واکنش خاص هنرمند مازندرانی با خلق یک اثر هنری به هتاکی به پیامبراکرم(ص) ؛ پاسخ هنرمندانه

زهرا اشکیود:  روح‌الله قدیری لنگری هنرمند مازندرانی اثری از خط استاد جلالی را به سه زبان در مضمون حضرت محمد (ص) حکاکی کرده است. در روزگاران گذشته کاریکاتوری را فردی به منظور هتک حرمت به حضرت محمد فردی طراحی کرد و مجامع جهانی آن را محکوم کردند، این هنرمند برای حمایت از این محکومیت این […]

زهرا اشکیود:  روح‌الله قدیری لنگری هنرمند مازندرانی اثری از خط استاد جلالی را به سه زبان در مضمون حضرت محمد (ص) حکاکی کرده است.

در روزگاران گذشته کاریکاتوری را فردی به منظور هتک حرمت به حضرت محمد فردی طراحی کرد و مجامع جهانی آن را محکوم کردند، این هنرمند برای حمایت از این محکومیت این اثر را اجرا کرد تا به آنان اعلام کند که حضرت محمد آن چیزی نیست که در این کاریکاتور بیان شد.

 حدود پنج سال با هزینه شخصی خود و آزمون و خطای مختلف این طرح زیبا را خلق کرد.

 در سوره احزاب آیه ای درباره خصوصیات حضرت محمد (ص) آورده که ایشان را فردی نیکو می‌داند که این هنرمند همین آیه را به سه زبان مازندرانی که زبان مادری وی بود و زبان فارسی که زبان رسمی کشورمان است و نیز انگلیسی به عنوان زبان جهانی برای رساندن پیامش به کل دنیا این اثر را اجرا کرد.

روح‌الله قدیری لنگری هنرمند مازندرانی در گفت و گو با حرف، گفت: گل‌های اسلیمی و قلم زنی گل و مرغ به زبان هنر اسلامی نشانگر نمود و رشد تفکر انسان است، در صورتی که در طراحی آن اگر با دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید گل‌ها از از یک بوته رشد و بعد به ساقه، برگ و گل‌های زیبا تشکیل می‌شوند و هرچه رشد می‌کند، گل‌های بزرگتر و زیباتری نمایان می‌شود که نماد رشد علمی و عرفانی است و در چیدمان جواهرات نیز در رنگ بندی آن به وضوح نشان دهنده مادیات دنیا و اتفاقات مسیر زندگانی است.

وی در وصف رنگ‌های هنری اثر خود، افزود: در این اثری که خلق کردم رنگ سفید، گذران عمر سبز و آبی، روزهای خوش زندگی و قهوه‎ای، روزهای سخت زندگی  و قرمز نشان خون و از جان گذشتگی در راه رسیدن به معنویت است.

این هنرمند تصریح کرد: در قسمت آخر ساقه (بالاترین نقطه) جواهرات سبز بکار رفته که خود بیانگر رسیدن به خوبی‌ها و همچنین در بالاترین قسمت گل اشاره به نام احمد، احد و خدا دارد که احمد، نامی است که مادر حضرت برای ایشان انتخاب کردند؛ احد، نامی که خداوند برای حضرت انتخاب کرده؛ خدا که خود نیز در بالاترین نقطه قرار دارد، در قسمت بالا کار شده است و طوری طراحی شده که همه این اسم‌ها در یک قالب قرار بگیرد.

وی آیت الکرسی را به عنوان حلقه واسط حاکمیت ملکوتی خداوند بر زمین دانست و اشاره کرد: سنگ عقیق سبز، بر روی آن حکاکی شده که نماد وجود قرآن و قدرت خداوند است در واقع قرآن از طرف خداوند توسط پیامبر فرستاده شده تا مردم به صلح و آرامش ابدی هدایت شوند.

قدیری بیان کرد: آینه کاری روی اثر نماد انعکاس رفتار انسان و حالت شکسته بودن آینه‌ها نشان لغزش در انتخاب رفتار در طول زندگی است، سمبل گذر از نفس انسانی به نفس ملکوتی در واقع بعد از فرستادن پیامبر و نازل شدن قرآن برای آسمانی شدن و یا زمینی ماندن باید انتخاب کنی که از نفس درون خود می گذری یا نه؟  و همچنین 1440 قطعه آینه کار شده که 1440 سال از تولد پیامبر تا ساخته شدن این تابلو می گذرد.

