چالش جایگزین‌های کنکور

بودن یا نبودن کنکور هر روز محل بحث مسئولان و کارشناسان است. عده‌ای معتقدند به دلیل پر استرس بودن، کنکور باید حذف شود و عده‌ای معتقدند جایگزین بهتری برای کنکور نداریم. سال هاست بحث بر سر «حذف کنکور» صحبت را به سمت موضوعاتی چون «جایگزین های سیستم پذیرش دانشجو»، «عدالت آموزشی»، «مافیای کنکور» و «سوابق […]

بودن یا نبودن کنکور هر روز محل بحث مسئولان و کارشناسان است. عده‌ای معتقدند به دلیل پر استرس بودن، کنکور باید حذف شود و عده‌ای معتقدند جایگزین بهتری برای کنکور نداریم.

سال هاست بحث بر سر «حذف کنکور» صحبت را به سمت موضوعاتی چون «جایگزین های سیستم پذیرش دانشجو»، «عدالت آموزشی»، «مافیای کنکور» و «سوابق تحصیلی»، «رسیدن بحث مهارت تست زنی به مدارس ابتدایی» و «میزان استرس زا بودن پروسه کنکور» می کشاند. از سوی دیگر بحث های کلان تری چون «ناکارآمدی سازمان سنجش در ارائه یک الگو برای سنجش مرتبه علمی افراد»، «ناکارآمدی آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات استاندارد سراسری»، «تاثیرگذاری غیر قابل انکار کنکور محور بودن پذیرش دانشجو در کشور، بر پروسه ۱۲ ساله تحصیل در آموزش و پرورش»، «میزان رشد سرطانی دانشگاه های کشور»، «افزون بودن تقاضا به عرضه در برخی رشته های خاص و پر طرفدار» و…نیز مطرح است.

*از سال ۸۶ تا ۹۶؛ ده سال درجا زدن

از سال ۸۶ بود که طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به مجلس رفت و تصویب شد و طی این قانون قرار بود تا سال ۹۰ نقش کنکور در پذیرش دانشجو به تدریج کم و نهایتا حذف شود، حذفی که تا امروز نیز محقق نشد تا فقط بحث دامنه دار کارشناسان و مسئولان حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی باشد.

در طرح «حذف کنکور» سال ۸۶ بنا بر این بود تا سوابق تحصیلی و نمرات نهایی سال آخر متوسطه به مرور درصد قابل توجهی از نمره گزینش دانشجو را به خود اختصاص دهد اما خانواده ها و دانش آموزان که با پدیده جدید و مبهمی روبرو بودند با آن مخالفت کردند و آموزش عالی نیز بر استاندارد نبودن امتحانات نهایی و عدالت محور نبودن آن ایراداتی گرفتند تا نهایتا با توجه به اشکالاتی که در این قانون بود، همگان را به این نتیجه رساند که این قانون قابلیت اجرا ندارد و نهایتا در سال ۹۲ دوباره این قانون بررسی و اصلاح شد اما باز هم این قانون در گیر و دار «نمی توانیم ها» و «نمی شودها» گرفتار شد.

هر چند در حال حاضر قانون می گوید تا سال ۹۸ باید سوابق تحصیلی، ۸۵ درصد ورود به آموزش عالی را به خود اختصاص دهد اما سازمان سنجش در پذیرش رشته های کم طرفدار که میزان تقاضا در آن بسیار پایین است، در رشته های ارائه شده در دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و … در نیمی از رشته های موجود، بر اساس سوابق تحصیلی عمل می کند اما قطعا منظور نظر قانون «اجرای گزینشی این قانون» در آموزش عالی نبوده است.

*سازمان سنجش موافق حذف کنکور نیست

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره حذف کنکور می گوید اگر قرار باشد کنکور حذف شود اولین گام باید تغییر قانون توسط نمایندگان مجلس باشد و الان سه روش (سابقه تحصیلی)، (سابقه تحصیلی و آزمون عمومی) و (سابقه تحصیلی، کنکور عمومی و کنکور تخصصی) برای رشته‌هایی که داوطلبان آنها زیاد است مطرح شده و قرار است کارگروهی برای بازنگری در قانون فعلی ایجاد شود که آیا کنکور حذف شدنی است یا خیر و همچنین سازمان سنجش موافق حذف کنکور نیست.مهدی نوید ادهم، معتقد است: در بحث کنکور دو نگاه متفاوت وجود دارد که یکی از آنها اصالت را به کنکور می‌دهد و نگاه دیگری نیز به کنکور وجود دارد که اصالت پذیرش در دانشگاه را به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان می‌دهد و هر دو نگاه مدعی است اگر اشکالاتی وجود دارد باید آنها را رفع کنیم.

