دکتر حسین  آبادی عضو ادوار هیئت مدیره و رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز در آیین نکوداشت هفتادمین سالروز استقلال وکلای دادگستری در ساری، گفت: امسال، وضعیت جشن استقلال وضعیت خاصی است و برخی از کانون‌ها مخالف برگزاری بودند .

وی افزود: آن‌ها معتقدند باید به جای جشن مراسم عزا بگیرید چرا که  استقلالی باقی نمانده است!

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز، خاطرنشان کرد: استاد کاتوزیان قریب در ۱۰ سال پیش در آیین نکوداشت استقلال وکلای دادگستری  در این خصوص گفته بود که استقلال را جشن بگیرید اما  انتقاد هم کنید.

حسین‌آبادی ادامه داد: بله، ما ناملایمات بسیار کشیدیم و استقلال وکلا یک امر بدیهی  است.

وی بیان کرد: نباید اعتراض موجب تفرقه شود و از سویی دیگر نیز نباید سکوت کرد و باید انتقادات را مطرح کرد.

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز ، عنوان کرد: کانون وکلا از ابتدای احداث کاخ دادگستری در طبقه سوم راه اندازی شد و در جریان انقلاب خدماتی شایانی را داشت ، هم اکنون نیز بسیاری از وکلا با خدمات رایگان گام‌های بسیاری برداشتند و از آغاز انقلاب تاکنون این روند ادامه دارد.

حسین‌آبادی خاطرنشان کرد: قانون اخذ کیفیت ، ضربه مهلکی به استقلال کانون وارد کرد و تعیین صلاحیت اعضای هیئت مدیره  به دادگاه عالی انتظامی واگذار شد.

وی متذکر شد: ۱۸۰۰ موسسه تشکیل شده که حتی یک موسسه دارای وکیل مشاور نیستند.

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز ، اذعان کرد: در دولت اصلاحات به دادگستری اجازه تربیت وکیل داده شد ، ما با وکلایی که از این مرکز مجوز گرفتند مخالف نیستیم ، ما با اساس کار مخالف بودیم.

این وکیل دادگستری ادامه داد: حذف ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه جزو مطالبات گسترده وکلا بود و بنا شد در مجلس اصلاحات حذف شود اما علیرغم موافقت مجلس با ۱۷۶ امضا،  نهایتا به تصویب نرسید .

وی افزود: کمپین حذف ظرفیت در برهه‌ای تشکیل شد و حتی از کانون در شورای رقابت شکایتی مطرح کردند که کانون محدودیت ایجاد کرده است و ما عنوان کردیم که اصلا وکالت، کسب و کار نیست و باید نفرات بر اساس برگزاری آزمون برگزیده شود.

این حقوقدان متذکر شد: قانونگذار با تصویب  تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دارسی کیفری  به نظام دادرسی لطمه وارد کرد و پیگیری‌ها جهت حذف آن تاکنون به جایی ختم نشد.

حسین‌آبادی عنوان کرد: وقتی بخواهد سرنوشت وکیل را دادگستری مشخص کند، صدور و ابطال مجوز وکیل در دستان دادگستری باشد این امر با استقلال وکلا، منافات دارد.

وی متذکر شد: استقلال یک امتیاز برای شخص وکیل نیست ، بلکه وکالت شغلی است که باید استقلال داشته باشد و حق طبیعی وکالت است.

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: حق دفاع ، از حقوق طبیعی و مسلم انسان است و لذا باید وکیل مستقل باشد تا از حق طبیعی جامعه حمایت شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دادگاه‌های برون مرزی در سایر کشورهای دنیا اگر حکمی بدون استقلال وکیل باشد در زمره بررسی عادلانه نمی‌دادند و آن را نمی‌پذیرند و اجرا نمی‌ کنند و این نشان از اهمیت و جایگاه استقلال وکیل دارد .