وی گفت: نقاشی روی چرم این اثر اصل با طلاکوبی انجام شده است و به صورتی که تصویر بالا نمادی از جبرئیل امین همراه پیامبر در معراج که در حال گل افشانی و خوش آمد گویی از پیامبر اسلام، در دو طرف نمادی از فرشته‌های خاص هستند با تعداد هفت فرشته‌ که عدد هفت نماد طبقات آسمانی و روی صورت فرشته‌ها از طلای خام بکار گرفته شده و در پایین درختان، نهاد زندگی زمینی و در بالا با رنگ فیروزه ای نماد جنت، کبوتر حامل پیام صلح به بشریت است و همچنین صلوات بر محمد (ص) بر روی سنگ لاجورد حکاکی شده و جمله بسم الله الرحمن الرحیم با خط کوفی بر روی سنگ عقیق زرد شرف الشمس، حکاکی شده و همچنین کلمه الله نیز در قسمت پایین تابلو به شکل مثلث با سنگ لاجورد نیز مینا کاری شده در آخر برای اینکه این تابلو از دشمنان و شیاطین محفوظ بماند، در واقع غار ثور طوری طراحی شده که تمام این اثر توسط نمادی از تار عنکبوت که توسط آن محافظت می‌شود.

این هنرمند یادآور شد: این تابلو اولین تابلو با هنر ترکیبی این چنینی است که نمونه آن در هیچ جای جهان پیدا نمی‌شود که در طراحی و اجرا تابلو دقت و ظرافت بی‌بدیل صرف شده تا هزاران سال اصالت خود را داشته باشد و متریال آن نیز کاملا وکیوم شده زیرا جنس زیرین تابلو از کورین و بالای آن از لعاب و رزین پوششی انجام شده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اخبار جنگ در گوشه کنار جهان در دهه‌های اخیر به گوش می‌رسد و در اغلب جنگ‌ها مسلمانان متهم به ایجاد رعب و وحشت هستند ایده ساختن این تابلو به ذهنم رسیده که پیامبر اکرم (ص) برای ایجاد صلح و پایداری پا به جهان گذاشته و اسلام ناب محمدی سراسر خواستار صلح و آرامش برای جهانیان و جدا از هر رنگ و ملتی هر دین و آیینی اسلام پیام آور صلح است.

خصوصیات تابلوی حضرت محمد (ص)

قدیری گفت: اثر حضرت محمد (ص) با ابعاد 70 در 55 سانتی‌متر و با ضخامت 2 و 8 دهم سانتی‌متر و وزن 14 و 8 دهم کیلوگرم در تاریخ بهمن ماه ۱۳۹۴ شروع بکار کرده و در تیر ماه ۱۳۹۸ به پایان رسیده است. این تابلو از طراحی فوق العاده خاص با معانی‌های مفهومی قرآن انجام شد. تکنیک‌های بکار رفته در این اثر، نقاشی روی چرم با میکس رنگ روغن، رنگ اکریلیک، مداد رنگی، مداد گرافیکی و ورق طلا، آینه کاری، معرق و منبت کاری روی سنگ و چوب و جواهر کاری، طلاکاری، قلم زنی نقره و طلا ، میناکاری و رزین است. این اثر از هفت قسمت تشکیل شده که نماد هفت طبقه آسمان اشاره دارد. سنگ اونیکس سیاه نماد جهل و تاریکی در دنیا بوده که تعداد سنگ‌ها ۸۱ قطعه که این عدد روی کف دست چپ، هر انسانی نمایانگر است و نماد راه چپ رفتن، اشتباه بی‌راهه را اشاره دارد.

وی اشاره کرد: حضور پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) در تاریکی نماد از بین بردن ظلمت و نادانی مردم که برای اثبات این حرف آیه ۲۱ سوره احزاب با چهار زبان نوشته شده است.

این هنرمند مازندرانی، افزود: در این تابلو ستون و گنبد آبی شكل با سنگ فیروزه که از دوازده لوزی بکار رفته استفاده شده که نماد 12 امام و پیروان پیامبر تشکیل شده است و سنگ جدید به تعداد 19 قطعه که نماد ۱۹ نگهبان جهنم و سنگ چشم پیر به تعداد ۸ قطعه در قرآن عدد ۸ به راز آفرینش حیوانات اشاره می‌کند و در اینجا از سنگی که نام حیوان بر روی آن است استفاده کردم.

وی تصریح کرد: ضمیر روشنایی با طرح قلم زنی نقره و گل‌های اسلیمی که نماد زیبایی، خلقت آفرینش و رشد انسان است، به صورتی که گل‌های اسلیمی از یک بوته به ساقه و برگ و بعد به گل‌های زیبا تشکیل می‌شوند که خود نشان دهنده رویش تفکر انسان و در آن نیز از نقره‌هایی در هم پیچیده که نماد دوراهی، انتخاب، سختی‌ها و موهبت الهی است. در واقع با حضور پیامبر، تاریکی به کنار رفته و روشنایی آمده اما در بین راه گمراهان  نیز همچنان وجود دارند.

