تداوم ورزش قهرمانی بانوان مازندران چشم براه رفع مشکلات

کمبود و نبود برخی امکانات برای بانوان ورزشکار قهرمان مازندران نه تنها آنها را در مسیر انجام فعالیت ورزشی با مشکل مواجه کرده ، بلکه تداوم مدال آوری و قهرمانی آنها را نیز در هاله ای از ابهام و تردید قرار داده است . بانوان قهرمان با سفت کردن کمربند همت در مسیر فعالیت های […]

کمبود و نبود برخی امکانات برای بانوان ورزشکار قهرمان مازندران نه تنها آنها را در مسیر انجام فعالیت ورزشی با مشکل مواجه کرده ، بلکه تداوم مدال آوری و قهرمانی آنها را نیز در هاله ای از ابهام و تردید قرار داده است .

بانوان قهرمان با سفت کردن کمربند همت در مسیر فعالیت های ورزشی برای مدال آوری وارد گود میادین ورزشی می شوند اما چنبره مشکلات و سختی ها همچون نبود حامی ، تبعیض میان ورزشکاران مرد و زن و عدم حضور ورزشکاران زن در مسابقات جهانی برای ادامه مسیر افتخار آفرینی آنان تاثیر گذار و به دغدغه ای برای این افراد مبدل شده است .

مازندران با دارا بودن ورزشکاران به نام و سرشناس در رشته های مختلف ورزشی به عنوان کانون پرورش استعدادهای درخشان قهرمان و مدال آور در کشور به شمار می رود که اهتزاز پرچم کشورمان در بسیاری از میادین ورزشی جهانی و آسیایی توسط این ورزشکاران حکایت از توانایی انان دارد . مطهره اسدی بانوی خردسال شطرنجباز قهرمان جهان ، مریم گیلانی عضو تیم ملی تنیس روی میز معلولین و دارنده مدال طلای بازی های پاراآسیایی ، فاطمه چالاکی قهرمان چند دوره مسابقات کاراته جهان و صدیقه دریایی ووشوکاری که در جام جهانی 2016 نخستین مدال کاروان ایران را کسب کرد را می توان به عنوان بخشی از بیش از 150 بانوی مدال آور جهانی و ملی این خطه شمالی کشور نام برد که با درخشش آنها در میادین ورزشی بارها پرچم ایران را به اهتزاز در آوردند .

*** تنها عشق به ورزش و دیگر هیچ

نسترن مقیمی بانوی مازندرانی با 18 سال سابقه فعالیت ورزشی و هشت سال عضویت در تیم ملی فوتسال ، از حرفه ای های ورزش این استان و کشور به شمار می رود . او از کمبودها و بی مهری ها به عنوان مشکلات پیش رو برای فعالیت قهرمانی یاد می کند و گفت : آنچه باعث شده تا بسیاری از این افراد و همچنین من ، ورزش را کنار نگذاریم همان عشق و علاقه به ورزش بود . این دارنده عنوان نایب قهرمانی فوتسال در بازی های آسیایی که تنها دلیل باقی ماندنش در این عرصه را عشق و علاقه بی پایانش به فعالیت ورزشی حرفه ای ذکر می کند ، افزود : وگرنه با وجود تمامی مشکلات و ناملایمتی ها در قالب عدم حمایت ، کمبود امکانات و تجهیزات ، خداحافظی را گزینه مناسب برای این وضعیت می دانم .

وی وجود برخی تبعیض ها در حیطه فعالیت ورزشی زنان و مردان را آسیب جدی در قهرمان پروری دانست ، ادامه داد : در حالی تیم ملی فوتسال مردان علاوه بر برگزاری تورنمنت های بین المللی ، سفرهای خارجی برای بازی با تیم کشورهای دیگر را انجام می دهند که تیم بانوان از این بسترهای رشد و شکوفایی بی بهره است .

*** نبود اسپانسر پای لنگ فعالیت قهرمانان

عالیه محمودی تنها بانوی مازندرانی اعزامی به پاراالمپیک ‘ ریو ‘ و تیرانداز عضو تیم ملی پارالمپیک از افتخارات ورزش قهرمانی بانوان مازندران است . محمودی از نبود حمایت مالی به عنوان اصلی ترین دغدغه بانوان قهرمان ورزش مازندران نام برد و گفت: این مشکل همیشه سد راه فعالیت قهرمانان است . وی ادامه داد : ورزشکاران قهرمان نباید در مسیر مدال آوری خود با مشکلاتی نظیر نداشتن حمایت مالی یا همان اسپانسر مواجه باشند . به گفته این دارنده مقام ششم مسابقات تیراندازی پارالمپیک لندن آنچه می تواند پای لنگ قهرمانان برای حضور در میادین ورزشی باشد نداشتن توان مالی است .

*** کمبود اعتبار دلیل اول و آخر در عدم حمایت از بانوان ورزشکار

ستاره اسماعیلی که خود سابقه عضویت در تیم ملی کاراته و مربیگری تیم ملی آلیش را دارد به  ایرنا گفت : نبود و کمبود اعتبار همواره به عنوان اصلی ترین مساله برای حمایت از قهرمانان مطرح شده است . وی که قهرمانان را محصور در مشکلات می داند ، افزود : سنگ بزرگ مشکلات مالی مهمترین سد برای انجام فعالیت های قهرمانان است در حالیکه ورزشکاران تنها چشم امیدشان برای حمایت ، به ادارات ورزش و جوانان است . وی حضور در مسابقات بین المللی به موضوع مورد تاکید برای رشد و پرورش بانوان آلیش کار نام برد و افزود : تا زمانیکه ورزشکاران تنها در میادین استانی و کشوری حضور دارند نمی توانند به رشد و اعتلای لازم برسند . اسماعیلی اضافه کرد : اعزام نکردن بانوان کشتی آلیش به مسابقات جهانی و بین المللی باعث شده تا توانمندی و پتانسیل آنها در حد و اندازه همان باقی بماند و به فنون و حرکات بیشتر که در میادین جهانی انجام می شود آشنا نباشند .

*** 643 زن ورزشکار حرفه ای در مازندران

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران گفت : در هفت ماهه امسال بانوان ورزشکار استان توانستند 43 مدال رقابت های جهانی ، آسیایی ، بین المللی و کشورهای اسلامی را کسب بکنند . مریم فرجپور که بیشترین مدال های کسب شده ورزشکاران زن استان را مربوط به رقابت های بین المللی و آسیایی هر کدام به ترتیب 20 و 14 مدال اعلام کرد . وی با اشاره به اینکه تعداد ورزشکاران زن سازمان یافته استان حدود 40 هزار نفر است ، ادامه داد : از این تعداد 643 زن ورزشکار حرفه ای که در تیم ملی ، عضو تیم ملی ، عضو تیم لیگ های کشوری و اعزام به مسابقات قهرمانی کشور هستند . به گفته فرجپور برای اینکه ورزش قهرمانی بانوان به رشد و تعالی لازم برسد می بایست زیر ساخت ها و منابع سخت افزاری آن نیز فراهم شود که از آن جمله سالن و فضاهای ورزشی است .