مجلس و دولت به دنبال محدویت‌ها و مزایای جدید؛ چالش مالیات در مناطق آزاد

گروه اقتصادی: منطقه آزاد به ناحیه صنعتی ویژه در خارج از مرز گمرکی که تولیداتش جهت‌گیری صادراتی دارند گفته می‌شود. ایجاد یک منطقه آزاد، امتیازات ویژه‌ای را می‌تواند به همراه داشته باشد.ازجمله‌ی این امتیازات می‌توان به ایجاد فرصت‌های اشتغال در داخل و خارج و جذب سرمایه‌های خارجی  و همچنین کمک به کشور برای ورود به […]

گروه اقتصادی: منطقه آزاد به ناحیه صنعتی ویژه در خارج از مرز گمرکی که تولیداتش جهت‌گیری صادراتی دارند گفته می‌شود. ایجاد یک منطقه آزاد، امتیازات ویژه‌ای را می‌تواند به همراه داشته باشد.ازجمله‌ی این امتیازات می‌توان به ایجاد فرصت‌های اشتغال در داخل و خارج و جذب سرمایه‌های خارجی  و همچنین کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات اشاره کرد. به همین دلیل ، امکانات و تسهیلات قانونی، شرایط مساعدی را جهت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و زیر بنایی برای حضور فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مهیا کرده است . مازندران نیز در نوبت تائید نهایی سه منطقه آزاد و ویژه است. حالا بررسی معافیت مالیاتی مناطق آزاد در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در دست انجام است.  الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در تشریح نشست این کمیسیون، گفت: در نشست این کمیسیون با حضور مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و رئیس سازمان امور مالیاتی، مواد ارجاعی لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده از صحن علنی موردبحث و بررسی قرار گرفت. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مواد ارجاعی به کمیسیون اقتصادی مجلس، ماده 9 این لایحه درباره معافیت‌های مالیاتی بود، جمعی از اعضای کمیسیون معتقدند که باید از بخش‌های مختلف و ذکرشده در لایحه ازجمله مناطق آزاد حمایت صورت گرفته و این بخش‌ها باید شامل معافیت مالیاتی شوند.

وی ادامه داد: اما تعدادی دیگر از اعضای کمیسیون معتقدند که تمام معافیت‌های مالیات بر ارزش‌افزوده باید لغو شود تا درآمدهای مالیاتی برای کشور افزایش یابد، حال اگر دولت به دنبال حمایت از بخشی است می‌تواند به‌صورت مستقیم از آن حمایت مالی کند تا آنکه بخواهیم در قالب حمایت، بخش‌ها را از مالیات معاف کنیم. حضرتی تصریح کرد: در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوع سیاست و استراتژی کشور درباره اخذ مالیات یا معافیت مالیاتی مناطق آزاد بحث و بررسی شد، در این رابطه این سال مطرح شد که آیا باید مانند سالیان گذشته، سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای مناطق آزاد اعمال شود.

ایجاد 250 هزار شغل در مناطق آزاد

بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، این مناطق تاکنون توانسته‌اند حدود 250 هزار شغل ایجاد کرده و در جهت توسعه و حمایت از تولید و صنایع کشور اقدام کنند.

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره میزان توسعه مناطق آزاد، گفت: اگرچه مناطق آزاد قدمت چندانی نداشته و حدود ۲۵ سال از زمان تأسیس آن‌ها می‌گذرد، اما این مناطق به‌ویژه در شرایط تحریمی ریه‌ها و محل تنفس اقتصاد کشور هستند زیرا به دلیل برخورداری از معافیت پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: ازآنجاکه مناطق آزاد در نقاط مرزی هستند ازنظر صادرات غیرنفتی توجیه اقتصادی دارند از سوی دیگر مدیریت واحد اعمال‌شده در این مناطق موجب تمرکز در صدور مجوزها، امور اداری، درآمدها و… شده و سردرگمی مردم را به‌شدت کاهش می‌دهد.

وی اظهار کرد: بر اساس گزارشات رسیده، در کیش میزان رضایتمندی افرادی که در مناطق آزاد زندگی می‌کنند ۳۵ درصد بیش از افرادی است که در سرزمین اصلی به سر می‌برند چراکه این افراد آزادی انتخاب داشته و قوانین خاصی بر مناطق آزاد حاکم است که به رضایتمندی منتهی می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه سایه‌های سیاست بین‌المللی به مناطق آزاد تحمیل می‌شود، اضافه کرد: تنها بندری که در حال حاضر تحت تحریم آمریکا قرار ندارد، چابهار است که تمامی این عوامل در تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده برای مناطق آزاد اثرگذار خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: برخی محدودیت‌های قانونی که در حال حاضر در حال اصلاح است، موجب می‌شود رنگ و بوی اقتصادی این مناطق کمتر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه برخی مناطق آزاد در مکان‌هایی تأسیس‌شده‌اند که مناسب منطقه آزاد نیست، گفت: یکی دیگر از مشکلات مناطق آزاد، وعده‌هایی است که داده می‌شود و به‌صورت قانون نانوشته است اما با تغییر مدیریت‌ها این وعده‌ها اجرایی نشده و  سرمایه‌گذارها دچار آشفتگی و مشکل می‌شوند درنتیجه مناطق آزاد جذابیت و جاذبه خود را از دست می‌دهند.