نماد کاربرد طرح‌های اسلیمی در این اثر

 قدیری به تعداد برگ‌های گل اسلیمی با ۳۸ قطعه در این اثر اشاره کرد و یادآور شد: سوره قلم (شماره ۶۸) شامل ۳۸ کلمه و همچنین سوره محمد با ۳۸ آیه است و در آیه ۳۸ خداوند اشاره به قومی بهتر و فداکارتر می‌کند و حضرت محمد در آنجا می‌فرماید: اگر ایمان به ثریا بسته باشد گروهی از سرزمین پارسیان آن را به چنگ می‌آورند.

وی درباره تعداد گل‌های اسلیمی ۲۶ قطعه، افزود: در قرآن جهنم و مجازات ۲۶ بار آمده است که در تابلو نیز گل‌ها نماد رسیدن به حق و اگر به هدف برسی از جهنم و مجازات در امانی و در بیست و ششمین آیه قرآن خداوند برای رسیدن به تقوا انسان را راهنمایی می‌کند.

جواهرات در تابلوی حضرت محمد (ص)

این هنرمند درباره جواهرات سفید رنگ ۳۸۵ قطعه‌ای در این اثر، گفت: پیامبر فرمود بعد از من دینم با 73 فرقه از هم می‌پاشد و فقط یک فرقه اهل نجات خواهد بود و آن هم فرقه ابجد ۳۸۵، شیعه هم به ابجد ۳۸۵ فقط شیعه بر حق است و اهل نجات است.

وی به جواهرات آبی دایره شکل ۲۴ قطعه این تابلو اشاره کرد و افزود: سوره نور بیست و چهارمین سوره قرآن است و کلمه نور 2۴ بار در قرآن تکرار شده و در تابلو از جواهر آبی رنگ به معنی نور آبی یا همان هدایت به تقوا اشاره دارد.

قدیری درباره جواهرات سبز 21 قطعه، تصریح کرد: جایگاه عددی کلمه یک همان 21 و ی همان 10 و ک همان 11 است پس آیه مبارکه بسم الله الرحمن الرحیم در جایگاه یک قرار دارد و یک آیه محسوب می‌شود و کل محتوای آن 30 جزء قرآن را دارا است و ولایت 12 ناطق قرآن، تاویل کننده و مفسر واقعی آن هستند که در اینجا نیز از رنگ سبز استفاده شده که نماد امامان شیعه را دارد.

وی جواهرات قهوه‌ای 228 قطعه‌ای تابلوی خود را رسیدن به الطاف خداوند دانست و افزود: برای رسیدن به لطف خدا ذکر آن موثر است و به این معنی که خداوند در حق مومنان رحیم بوده بنابراین 228 مرتبه کلمه رحیم در قرآن آمده است پس رسیدن به خداوند همان نردبان رو به آسمان که در ساقه‌های گل آورده شد و جواهرات یاقوت 162 قطعه نیز کلمه انسان از اسماء الهی است و یکی از زیباترین متعادل و میزان‌ترین کلمات است که شامل 5 حرف است، در واقع عدد ابجد انسان 162 است که جمع ارقامش ۹ می‌شود (2+ ۶+۱=۹) بنابراین بر تمامی ارقام و حروف عالم سیطره وجود دارد.

این هنرمند درباره سنگ فیروزه‌ای ۶ قطعه در این اثر، گفت:  عدد ۶ متعلق به حرف (و) که در دسته حروف هواییه یا آسمانی است و در تابلو از سنگ فیروزه 6 قطعه استفاده شده که رنگ آبی نماد آسمانی دارد.

وی سنگ مروارید ۲ قطعه اثر خود را رمز گشایش و کلید راز خلقت و اسرار عالم عما یعنی ندیدنی‌ها دانست و اشاره کرد: خداوند در ظهور مخلوقاتش از عالم اسرار تا عالم دنیا، همه در عدد ۴ یعنی زوج خلق شدند و در تابلو از سنگ مروارید ۲ قطعه استفاده شده است زیرا درست شدن مروارید خود نیز یکی از اسرار عالم بوده و همچنین تعداد پرنده‌های هدهد با طلای زرد به کار رفته که با هشت عدد نشان داده شد زیرا در قرآن حاملان عرش الهی ۸ نفر هستند.