چرا انتقال؛ چرا نه!

گزارش -الناز پاک نیا: نشست نماینده مردم آمل و فرماندار این شهرستان در هفته‌های گذشته با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره بیمارستان امام رضا این شهر آغازگر بگومگوهای رسانه ها و برخی اظهارات به نظر نسنجیده شده است. شهرستان آمل دارای سه بیمارستان امام رضا، 17 شهریور و بیمارستان امام علی(ع) است. شهرستان آمل […]

گزارش -الناز پاک نیا: نشست نماینده مردم آمل و فرماندار این شهرستان در هفته‌های گذشته با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره بیمارستان امام رضا این شهر آغازگر بگومگوهای رسانه ها و برخی اظهارات به نظر نسنجیده شده است. شهرستان آمل دارای سه بیمارستان امام رضا، 17 شهریور و بیمارستان امام علی(ع) است. شهرستان آمل به لحاظ قدمت و نیز تجهیزات و امکانات از شهرهای پایلوت در حوزه درمانی محسوب می شود و به نوعی شهرهای اطراف مانند محمودآباد، نور و چمستان، فریدونکنار، بابلسر و بخشی از روستاهای بابل را در حوزه درمانی خود پوشش می دهد.

بیمارستان 17 شهريور آمل که امروز مرکز تصادفات این شهرستان و شهرهای یاد شده و نیز محور پر ترافیک هراز محسوب می شود مرکز تروما و یا حوادث این منطقه است که در سال 44 راه اندازی شده و بیمارستان امام علی بیمارستان مادر و کودک در منطقه ای دیگر از شهرستان آمل بنا شده است.

بیمارستان امام رضا نیز در مرکز شهر آمل دارای قدمت بیش از 80 سال است. به دلیل استقبال و مراجعه زیاد بیماران به مراکز درمانی آمل و نیز نیاز محور هراز به یک مرکز بیمارستانی در سال 86 بیمارستان امام خمینی این شهرستان در بخش امامزاده عبدالله کلنگ زنی شد.

بیمارستان با عنوان امام خمینی(ره) آمل در جاده امامزاده عبدالله  (ع) در زمینی به مساحت 40 هزار مترمربع و با زیربنای 18 هزار مترمربع احداث شد که عملیات ساخت آن از سال 86 آغاز و با اعتباری بالغ بر 430 میلیارد ریال در اردیبهشت 95 پس از تخصیص تجهیزات بیمارستان و ظرفیت 217 تخت بیمارستانی به دست وزیر بهداشت به بهره‌برداری رسید.

برای این پروژه درمانی بالغ بر280 میلیارد ریال صرف ساخت و تاسیسات و 150 میلیارد ریال هزینه تجهیزات پزشکی شد که از بخش‌هایی مانند مراقبت‌های ویژICU، CCU، آزمایشگاه، سی تی اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی، فیزیوتراپی و داروخانه برخوردار است.

علاوه بر آن بیمارستان امام خمینی(ره) در بخش درمانگاه به صورت تخصصی و فوق‌تخصصی به صورت شبانه روزی بیماران زیادی را به ارائه خدمات درمانی و پزشکی می‌پردازد، همچنین بستری داخلی، جراحی اتاق عمل و ای سی یو با استفاده از کادر درمان و پزشکان مجرب و توانمند با زیر پوشش قرار دادن انواع مختلف بیمه‌ای به بیماران از دیگر خدمات این بیمارستان است.

*آغاز ماجرا

تنها یک مطلب کوتاه پس از نشست بررسی وضعیت بیمارستان امام رضا نیاز بود تا فضای مجازی انباشته از مطالبی باشد که شاید جنبه علمی و تخصصی نداشته باشد. کلید واژه این مطالب عدم تضعیف بیمارستان امام رضا و یا انتقال آن به بیمارستان امام خمینی بود.

اما امام‌جمعه آمل نیز به دنبال این جریان سازی ها از استاندار مازندران خواست بیمارستان امام رضا(ع) که در شهر آمل مشغول خدمات رسانی است نباید تضعیف یا تعطیل شود. ایشان در تریبون نمازجمعه نیز این سخنان را تکرار کردند.

