دکتر ابراهیم کیانی:

تنها راه حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری اتحاد است

نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت : تنها راه حفظ استقلال چه در سطح ملی و چه در سطح استانی، اتحاد است و امروز هم قسم می شویم که اتحاد خود را برای حفظ استقلال نهاد وکالت اعلام کنیم.

به گزارش حرف آنلابن ؛ ابراهیم کیانی نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در آیین نکوداشت هفتادمین سالروز استقلال وکلای دادگستری در سالن اجتماعات کانون وکلای دادگستری مازندران، اظهار کرد: وقتی که می‌خواهیم در خصوص نهاد وکالت تصمیم بگیریم دانستن تاریخ وکالت و تفکری که برخی قانون گذاران و حاکمان داشته و دارند بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: در سال ۱۳۰۹ بزرگان ما درخواست کردند که کانون به هزینه خودشان تاسیس و فعالیت کند.

نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، خاطرنشان کرد: در حادثه تلخ بیرون ریختن وسایل کانون بازهم تصمیم به استقلال کانون با هزینه شخصی شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: دانستن تاریخی که بر سر نهاد وکالت آمده بسیار در تصمیم‌گیری‌ها مهم است.

کیانی بیان کرد: با این نظر که جشن استقلال برگزار نشود مخالف هستم . ما دور هم جمع می شويم تا نگذاریم استقلال کانون نقض شود.

وی عنوان کرد: صدور و ابطال پروانه وکالت باید در اختیار چه نهادی باشد ؟ اگر در اختیار کانون نباشد آنگاه می‌شود وکالت دولتی که مقبول نیست و در تمام دنیا به همین گونه است که نهاد وکالت مستقل عمل می کند .

عضو هیئت رئیسه اسکودا اعلام کرد: بحث اصلی در طرح ها و آیین نامه های متعددی که ارائه می شود در خصوص تغییر مرجع صدور و ابطال پروانه وکالت است . تمام تلاش ما این است که صدور و ابطال نباید در اختیار هیچ مرجع دیگری به جز مدیران کانون باشد و خلاف این نقض استقلال کانون است.

سخنگوی اسکودا افزود: در مقطعی که بحث آیین نامه ی لایحه استقلال کانون وکلا مطرح شد آنچه باید تدبیر می شد و ظرفیت کانون بود لحاظ شد و اصلاحات و مذاکرات وجود دارد ، ما نمی‌گذاریم در اصلاح آیین نامه صدور و ابطال پروانه وکالت در اختیار مرجعی غیر از کانون ها قرار گیرد.

کیانی تأکید کرد: نمی‌شود با شعار های عوام فریبانه کار را جلو برد و نمی‌شود با اختلاف و تقابل کار را پیش برد و با عدم برگزاری جشن استقلال بگوییم داریم ایستادگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم مصلحت نهاد وکالت را به سمت و سویی ببریم که انتخابات کانون ها را باطل کنند.

نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران، تصریح کرد: ما در چنین روزی هم قسم می شویم بهترین تدبیر و اقدامات را برای استقلال کانون برگزینیم.

او افزود : مسئله مهم دیگر اتحاد است و اینکه چه کنیم تا نهاد وکالت از حذف و تضعیف مصون بماند که یکی از راه های مؤثر پرهیز از تفرقه و دلسردی است.

کیانی خاطرنشان کرد: آنانی که بدنبال حذف و تضعیف کانوند در تلاش برای ایجاد تفرقه و دلسردی میان کانون‌های وکلای دادگستری در کشور هستند.

وی مطرح کرد: باید بدانیم چه بر سر کانون آمده تا امروز بتوانیم تدبیر کنیم و لذا بهترین کار تشکیل نهادی است که حفظ اتحاد در سرلوحه کارشان است.

نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، اعلام کرد: کانون‌ها در هر استانی دارای استقلال هستند و باید در سطح ملی اتحادیه تشکیل می شد و اگر نبود اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری تاکنون کار کانون‌ها تمام شده بود.

این مسئول نهاد وکالت اذعان کرد: تنها راه حفظ استقلال چه در سطح ملی و چه در سطح استانی، اتحاد است و امروز هم قسم می شویم که اتحاد خود را برای حفظ استقلال نهاد وکالت اعلام کنیم.

کیانی ادامه داد: برخی از افراد بدنبال تغییر ماهیت نهاد وکالت بودند و حتی رای برای زیر مجموعه قرارگرفتن این نهاد در وزارت اقتصاد را گرفتند و گمان نکنید قوانین اخیر برای حذف ظرفیت بود بلکه این بخشی از کار بود.

وی متذکر شد: اعلام شد کانون وکلا مشمول قانون اصل ۴۴ است .کانون ها به اتفاق و با اتحاد ایستادند و اعلام کردند کانون وکلا از شمول این طرح خارج است و این ایده حذف شد.

نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، گفت: در بحث کلان اگر نگاه کنیم باید بگویم که آنچه به ما تحویل داده شده دو مقوله ی استقلال در صدور و ابطال پروانه وکالت است که باید آن را حفظ کنیم.

این حقوقدان ادامه داد: صدور و ابطال پروانه وکالت باید در اختیار کانون وکلا باشد و بایستی برای حفظ حقوق مردم این دو مقوله را حفظ کنیم.

کیانی گفت: مطمئن باشید هم در اصلاحات و هم در قانون نخواهیم گذاشت این اصل اساسی در اختیار حاکمان قرار گیرد.