برگشت امید به لشکر اشتغال

الناز پاک نیا || در یک غروب سرد پاییزی، در ارتفاعی که چشم‌انداز شهر آمل از شهرک صنعتی فاز دوم امامزاده عبدالله دیده می‌شود، حضور تعداد خودروهای دولتی و مدیران استانی خبر از اتفاقی در این منطقه می‌دهد. هوا در غروب پاییز در این ارتفاع که بخشی از شهر آمل در عصر غبارگرفته آن دیده […]

الناز پاک نیا || در یک غروب سرد پاییزی، در ارتفاعی که چشم‌انداز شهر آمل از شهرک صنعتی فاز دوم امامزاده عبدالله دیده می‌شود، حضور تعداد خودروهای دولتی و مدیران استانی خبر از اتفاقی در این منطقه می‌دهد. هوا در غروب پاییز در این ارتفاع که بخشی از شهر آمل در عصر غبارگرفته آن دیده می‌شود، سرد شده است و تاریک‌روشن هواست که سرعت حضور خودروها زیاد می‌شود و کم‌کم خودروی سفیدرنگ استاندار نیز از راه می‌رسد؛ در بدترین سال‌های اقتصادی کشور، تهدید پایداری اشتغال 1600 کارگر دریکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های قطعه‌سازی مازندران در آمل، موجب شده است تا حسین زادگان جلسه ستاد تسهیل و رونق تولید را به این شرکت بیاورد.

تقریباً یک ماه از بروز بحران در این واحد تولیدی که به دلیل بدعهدی شرکت‌های خودروساز رخ‌داده است، می‌گذرد، به گفته مدیران این واحد تولیدی، این مجموعه در سال‌های قبل بنا به درخواست شرکت ایران‌خودرو اقدام به خرید تجهیزات و خطوط مدرن در راستای بالابردن تیراژ تولید و افزایش اشتغال، کرده است ولی متأسفانه در ماه‌های اخیر مورد بی‌مهری مدیران و مسئولین وزارت صمت و ایران‌خودرو در تأمین مواد اولیه خصوصاً قراضه و همچنین کاهش حجم سفارشات قرارگرفته است.

سرنوشت بزرگ‌ترین شرکت دانش‌بنیان قطعه‌سازی مازندران و تولیدکننده برتر سال‌های گذشته –فذا- که اشتغال ۱۶۰۰نفر را یدک می‌کشید به دلیل نبود مواد اولیه در هاله‌ای از ابهام قرار  داشت. شرکت از ابتدای آبان ماه به‌صورت غیر محسوس نیروهای کارگری را تعطیل کرد تا شاید بتواند برای اشتغال به کار دوباره تلاش کند.

حالا با حضور اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استانداری مازندران در شرکت، دگمه دستگاه‌هایی که 20 روز بود تعطیل‌شده و کارگران اش خانه‌نشین شده بودند، به دست استاندار آغاز به کار می‌کند و در فاز نخست 600 کارگر به این واحد تولیدی  بازمی‌گردند.

به گفته حسام اردشیر مدیرعامل شرکت فذا در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مهم‌ترین مشکل این شرکت در امر کمبود نقدینگی، معوقات و بدهی به بانک‌ها، بدهی به بیمه تأمین اجتماعی، تأمین برق و عدم اجرای تعهدات شرکت‌های خودروساز در پرداخت مطالبات این واحد است.

در مرتفع‌ترین طبقه شرکت فذا، جلسه ستاد تسهیل استان برقرار است، قوانلوی گلستانی که سه ماه است رئیس صنعت و معدن مازندران شده، بند به بند مصوبات گذشته را می‌خواند که نشان می‌دهد پیش‌ازاین نیز جلساتی برای رفع مشکل این واحد صورت گرفته بود. قوانلو می‌گوید، وزیر صنعت قول داده بود هر واحد تولیدی که قرار است تعطیل شود شخصاً برای رفع مشکلات آن حاضر می‌شوم اما به دلیل سفر رئیس‌جمهور به یزد، نتوانست در این نشست حاضر شود. به نظر فراموش می‌کند بگوید وزیر به مازندران سفر کند و می‌گوید به گلستانی سفر کند؛ استاندار هم شوخی می‌کند و در طول جلسه می‌گوید، قوانلوی گلستانی!