نکته کلی این مطلب اینگونه است آن طور که نماینده مردم شهرستان گفته بود بیمارستان امام قرار بود بیمارستان جایگزین امام رضا باشد اما میزان مراجعه به این بیمارستان موجب شد تا تبدیل به بیمارستان چهارم شهرستان شود.

بیمارستان 88 ساله امام رضا با فرسودگی و قدمت بسیار، این روزها وصله پینه می شود و دست یاریگر خیران را می طلبد تا بتواند سرپا بماند در حالی که مرکز بیمارستانی بزرگ تر در مسیری دیگر می تواند به جای این بیمارستان خدمات رسانی کند.

از دوره ریاست جان بابایی بر دانشگاه علوم پزشکی مازندران، راه اندازی مرکز قلب و انتقال بخش هایی از بیمارستان امام رضا به بیمارستان جدید شهرستان مطرح بود و حتی بسیاری این مساله را در روزهای اخیر مطرح کردند که چرا موسوی رئیس جدید دانشگاه نسبت به عدم راه اندازی بخش قلب امام خمینی اقدام نمی کند و تجهیزات مورد نیاز آن تامین نمی شود. اما در همین زمان بخشی دیگر از فضای مجازی شهرستان از انتقال حتی بخشی از این بیمارستان انتقاد کردند.

نبود تخت آی سی یو  و سی سی یو کافی در بیمارستان امام رضا و از سویی وجود تخت های مناسب و به روز در بیمارستان امام خمینی به خوبی این امر را واضح می سازد که می باید بخش هایی از این بیمارستان منتقل شود اما امام جمعه شهرستان آمل در دو تربیون جداگانه نسبت به این امر واکنش نشان داد.

*نکات مهم

وزارت بهداشت با ابلاغیه ای به تمام دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرده است که در بیمارستان های با قدمت بالا تخت های بستری و اتاق های عمل مستقر نباشد. ساخت و تجهیز بیمارستان های بزرگ یا به عبارتی مگاهوسپیتال ها با تجهیزات و امکانات بالا از سیاست های به روز وزارت بهداشت به شمار می رود که به نظر می رسد در سخنرانی های سیاسی و جوسازی های مجازی دیده نشده است.

چگونه است رضایت می دهیم بیماران شهرستان در بیمارستانی بیش از 80 ساله بستری شوند اما برای تجهیز بیمارستان نوساز شهرستان اقدامی و حمایتی نمی کنیم.

به نظر می رسد منتقدان نمی دانند که انتقال مرکز اورژانس بیمارستان امام رضا به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و این مرکز همچنان باید خدمات رسانی کند و در برنامه مرکز بهداشت شهرستان نیز انتقال این بیمارستان دیده نمی شود.

منتقدان تمام وصله پینه ها برای سرپا نگه داشتن یک بیمارستان فرسوده را نمی بینند و معتقدند چرا در شهرستان مرکز سوختگی دایر نیست. در آماری از وضعیت حوادث و نیازهای شهرستان آمل به خوبی مشخص می شود که در شهرستان آمل ماهانه 4 بیمار سوختگی نیز پذیرش نمی شود حالا چگونه برای این تعداد بیمار باید یک مرکز، بخش یا درمانگاه سوختگی دایر کرد در حالی که سیاست وزارت بهداشت نیز بر منطقه ای کردن خدمات سوختگی به دلیل حجم بالای متخصصان مورد نیاز در این حوزه است.

انتقال مرکز قلب و راه اندازی آنژیوگرافی در بیمارستان امام خمینی نیز از برنامه های اولیه و تایید شده و مورد خواست مردم برای تخصصی کردن حوزه قلب در آمل است که به مرور زمان با تجهیز امکانات بیمارستان امام خمینی صورت می گیرد.