خدایی رئیس سازمان سنجش با اشاره به وضعیت قوانین مرتبط با کنکور در کشور گفت: طبعا قانونگذار می دانست که با توجه به تنوع سیستم آموزشی کشور و شرایط و پراکندگی آن در سطح کشور، آموزش پرورش باید شرایط لازم را ایجاد کند و این معیار امتحانات نمی توانست معیار ورود به دانشگاه باشد. به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد و آموزش پرورش نتوانست شرایط را ایجاد کند. در سال ۹۱ پیش از برگزاری کنکور ۹۲، مجلس قانون را اصلاح کرد. مجلس در اصلاح قانون، چند تکلیف دیگر بر عهده این سه وزارتخانه گذاشت. یکی از این تکالیف امتحانات نهایی استاندارد و مطابق اصول سنجش بود همچنین آموزش و پرورش مکلف به ارائه سوابق تحصیلی مطابق با آن تعریف اولیه شد. در واقع معیار جایگزین معرفی کرد. ضمن آنکه باید طی ۵ سال، ۸۵ درصد بر اساس همان سوابق تحصیلی بدون کنکور وارد دانشگاه ها شوند.

*جایگزین کردن سوابق تحصیلی مشکلات را به داخل آموزش و پرورش می کشد

شیرزاد عبداللهی کارشناس مسائل آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه گام عملی برای حذف کنکور را در چه می دانید، با بر شمردن معایب وجود کنکور و راه های قانونی موجود برای حذف کنکور گفت: کنکور مانند هر رقابت علمی، ورزشی و هنری دیگری با اضطراب همراه است. می توان ده ها ایراد به شیوه گزینش دانشجو به روش فعلی وارد کرد. ۲۰ سال پیش خیلی ها فکر می کردند با توسعه دانشگاه ها و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو رقابت از بین می رود. الان در مجموع، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها از تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه بیشتر است. با این حال  رقابت بر سر رشته های برتر و دانشگاه های با کیفیت و شهرت بیشتر ادامه دارد.

وی ادامه داد: جایگزین کردن سوابق تحصیلی هم فقط مشکلات را به داخل آموزش و پرورش می کشد و کلاس های دوره دوم متوسطه یکسره تبدیل به کلاس کنکور می شوند. علاوه بر این، بساط نمره فروشی و فروش سوالات امتحانی در مدارس، گسترش بیشتری می یابد.

* مراقب نفوذ مافیای کنکور در نهادهای دولتی باشید

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش همچنین درباره اینکه چرا کنکور را در حال حاضر بهترین گزینه می دانید نیز گفت: کنکور ممکن است حذف شود، اما عدالت در انتخاب دانشجو برقرار نمی شود. رقابت برای ورود به دانشگاه های برتر و رشته های مطلوب تر ادامه می یابد. منتها این رقابت به داخل مدارس دوره دوم متوسطه منتقل می شود. بازار آموزش خصوصی گرم می شود. تا زمانی که رقابت بر سر نمره وجود دارد، حتی اگر همه آموزشگاه ها را ببندند، ادامه می یابد و نهایتا اگر کار به بگیر و ببند برسد، این بازار  زیرزمینی می شود.

عبداللهی ادامه داد: از طرفی حذف کلاس کنکور و آموزشگاه های آزاد و کلاس های خصوصی با آزادی های فردی شهروندان در تناقض است. وظیفه دولت نظارت بر این بازار و ایجاد فضای رقابتی و جلوگیری از کم فروشی و تقلب و تشکیل انحصار است. مهم تر این است که دستگاه های نظارتی مراقب نفوذ عوامل مافیای کنکور در نهادهای دولتی و مخصوصا آموزش و پرورش باشند.