نگاهی به حواشی برکناری علوی و نوبخت/

آتش جنگل‌ خواری دامن چه کسانی را گرفت؟

ساری-الناز پاک نیا | حواشی مربوط به جنگل خواری و زمین خواری در مازندران باعث شد دقیقا 18 تیرماه دو روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برکناری شود. عباسعلی نوبخت مدیر ساروی این سازمان که چند وقتی بود رفتنش بر سر زبان ها افتاده بود، کنار گذاشته شد آن هم تقریبا یک ماه پس از دستگیری علوی مدیرکل منابع طبیعی مازندران و مدیران این سازمان در ساری.

ساری-الناز پاک نیا | حواشی مربوط به جنگل خواری و زمین خواری در مازندران باعث شد دقیقا 18 تیرماه دو روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برکناری شود. عباسعلی نوبخت مدیر ساروی این سازمان که چند وقتی بود رفتنش بر سر زبان ها افتاده بود، کنار گذاشته شد آن هم تقریبا یک ماه پس از دستگیری علوی مدیرکل منابع طبیعی مازندران و مدیران این سازمان در ساری.

سازمان منابع طبیعی کشور و استان مازندران همواره حواشی خاص خود را داشته است. مثلا همین چند ماه پیش بود که علوی مدیرکل منابع طبیعی مازندران دستگیر شد.

روند مدیریت سازمان جنگل ها در کشور در سال های اخیر حواشی خاص خود را داشته است. آبان ماه پارسال بود که جمعی از استادان دانشگاه، کنشگران و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی در نامه‌‎ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار اصلاح ساختار مدیریتی در سازمان جنگل‌ها شدند.

تعدادی از نویسندگان این نامه، کسانی بودند که در ابتدای شروع کار دولت سیزدهم، برای روی کار آمدن عباسعلی نوبخت به عنوان ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به دولت نامه نوشته بودند و در شمار حامیان او بودند اما زبان به انتقاد گشوده و به روند مدیریتی او معترض شدند.

حنیف رضا گلزار کنشگر محیط زیست و منابع طبیعی پس از برکناری نوبخت نوشته است که براساس شنیده‌ها، عزل ایشان در پی پافشاری دستگاه‌های نظارتی، هفتۀ گذشته انجام شده بود، ولی به‌دلیل هم‌زمانی با روزهای انتخابات، مراسم تودیع و معارفه، یک هفته دیرتر انجام شد. ‌دربارۀ دلایل این برکناری، اگرچه هنوز داده‌های رسمی منتشر نشده، ولی تخلفات رخ داده در حوزۀ ادارۀ کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران که به بازداشت چندی پیش مدیرکل آن انجامید و به‌ویژه تخلفات رخ داده در چگونگی واگذاری عرصه‌های ملی در جنگل الیمالات را، می‌توان از جمله دلایل اصلی این برکناری دانست.

روزنامه شرق 27خردادماه امسال اما به صورت مبسوط تری به مساله برکناری مدیرکل منابع طبیعی مازندران و اعترافات وی درباره نوبخت و تحرکات و سخنان همسر علوی مدیرکل برکنار شده که از کارکنان اداره کل منابع طبیعی مازندران است پرداخته است.

بر طبق نوشته شرق دوم خرداد‌ امسال علی علوی، مدیر‌کل منابع طبیعی مازندران، با دستور دادستان مرکز این استان بازداشت شد. در همان روز از قول محمد کریمی دادستان مازندران نوشته شد که «مدیر‌کل منابع طبیعی مازندران-ساری در مدت مدیریت خود بر منابع طبیعی این استان، تخلف‌های فراوانی را با رویکرد واگذاری منابع ملی و دادن انواع موافقت‌های شفاهی و چراغ‌سبزهای غیرقانونی به متخلفان، زمین‌خواران و افراد صاحب‌نفوذ و سرمایه‌داران جنگل‌خوار در کارنامه خود ثبت کرده است».

اما گفته می شود ماجرای درگیری لفظی علوی و دادستان مازندران نیز در این پرونده دیده می شود اما دادستان مازندران به شرق گفته است که این ماجرا نقشی در پرونده علوی نداشته است.

زمین خواری، جنگل خواری در الیمالات نور و قطع هزاران درخت، جنگل خواری و قطع درخت در بزچفت، سواحل فرح آباد ساری در پرونده علوی به چشم می خورد. گفته شده است که خاک خواری برای نخستین بار در کشور در پرونده علوی به چشم می خورد.

 

 

از همسر علوی تا پای نوبخت در جنگل‌ خواری

 

برخی منابع به این رسانه کشوری گفته اند که همسر علوی که از کارکنان منابع طبیعی مازندران است نگران است که آنهایی که به علوی گفته اند این کارها را انجام دهد وی را تنها بگذارند و برای همین در یکی از بخش های این اداره با فریاد اعلام کرده است که همسرش کاری به جز دستورات نوبخت مدیر سازمان انجام نداده است و حتی برای وی ماهی و کارت هدیه تهیه کرده است تا وی را از خود راضی نگه دارد. ادعایی که بعدها همسر علوی در تماس تلفنی آن را رد کرده است و گفته که این اتهامات به همسرش دروغ است و به زودی از رسانه ها شکایت می کند.

از جنگل خواری تا دستگیری

بعد از دستگیری سه نفر از معاونین و مدیران منابع طبیعی مازندران نیز دستگیر شدند و پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران از شبکه ای بودن جنگل خواری و زمین خواری و مرتبط بودن این افراد در شبکه ای از جنگل خواری و زمین خواری خبر داده بود. همچنین در این گزارش نام شرکت نکاچوب نیز به چشم می خورد که بارنامه ها و فاکتورهای صوری برای جابه جایی چوب ها صادر می کرده است.

ادعایی که تکذیب می شود تا…

البته مشاور حقوق سازمان منابع طبیعی کشور بسیاری از ادعاها از جمله ادعای همسر علوی را در شریک جرم بودن نوبخت رد می کند و می گوید بسیاری از این سخنان پس از دستگیری ها طبیعی است و هیچ سندیتی برای آن وجود ندارد.

اما برکناری نوبخت تنها یک ماه و اندی پس از برکناری علوی در مازندران دستگیری ها نشان می دهد که آتش جنگل خواری و زمین خواری دامن بسیاری از افراد را گرفته است.

برکناری رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران، پیش از دستگیری توسط علوی از شایبه های دیگر، آگاهی از جرایم صورت گرفته توسط این افراد است، گفته می شود سرهنگ مجید ذکریایی یکی از افرادی بوده است که تخلفات را گزارش می کرده است اما گزارشات وی منجر به برکناری خودش شده است. هرچند علوی چند روز بعد از برکناری ذکریایی دستگیر شد.

یکی دیگر از اظهارنظرهای صورت گرفته درباره پرونده زمین خواری و جنگل خواری در مازندران، نظرات رئیس سابق نمایندگی ولی فقیه در این سازمان است که مدعی شده بود علوی از ابتدا نباید در این سمت گمارده می شد. بارها در این باره هشدار داده بودیم اما کسی به آن توجه نکرد و در نهایت این اتفاقات که ریشه در بسیاری مسائل دارد رخ داد.

با همه این تفاسیر و اظهار نظرها که دامنه اش به صورت ملی پیگیری می شود و خبری از پاسخ به افکارعمومی در مازندران درباره اش نیست، نوبخت عالی ترین مسئول سازمان جنگلداری برکنار شد تا نشان دهد مسائل طبق شایعات پیش می رود و باید دید تا کجا پیش خواهد رفت.