واکنش اداره کل ارشاد به یک نقد و توضیحات روزنامه حرف

روزنامه حرف مازندران در خصوص مدیریت ضعیف اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران در نحوه توزیع آگهی ها نقدی را منتشر کرد که واکنش این نهاد را در پی داد. این روزنامه براساس قانون مطبوعات جوابیه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را منتشر می کند و همچنین پاسخ به این جوابیه. مدیر مسئول محترم […]

روزنامه حرف مازندران در خصوص مدیریت ضعیف اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران در نحوه توزیع آگهی ها نقدی را منتشر کرد که واکنش این نهاد را در پی داد. این روزنامه براساس قانون مطبوعات جوابیه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را منتشر می کند و همچنین پاسخ به این جوابیه.

مدیر مسئول محترم روزنامه حرف مازندران
سلام علیکم
با توجه به درج و انتشار مطلبی با موضوع ( ی بام و دو هوای ارشاد مازندران در توزیع آگهی ها) مورخ 6 آبان 99 به اطلاع می رساند در راستای بند 5 ماده 2 قانون اهداف وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب 1365 ( اجرای قوانین مربوط به مطبوعات و نشریات و تعیین ضوابط و مقررات مربوطه و تمرکز ، توزیع و نشر انواع آگهی های دولتی و اجرای آن در داخل و خارج کشور ) و صورتجلسه مورخ 5/11/1384 اعضای محترم هیات دولتی مبنی بر واگذاری انتشار آگهی های دستگاههای دولتی و نیز اجرای دادنامه شماره 9709970906010251 مورخ 20/8/97 و ابلاغ معاون محترم توسعه مدیریت و منابع وزارت شور مبنی بر توزیع آگهی های دولتی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، این اداره کل با هدف اجرای قانون فوق الذکر و حمایت از تولیدات رسانه ای زمینه سازی بستر پیشرفت فرهنگ به دور از دغدغه های مالی متصدیان عرصه اطلاع رسانی استان ، حذف واسطه و ساماندهی توزیع آگهی از سال 96 اقدام به توزیع متمرکز آگهی های ثبتی ، سال 95 آگهی دولتی و سال 97 آگهی ثبت شرکت ها نموده است .
همانگونه که خود آگاه می باشید اقدام به توزیع آگهی ها علی الرغم مشکلات عدیده برای این اداره کل تسهیلاتی برای رسانه های استان در برداشت که از جمله توزیع بیش از 750 میلیون تومان از محل سه نوع آگهی های منتشر شده در روزنامه های استانی طی بازه زمانی 20 فروردین لغایت 30 مهرماه سال جاری که آمار آن به تفکیک جراید در پورتال این اداره کل قابل رویت می باشد .
در حاشیه متن منتشره پیرامون عدم پرداخت حق الانتشار آگهی ثبتی مرداد ماه مقتضی است با مراجعه به تراکنش مالی آن روزنامه وصول پرداخت حق الدرج آگهی ماه مذکور را مشاهده نمایید .
شایان ذکر است تاخیر در پرداخت حق الدرج آگهی های ثبتی شهریور ماه به دلایل انتشار نوبت دوم برخی آگهی های دونوبتی در نیمه اول هر ماه و نیز کوتاهی برخی جراید در دریافت تایید چاپ بوده که با توجه به تذکرات پی در پی از ارسال نشریه به پست و دریافت تایید چاپ امتناع ورزیده و تداخل در پرداخت ایجاد نمودند همچنین تغییر در نحوه توزیع آگهی ثبتی با هدف تسریع و تسهیل در امور توزیع و انتشار می باشد و هر زمانی که نیاز باشد تغییری در جهت ایجاد تسهیلات رخ دهد بدون فوت وقت انجام خواهد شد.
لذا با توجه به توضیحات فوق الذکر بدینوسیله به جنابعالی اعلام می گردد نسبت به درج مطالب و اخبار طبق قانون و حدود مطبوعات اقدام لازم معمول گردد.

