آینده‌سازی رباتیک نیازمند حمایت مسئولان

حرف آنلاین: یک مدرس رباتیک ضمن گلایه از بی‌توجهی مسئولان به علم رباتیک از خانواده‌ها خواست که فرزندان خود را به کسب این علم ترغیب کنند چرا که تا ۱۰ سال آینده نیاز به تخصص در این رشته به شدت در کشور احساس می‌شود. حسین شجاعی ۳۰ ساله ساروی، کارشناس ارشد الکترونیک در گفت‌وگوی اختصاصی […]

حرف آنلاین: یک مدرس رباتیک ضمن گلایه از بی‌توجهی مسئولان به علم رباتیک از خانواده‌ها خواست که فرزندان خود را به کسب این علم ترغیب کنند چرا که تا ۱۰ سال آینده نیاز به تخصص در این رشته به شدت در کشور احساس می‌شود.

حسین شجاعی ۳۰ ساله ساروی، کارشناس ارشد الکترونیک در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران، با اشاره به ماجرای ورود تخصصی‌اش به رشته الکترونیک (رباتیک) اظهار کرد: از کودکی اهل درس نبودم اما علاقه زیادی به انجام کارهایی در حوزه برق داشتم، ۲۲ سالم بود که در اثر یک تصادف برای مدتی حافظه کوتاه مدت خود را از دست دادم، پس از طی دوران نقاهت به این نتیجه رسیدم که باید یک مسیر جدی در زندگی خود ایجاد کنم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ وارد دانشگاه شدم و تاکنون توانستم مدرک کارشناسی ارشد رشته رباتیک را کسب کنم، ادامه داد: از همان زمان سعی کردم با حضور در کلاس‌های آموزشی عملی کار را حرفه‌ای بیاموزم و سرانجام به‌عنوان یک مدرس رباتیک در آموزشگاه‌های سطح استان و خارج از آن تدریس کنم.

شجاعی با اشاره به نوبودن این رشته در کشور و استان، مطالعه زیاد را لازمه موفقیت در این رشته دانست و عنوان کرد: شاید در نگاه اول رباتیک یک سرگرمی بیاید اما نوجوانان برای ورود به آن باید بدانند که این رشته سخت باید خروجی مناسب داشته باشد.

این نخبه ساروی در تعریف علم رباتیک گفت: رباتیک علمی است که به زندگی روح می‌بخشد در ربات‌ها استفاده می‌شود، بسترهای بزرگی همچون؛ برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی و الکترونیک و غیره دارد، من به شاگردانم می‌گویم شما خالق هستید و به اجسام روح می‌دهید.

وی از به هزینه بالا برای یادگیری علم رباتیک و در کنار آن عدم حمایت بنیاد نخبگان و دولت از این رشته خبر داد و خاطرنشان کرد: با گذراندن دوره فنی و حرفه‌ای نمیتوان متخصص شد بلکه باید در دوره‌های مداوم کارآموزی شرکت کرد.

شجاعی حضورش در کارگاه رباتیک شهرداری را نقطه عطفی برای پیشرفتش دانست و ادامه داد: اجرا شدن ایده‌هایم در کارگاه شهرداری انگیزه می‌داد و کم کم شرایط رشد محیا شد، گرچه باید فشار کاری را تحمل می‌کردم.

این مدرس رباتیک با بیان اینکه تاکنون موفق به ثبت اختراعات مختلفی اعم از دستگاه ماسک و غیره، شدم، یادآور شد، خاطرنشان کرد: اختراع به متخصصان این علم انگیزه می‌دهد، نوجوانان باید از سنین پایین در این رشته تلاش کنند.

وی خطاب به خانوادههایی که فرزندانشان به این رشته علاقه دارند، گفت: شاید جامعه از این علم حمایتی نکند، ولی من با اینکه حدود ۲۰۰ شاگرد در این رشته دارم، به ساخت خانه رباتیک فکر می‌کنم، علاقه‌مندان به این رشته قطعا پیشرفت می‌کنند، من دغدغه‌ای برای خودم ندارم دلم برای بچه‌های باهوشی می‌سوزد که حمایتی ندارند.

گفتنی است؛ شجاعی سرپرستی رباتیک استان مازندران به‌مدت یک سال، مدرس پژوهش‌سرای ساری، داور کشوری مسابقات و جشنواره رباتیک، مسئول کار ثابت شهرداری ساری به‌مدت ۴ سال و غیره را در کارنامه دارد.