از بانک‌ها، تأمین اجتماعی، برق و شهرک‌های صنعتی گرفته تا مدیران استانداری یکی‌یکی درباره بندهای مصوبات توضیح می‌دهند. به نظر تأمین اجتماعی که قرار بود مطالبات بیمه‌ای خود از شرکت فذا را از ایران‌خودرو بگیرد، نامه‌نگاری نکرده است، تریبون از اختیار رئیس سازمان صنعت خارج می‌شود و استاندار بدون مقدمه شروع به صحبت می‌کند: قرار نیست در این جلسات و برای رفع مشکلات این‌چنینی منتظر بمانیم که چه رخ می‌دهد، شرایط ویژه‌ای در کشور و استان وجود دارد و از همه مهم‌تر وضعیت اشتغال 1600 نفر نیرو مطرح است که باید تلاش کنیم از دست نرود. حسین زادگان ادامه می‌دهد: بسیاری رسانه‌ها سؤال می‌پرسند چرا کلنگ زنی پروژه‌ها را نداریم و یا پروژه جدیدی تعریف نمی‌کنیم، به این دلیل است که حفظ اشتغال موجود واجب از ایجاد شغل جدید است، درحالی‌که کارگران می‌گویند درب‌های کارخانه را نبندید حتی بدون حقوق کارکنیم، نشان می‌دهد که این افراد از جان برای اشتغال خود مایه گذاشته‌اند به همین میزان مدیران نیز باید پای‌کار باشند.

مدیرعامل شرکت فذا، آرام و قرار ندارد، مدام در سالن راه می‌رود، سالنی که مملو از مدیران بانک‌ها، نماینده‌های دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها است، تعدادی از واحدهای تولیدی دیگر نیز هستند که برای رفع مشکل اشان به ستاد تسهیل استان مراجعه کرده‌اند.

اردشیر ادامه می‌دهد: برای برگشت فولادین ذوب نیاز به یک حمایت مسئولان استانی در راستای ورود به رفع مشکلات داخلی شرکت و مهم‌تر از همه پرداخت مطالبات و تسهیلات موردنیاز است.

به نظر می‌رسد با توجیه شدن تأمین اجتماعی، قرار است که نامه‌های دریافت مطالبات بیمه‌ای فذا از ایران‌خودرو توسط اداره کل تأمین اجتماعی استان صورت گیرد و به گفته استاندار، ازلحاظ بیمه‌ای، دیگر شرکت فذا به تأمین اجتماعی بدهکار محسوب نمی‌شود!

برای راه‌اندازی دستگاه غبارگیر این شرکت فولادی نیز استاندار مازندران وساطتت می‌کند، می‌گوید: این شرکت علاقه‌مند است، خودش مراجعه کرده که می‌خواهد کاهش آلودگی زیست‌محیطی داشته باشد، بنابراین محیط‌زیست شش ماه دیگر فرصت بدهد تا تسهیلات موردنیاز توسط شرکت دریافت و غبارگیر که از تولیدات داخلی است سفارش ساخت بگیرد. مدیرکل محیط‌زیست نیز با اندکی بحث و پادرمیانی مجدد امام‌جمعه آمل می‌پذیرد. در این زمان به مدیرعامل بانک ملی استان گفته می‌شود که روند دریافت تسهیلات غبارگیر را توضیح دهد که به نظر نامه‌نگاری‌ها برای دریافت تسهیلات روند مناسب و عادی خود را طی می‌کند.

تعدادی از مصوبات و بدهی‌های این شرکت نیز نیاز به مصوبه ملی دارد که قوانلو رئیس سازمان صنعت می‌گوید: در نشست ستاد ملی تسهیل تولید، این مصوبات را قرار می‌دهیم تا بتوان از حساب‌های ایران‌خودرو بخشی از طلب شرکت فذا را مطالبه کرد.

روند جلسه به تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش شرکت هم می‌رسد که استاندار مازندران از بانک ملی استان برای همراهیش در احیای اشتغال و روند سریع رسیدگی به مصوبات قدردانی می‌کند.

حسین زادگان ادامه می‌دهد: برای حل مشکلات فذا قدم‌های مؤثری برداشته‌شده و جلسات ستاد تسهیل و پیگیری‌های لازم قبلاً انجام‌شده و اکنون نیز در مسیر حل یکایک مشکلات ازجمله بدهی‌ها و مواد اولیه این مجموعه و تأمین سرمایه در گردش و ثابت هستیم.

