معرفی روستای سنگده ساری و تلار سربند + عکس

روستای سنگده جز بخش دودانگه ساری است که برای دسترسی به آن دو راه از سد شهید رجایی- روستای محمد آباد و پل سفید وجود دارد. در مطلب ذیل به معرفی این روستا و جاذبه های دیدنی ان مانند جنگل راش و تلار سربند و ... می پردازیم.

روستای ییلاقی سنگده در۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان ساری قرار دارد. این روستا جز بخش دودانگه ساری است که برای دسترسی به آن دو راه از سد شهید رجایی- روستای محمد آباد و پل سفید وجود دارد. این روستا دارای۸۵۰ خانوارکه۴۰۰خانوار آن ثابت هستند، افزود: جمعیت متغیر سنگده به بیش از ۳هزار نفر نیز می‌رسد.

سنگده با چشم اندازهای زیبا و وجود ابشارهای مختلف مانند  آبشار هولا و منطقه تفریحی تلار سربند،همچون نگینی در نقشه سرسبز مازندران می درخشد .

هر زمان که درگیر روزمرگی های زندگی می شویم و فشار مشکلات بر ما فائق می اید با رفتن به دل طبیعت می توانیم جانی تازه به روح خسته مان بدهیم واز زندگی شلوغ و پرهیاهوی شهری دور شده و در دل جنگل ها و کوه های زیبا و بکر مازندران لحظاتی پر از ارامش را تجربه کنیم .در مطلب ذیل به معرفی یکی از این جاذبه های دیدنی و گردشگری مازندران می پردازیم . جنگل های سمسکنده و تلارسربند که یکی از مناطق زیبای مازندران و یاقوتی در نقشه ایران می باشد یکی از جاهایی است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند .

 

مسیرهای دسترسی به روستای سنگده  

برای رسیدن به روستای سنگده می توان از دو مسیر اصلی جاده فیروزکوه و جاده کیاسر استفاده کرد . برای رفتن به این روستا از  جاده فیروزکوه باید از تهران وارد جاده  فیروزکوه شوید. حدود  30 کیلومتر که از پل زیبای ورسک فاصله بگیرید به پل سفید می رسید . در ابتدای این شهر در سمت راست جاده پمپ بنزینی قرار دارد و در کنار پمپ بنزین مسیری انحرافی، که باید وارد این مسیر شوید.  از ابتدای این جاده بعد از طی حدود 25 کیلومتر به روستای سنگده می رسید . در بین مسیر باید از روستاهای لمزر، فلورد و ولیکبن عبور کنید . در مسیر دوم از جاده کیاسر می توانید از سمت ساری به سمت کیاسر حرکت کنید و وقتی به دوراهی روستای تاکام رسیدید به سمت سد شهید رجایی و شهر فریم رفته  و بعد از عبور از روستاهای مجی و کلیج کلا و دادکلا و سودکلا به روستای سنگده می رسید  .

 

بهترین زمان سفر به جنگل سنگده

برای سفر به این منطقه دیدنی می توانید از اواخر اردیبهشت تا اواسط پاییز، به این جنگل رویایی سفر کنید . در هر فصل این جنگل زیبایی های خاص خودش را دارد  . برگ های نو در بهار ، نسیم خنک زیر شاخه های راش در تابستان  و جادوی هزار رنگ در پاییز جنگل سنگده را به یک مکان رویایی برای گردشگران تبدیل می کند در زمستان نیز این منطقه به علت برفگیر بودن بسته می شود و لازم است به این نکته نیز توجه کنید که در روزهای بارانی این جاده لغزنده بوده و حتی موجب ریزش سنگ و سنگریزه می شود .