توضیحات روزنامه حرف:
1- از اینکه اداره کل ارشاد بالاخره بعد از مدت ها فرار از پاسخگویی به نقد ها جوابیه ای صادر کرد باید از دوستان اداره کل ارشاد تشکر کرد .
2- ارشاد محترم در نامه ای که به روزنامه نوشت متن مذکور را جوابیه نامید . تا آنجاییکه در لغات نامه های معتبر و علمی امده است جوابیه معنی و مفهوم مشخصی دارد . جوابیه به معنی پاسخ به سوال یا سوالات است . حال ارشاد لطف کند یک بار متن ارسالی خود را بخواند و لطفا پاسخ دهد که متن مورد اشاره پاسخ به کدام یک از سوالات مطروحه است ؟ ای کاش معاون فرهنگی اداره کل که به نمایندگی از مدیرکل متن ارسالی را امضانموده ابتدا مطالب مندرج در روزنامه را بدقت مطالعه می کرد آنگاه نامه مذکور را امضا می نمود . ای کاش اصلا پاسخی داده نمی شد چون با جوابیه مذکور باید تیتر قبلی را اصلاح کنیم و تیتر زنیم که « چند بام و هوای ارشاد مازندران »
3- سوالات روزنامه همچنان به قوت خود باقیست ، اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان شفاف پاسخ دهد که این همه فراز و فرودها در بحث آگهی ها چیست و چگونه قابل توجیه است ؟ چرا مدام دستورالعمل نحوه توزیع آگهی ها را تغییر می دهد؟ چرا یکبار و برای همیشه کارشناسی شده دستورالعمل صادر نمی کند؟ چرا تقریبا هر سال نحوه توزیع آگهی ها را تغییر می دهد؟ چرا در توزیع آگهی ها عدالت را رعایت نمی کند؟ با وجود اینکه هزینه درج آگهی نقدا از مردم دریافت می شود، چرا با حداقل 2 ماه به حساب نشریات واریز می شود؟
4- اینکه 750 میلیون تومان آگهی از 2 فروردین امسال تا 30 مهر در روزنامه‌های استان منتشر شده، براستی آیا ارشاد استان تصور می کند اگر او نبود این رقم از آگهی ها در روزنامه ها منتشر نمی شد ؟! یا نکته در این هست که این ارقام در گذشته هم وجود داشته ( البته با شرایط تعرفه ای همان سال ) ورود ارشاد به این حوزه برای سامان دادن به توزیع آگهی ها به عدالت بوده است حال نباید طوری وانمود کرد که گویا از صدقه سر ایشان هست که این عدد بدست آمده است و به تعبیری تحصیل حاصل هست.
5- اینکه دلیل عدم پرداخت حق الدرج آگهی های ثبتی ، کوتاهی برخی جراید قید شده است لطفا ارشاد صریح و شفاف نام برخی جراید را ذکر کند . از طرفی دیگر چرا کار روزنامه های منظم و منسجم را به کوتاهی دیگر جراید گره می زنید ؟
6- در متن ارسالی از پرداخت حق الانتشار آگهی ثبتی مرداد ماه روزنامه سخن به میان آمد. قبل از اینکه ما به تراکنش مالی روزنامه مراجعه کنیم اگر ارشاد حوصله ! دارد یک نگاهی به عدد دریافتی حرف بیاندازد و آنگاه موضوع قابل فهم خواهد شد !
7- بطور معمول جوابیه را برای روزنامه در رسانه ای که نقد در آن نوشته شد ارسال می کنند و آن روزنامه و یا رسانه هم طبق قانون مطبوعات مکلف به انتشار هست . حال ارشاد محترم که خود می بایست مجری قانون مطبوعات باشد باید پاسخ دهد که چرا جوابیه قبل از انتشار در روزنامه در صفحه اینستاگرام اداره کل ارشاد منتشر گشته است ؟!
8- و نکته آخر اینکه ارشاد محترم متولی حوزه فرهنگی استان هست . معنای این جمله این هست که از بندبند کلام و قلم ارشاد محترم می بایست نخبگی و فرهنگ محوری بتراود . حال قضاوت را به خوانندگان متین و معزز روزنامه واگذار می کنیم که جوابیه ارشاد محترم را بخوانند و خود قضاوت کنند .