استاندار مازندران با اعلام اینکه مشکلات در عرصه تولید برای همه شرکت‌ها اجتناب‌ناپذیر است، ادامه می‌دهد: همه دستگاه‌های ذی‌ربط با تمهید و تسهیل امور و به‌ویژه رسانه‌ها بااطلاع رسانی اقدامات، باید زمینه‌ساز رونق تولید و امیدآفرینی در راستای منویات مقام معظم رهبری و تائیدات رئیس‌جمهور در حمایت از تولید شوند.

برای تأمین برق شرکت در شهرک صنعتی و نیز بخشی که قرار است 140 نیروی جدید در اختیار بگیرد، نوبت به شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت برق منطقه‌ای می‌رسد، درنهایت جلسه به پیشنهاد استاندار ساخت نیروگاه کوچک برق را برق منطقه‌ای می‌پذیرد اما مقرر می‌شود شرکت برق منطقه‌ای با جذب سرمایه‌گذار و واگذاری زمین از سوی شرکت فذا، مشکل برق این واحد را نیز رفع کند.

تقریباً بررسی رفع مشکلات فذا به پایان رسیده، نوبت به یکی دو شرکت دیگر می‌رسد، یک شرکت از جویبار آمده است، بدهی‌هایش تقسیط نشده و نماینده بانک توضیح می‌دهد، به نتیجه نمی‌رسند و قرار می‌شود جلسه اختصاصی برای اشان برگزار شود. پیرمردی عجول هم کنار خبرنگاران نشسته بود، مدام به استاندار اشاره می‌کرد، پس از بررسی مصوبات شرکت فذا، استاندار از تریبون نام وی را اعلام  می‌کند و با خنده می‌گوید، شما بگو که مدام اشاره می‌کنید در طول جلسه! او ابراز می‌کند از اینکه تعرفه گاز بهای شرکت اش آن‌قدر زیاد شده است که منجر به قطعی گاز شده، یکی دو شرکت دیگر هم می‌گویند گاز واحد تولیدی اشان قطع‌شده است، استاندار مازندران با ابراز تأسف از قطع شدن گاز این شرکت‌ها به مدیر شرکت گاز حاضر در جلسه با لحنی تندتر توضیح می‌دهد همه تلاش ما برای تعطیل نشدن واحدهای تولیدی است، بار ها گفتیم برق و گاز واحدهای تولیدی نباید قطع شود، تعرفه‌ها هم در سایر نقاط کشور کمتر است برای مازندران هم رایزنی صورت گیرد تا کمتر شود.

دو نفر دیرتر از همه آمده‌اند اما مدام در تکاپو هستند تا استاندار را ببینند، می‌نشینند جای مدیرانی که پاسخ  داده‌اند و جلسه را ترک کرده‌اند، مرد خود را معرفی می‌کند و می‌گوید: یک بانک نه‌تنها به‌جای بدهی‌اش، کارخانه‌ام را گرفته بلکه هنوز هم مرا بدهکار می‌داند، استاندار نام بانک را می‌پرسد، به گلچوب از معاونین حوزه اقتصادی استانداری که تقریباً دبیر جلسه است، می‌گوید یادداشت کن! از مرد معترض که تند تند سخن می‌گوید می‌پرسد دوست داری هنوز واحدت را داشته باشی، می‌خواهی کارکنی یا نه! مرد محکم می‌گوید: بله! دوباره از گلچوب می‌خواهد که برای احیای این واحد تولیدی و خارج کردن اش از تملک بانک نام وی را در لیست قرار دهد.

به دنبال مدیرعامل یک شرکت دیگر هم می‌گردند تا بیاید و درباره واحد تولیدی‌اش که قرار است احیا شود توضیح بگیرد و توضیح بدهد، پس از پایان کار وی، انتظار می‌رود جلسه به اتمام برسد، اما از استاندار می‌خواهند گشتی دیگر در کارخانه داشته باشد، کارگران بالباس‌های یکدست هنوز ایستاده‌اند پشت دستگاه‌ها، نوبت به رسانه‌ها می‌رسد پرسشی می‌کنند و استاندار می‌رود و دگمه یک دستگاه را به‌صورت نمادین که آغاز به کار دوباره این واحد است فشار می‌دهد.

هوا گرگ‌ومیش عصرگاهی است. جلسه تقریباً دو ساعت طول کشیده، تعدادی از خانواده‌های کارگران شامل زنان و کودکان هم آمده‌اند.. فقط یک جمله از آنان به گوش می‌رسد، آقای استاندار قول می‌دهید کار دوباره شروع شود؟! و استاندار سری به تائید تکان می‌دهد.