 

معرفی جنگل های سنگده

جنگل سمسکنده یکی از جنگل های قدیمی مازندران است که بخشی از جنگل های هیرکانی را که به فسیل زنده معروف است تشکیل می دهد . این جنگل که در رشته کوه های البرز در مازندران قرار دارد یک شاهکار زیبای خداوند به شمار می رود که در ارتفاع 900 متری از سطح دریا قرار دارد . با رفتن به این منطقه و مشاهده درختان سربه فلک کشیده  صدای گوش نواز پرندگان میتوان زیبایی طبیعت را با روح خود لمس کنید. زیبایی های این جنگل در فصل پاییز دو چندان می شود زمانی که درختان با رنگ های مختلف در برابرتان خودنمایی کرده و مسیر عبورتان را سنگ فرشی از برگ های رنگارنگ خود می کنند. درختانی از نوع  راش، انجیلی، گیلاس وحشی، بارانک، نمدار، ملج، زرشک، خشت، آلبالو، سماق و غیره.

در ادامه زیبایی های جنگل سمسکنده می توان به چشمه های جوشان و ابشارهای پیاپی این منطقه اشاره کرد که صدای حرکت جوی ها و نهرهای اب در دل این جنگل انسان را سحر کرده و محو زیبایی خود می کند . ابشارهای متعدد و بوی نم خاک و هوای تازه جنگل روح هر انسانی را جلا می بخشد

 

تلار سربند

تلار سربند + سنگده ساری

تلارسربند یکی از مکان های دیدنی و گردشگری این منطقه به شمار می رود . رویای استراحت در الاچیق چوبی در دل جنگل های سمسکنده  . این الاچیق چوبی که منظره زیبایی رادر دل جنگل بوجود اورده از چندبخش جدا تشکیل شده و هر ساله میزبان مهمانان و مسافرانی است که برای رهایی از شلوغی شهرها به این منطقه پناه اورده اند . این الاچیق چوبی در کنار چشمه پرابی قرار دارد که بخشی از اب روستا را تامین می کند . ذکر این نکته ضروری است که در سالهای اخیر این سازه چوبی دستخوش نامهربانی گردشگرانی شده است که در داخل ان اتش به پا کرده و بخشی از ان را طعمه حریق نمودند لذا از مسافران و گردشگرانی که به این ناحیه سفر می کنند خواهشمندیم که در جهت حفظ این اثر و مامن و استراحتگاه زیبا بکوشند . این منطقه که با عبور از جنگل راش و از محاصره درختان خارج می شوید به چشمه ای می رسید که به تلار سربند معروف است و نشانه ان الاچیق بزرگی است که برای استراحت در این مکان ساخته شده و جای مناسبی برای استراحت و کمپینگ می باشد . برای رسیدن به این چشمه نیز از کنار الاچیق و با عبور از پله های سنگی زیبا به محوطه چشمه تلار سربند می رسید .

 

مسیر دسترسی به چشمه تلارسربند

 

 

چشمه حیدر زاده

یکی از چشمه های زیبای این منطقه چشمه حیدرزاده می باشد که بعد از جنگل نوردی می توانید لحظاتی را در کنار این چشمه استراحت و از کلبه های کنار این چشمه اقامت کنید  .

 

رودخانه کسلیان

رودخانه کسلیان یکی از رودخانه های زیبای مازندران می باشد که مردم این منطقه ان را به نام رودخانه هفت لول نیز می شناسند . این نام بعلت پلی است که بر روی این رودخانه ساخته شده و هفت لوله در آن وجود دارد که آب رودخانه از آن لوله ها می گذرد

آبشار اوبن

آبشار معروف اوبن یکی از آبشارهای دیدنی مازندران و جنگل سنگده می باشد که منظره زیبایی را برای مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند فراهم کرده و لحظات خوشی را برای آنها به یادگار می گذارد

این آبشار مرز بین سمنان و مازندران است که آب آن ابتدا به شیرین رود و سپس در تجن جاری می شود و ارتفاع آن از سطح آب های آزاد به 1800 متر می رسد .

منطقه  بولا

منطقه حفاظت شده بولا یکی دیگر از مناطق زیبای جنگل سنگده می باشد که زیستگاه خرس و گرگ و پلنگ بوده و بازدید از این منطقه خالی از لطف نیست

جنگل سنگده ساری2جنگل سنگده ساری 3

بیشتر بخوانید …

راهنمای رفتن به سنگده