نگاهی به آمارهای بیمارستان تخصصی قلب فاطمه زهرای ساری نشان می دهد بیشترین میزان مراجعات به این مرکز از آمل و شهرهای اطراف آن است، همچنین بیشتر بیماران قلبی و نیازمند به آنژیوگرافی به ساری منتقل می شوند آیا حق شهرستان آمل دارا بودن یک مرکز تخصصی قلب نیست. آیا بهتر نیست تجهیزات روز مرکز قلب در بیمارستانی نوساز و به روز مستقر شود تا در بیمارستانی 80 ساله.

اگرچه بخش هایی از بیمارستان امام رضا طی سال های اخیر نوسازی شده است(اگرچه نمی باید یک بیمارستان با این قدمت وصله پینه می شد) اما بخش مهمی از ساختمان آن که ساختمان اصلی به شمار می رود در پرترافیک ترین و گلوگاه ترافیکی شهر آمل در کنار پل های معلق و دوازده چشمه تاریخی قرار گرفته و ضمن اینکه فرسوده است و قدمت بالایی دارد در بخش ترافیکی و سیما و منظر شهری نیز خوشایند مرکز یک شهر نیست.

چگونه باید رضایت دهیم هر روز در نقطه ای از مرکز پرجمعیت شهری در ابتدای خیابان امام رضا در یک نقطه پرترافیک در مقابل موزه تاریخ شهر آمل؛ هر روز خانواده های متوفی و نگران آه ناله کنان شیون کنان گذر کنند که هم خود را نگران کنند هم اهالی یک شهر. چگونه آسایش یک خیابان پرتردد و پرجمعیت را با بازسازی یک بیمارستان 80 ساله در نیمه های شب بر هم بزنیم و یک مرکز فوق تخصصی و بیمارستان بزرگ منطقه ای در یک منطقه آرام و دور از فضای شهری بدون ترافیک قرار دارد را حمایت نکنیم.

با انتقال به مرور زمان مرکز قلب، مرکز اعصاب امام رضا نیز باید به امام خمینی منتقل شود، با این انتقال مراکز، بخش روانی در طبقات همکف بیمارستان امام رضا مستقر می شود و برخلاف نظر منتقدان که معتقدند بخش روانی باید در بیمارستان امام خمینی راه اندازی می شد، می باید این بخش در طبقات پایین قرار گیرد تا خطرات جانی بیماران این حوزه نیز کاهش یابد.

با انتقال بخشی از بیمارستان امام رضا، کلینیک ویژه درمانی در این مرکز برای خدمات دهی به بیماران عمومی و اورژانسی راه اندازی می شود و در کنار تجمیع هزینه ها برای نگه داری یک مرکز و نیز تجمیع متخصصان در یک بیمارستان مجهز و نوساز با ایمنی بالا، هزینه های خانواده ها نیز کاهش می یابد. انتقال بیماران از مرکز شهر به بیمارستان امام خمینی نیز در صورت اورژانسی بودن از طریق سیستم های حمل و نقل بیمارستانی و تقویت این حوزه قابل رفع شدن است.

آنچه مشخص است انتقال مراکز تخصصی به مرکزی جدید کاری شگرفت و نو و یا خطا نیست، تمام صاحب نظران به خوبی می دانند این انتقال و تغییرات در نهایت با مدیریت صحیح به نفع شهرستان خواهد بود.

تاثیر این انتقال بر تجهیز هرچه بیشتر بیمارستان 260 تختخوابی امام خمینی نمود بیشتری خواهد داشت.

*تاثیر گروه های فشار غیرمتخصص

آنچه مشخص است پس از نشست اوایل بهمن ماه مسئولان آملی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی هیچ جلسه خصوصی و یا رسمی درباره وضعیت این بیمارستان ها صورت نگرفته است و مسئولانی که انتقاد می کنند شنوای سخنان کارشناسی و تخصصی فعالان این حوزه نبوده اند.

به نظر می رسد رسیدگی به وضعیت یکی از حیاتی ترین نیازهای شهرستان در هیاهوهای مجازی و تریبون های عمومی بدون برگزاری نشست های تخصصی با مسئولان ارشد شهرستان و نیز مسئولان متخصص درمانی و حوزه سلامت و یا بدون توجه به سیاست های وزارت بهداشت راهی جز ضربه زدن به راه توسعه و پیشرفت آمل در پی ندارد.