استقبال مردم از خرید صنایع دستی قیطان دوزی مازندران در سطح متوسط است

هنرمند رشته مکرمه و قیطان‌ دوزی گفت: استقبال مردم از خرید محصولات حاصل از این هنر در سطح متوسط است.

قیطان دوزی به دوخت و اتصال نوعي نخ ضخيم به نام قيطان بر روی پارچه می گویند كه معمولا نيز طرحی از طریق آن به نمایش در می‌آید.

براي تنوع محصول می‌توان از قيطان‌های رنگارنگ استفاده کرد كه اين كار در مناطق خاصي بيشتر رواج دارد اما در برخی از مناطق رنگ قيطان و پارچه يكنواخت است.

قيطان دوزی در حال حاضر در بيشتر مناطق استان‌های خراسان، مازندران، سيستان و بلوچستان، تهران و آذربايجان شرقی طراحی و تولید می‌شود.

نعیمه شکری هنرمند مازندرانی رشته مکرمه و قیطان‌دوزی در گفت و گو با حرف آنلاین، با بیان اینکه مواد اولیه مکرمه و قیطان که معمولا نخ‌های مخصوص است از بازار تهران تهیه می‌شود، گفت: برای گسترش این هنر خود کارگاهی در شهرستان قائم‌شهر احداث کردیم و فروشگاه‌های سطح قائم‌شهر و استان را با تولیدات خود تحت پوشش قرار می‌دهیم.

شکری افزود: استقبال مردم از خرید محصولات حاصل از این هنر در سطح متوسط است و چون کاربرد آن تزئینی بوده بنابراین خرید به سمت سلیقه است و بیشتر خریداران توریست‌های این رشته در شهرستان‌های بابلسر و نور هستند.

وی درباره مشکلات این هنر دستی نیز تصریح کرد: برای رونق این هنر قصد دریافت گواهی این هنر از سوی فنی‌ و حرفه‌ای را داشتم که این ارگان عنوان می‌کند این رشته دیگر زیر نظر فنی و حرفه‌ای قرار ندارد.

به گفته وی، فنی‌ و حرفه ای با بهانه‌ اینکه این هنر مختص گذشته بود و در دیگر کاربردی ندارد، زیربار صدور مجوز  نمی رود.