بایدها و نبایدهای انتقاد از بیت امام

  حرف آنلاین – شکرالله رضازاده شرمه / با وجود گذشت یک هفته از  اظهارات  یکی از چهار نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری  در نقد نوع رفتار برخی از اعضاء بیت حضرت روح الله رضوان الله تعالی علیه، اما همچنان  در فضای مجازی و مکتوب بازتاب  داشته و دارد. آیت الله معلمی در […]

 

حرف آنلاین – شکرالله رضازاده شرمه / با وجود گذشت یک هفته از  اظهارات  یکی از چهار نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری  در نقد نوع رفتار برخی از اعضاء بیت حضرت روح الله رضوان الله تعالی علیه، اما همچنان  در فضای مجازی و مکتوب بازتاب  داشته و دارد. آیت الله معلمی در اظهارات خود نقدهایی را در مورد شخص حجت الاسلام سید حسن خمینی مطرح نمود که به تعبیر خود ایشان مطالبی بود که از مدتهای مدید قصد طرح آن البته در حضور اعضاء بیت امام را داشت  که اکنون در مراسم گرامیداشت مرحوم حضرت آیت الله صالحی مازندرانی اعلی الله مقامه بجهت حضور  یکی از اعضاء موثر بیت امام، این شرط هم محقق گشته لذا امام جمعه محترم قایمشهر اقدام به بیان نقدهای خود نمود. در ادامه مراسم هم حجت الاسلام سید علی خمینی که به عنوان سخنران مراسم در جمع حضور یافته بود   نگارنده از حیث رسالت رسانه ای خود  فایل اظهارات هر دو بزرگوار یعنی هم جناب آیت الله معلمی و هم  جناب حجت الاسلام خمینی را سعی کرده با تامل گوش کند. حال اکنون به نظر می رسد نکات زیر  قابل طرح در همین ارتباط باشد:

1 _  اگر به صفر تا صد اظهارات دو بزرگوار نگاه شود دریافت خواهد شد که جان کلام  هر دو، ضرورت تبعیت محض از ولی امر مسلمین است. به عبارتی صریح تر و البته صحیح تر از منظر هر دوی ایشان شاخص  بسیار مهم برای  ارزشگذاری بر افراد در میزان اطاعت آنان از ولایت مطلقه فقیه مستتر است. اگرچه  لحاظ نمودن این شاخص مهم در ارزشگذاری افراد را  نباید و نمی توان از این دو عزیز توقع داشت اما اهمیت این موضوع از این حیث هست که  دشمنان اسلام و انقلاب بویژه در سال های اخیر  از تمامی ظرفیت  انسانی و رسانه ای خود سود جستند تا بلکه بتوانند خدشه ای هر چند کوچک مبنائی و عملی  به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه  وارد سازند که البته مثل همیشه دستان پلیدشان خالی تر از همه ایام گشته است.

2 _ آنچه که از مطالب دو بزرگوار می توان دریافت این که هر دوی ایشان هر چه که  می توانستند در ارتباط با مباحث مطرح شده بیان کنند اظهار داشتند. معنی این سخن این است که کسی نمی تواند ادعا کند که مثلا فلانی ملاحظه ای کرد و نتوانسته است مطلب خود را تمام و کمال بیان کند.  ذکر این نکته ضروری است که در بین این دو عزیز، آقای سید علی خمینی فرصت بیشتر و بهتری برای بیان مطالب خود داشت که البته تمام و کمال هم از وقت بهتر و بیشتر خود بهره جست و هیچ چیز ناگفته ای را باقی نگذاشت و هر آنچه را که می توانست بگوید گفت. متاسفانه برخی از رسانه ها در این چند روز  بر این طبل توخالی کوبیدند که مثلا سیدعلی خیلی از ناگفته ها را نگفت!  باید به این جماعت گفت که اصلا آقاتی سید علی خمینی سخن ناگفته ای را همن باقی گذاشت؟! اگر با تامل به سخنان وی گوش داده شود بخوبی دریافت خواهد شد که او هر چه را که می خواست و می توانست بصراحت بیان کرد و هیچ سخن ناگفته ای را هم باقی نگذاشت. از سوی دیگر اگر در این میان آن  فردی که می توانست کلامش تمام و کمال بیان شود جناب آقای معلمی بود چرا که وی بعد از سخنان آقای خمینی امکان پاسخ گوئی  را نداشت بنابراین در این موضوع اگر هم کسی کلامش ناقص ماند آن امام جمعه  قائمشهر است.

3 _ برخی معتقد هستند که ای کاش آقای معلمی  مطالب مذکور را بطور خصوصی با آقای خمینی طرح می کردند تا تبعات کمتری متوجه این ماجرا می شد. این عده بر این نکته هم تاکید دارند که چون آقای معلمی میزبان بود لذا به صلاح نزدیک تر بود اگر وی  موضوع را طرح نمی کرد. در این جا بدون رد و یا تائید جمله مذکور به این نکته باید اشاره کرد که  چون مطالبی که جناب معلمی بیان نمودند سخنان  عمومی و انتقادات  مردمی از برخی اعضاء بیت امام بود لذا احتمالا صلاح دیده شد که بجای طرح در خلوت، در منظر عموم  بیان شود.

4 _ همانطور که آقای سید علی خمینی در سخنان خود بر آن تاکید نمود هر آنچه را که او و دیگر اعضاء بیت امام دارند مدیون امام عظیم الشان هستند و لاغیر. قطعا انتظار عموم آن است که اخلاق  نیکوی امام گرانقدر مدنظر اعضا بیت باشد که ان شاالله هست. اما آنچه که در سخنان آقای سید علی خمینی در پاسخ به اظهارات گلایه آمیز آقای معلمی می توان مشاهده نمود متاسفانه تجلی  کامل آن اخلاق نیکو نبود. توقع این بود که ایشان با ادبیات بهتری واکنش نشان دهد. بیان مطالبی چون” این میزبان ما” و یا ” آقای میزبان ما” و… قطعا نمی تواند برگرفته از اخلاق متواضعانه امام عظیم الشان باشد. از سوی دیگر علاوه بر کسوت سنی  جناب آقای معلمی  که می توانست انگیزه ای برای اکرام بیشتر او از سوی آقای خمینی حتی با وجود طرح انتقادات باشد، بالاخره ایشان پدر دو شهید گرانقدر که  بود لااقل به حرمت  ابوالشهیدین می بایست از بیان برخی عبارات پرهیز می شد که متاسفانه آقای سید علی خمینی این اعراض را لحاظ نکرد. معنی این سخن این نیست که ایشان پاسخ انتقادات را نباید می داد بلکه سخن در این است که انسان از کسی که وصل به بزرگ هست توقع منشی بزرگانه را دارد حتی اگر سنی نداشته باشد اما چون بزرگ زاده است بطور طبیعی رفتار و گفتاری  منطبق بر بزرگ منشی از او توقع می رود. به یاد بیاوریم  امام عظیم الشان با آن همه عظمت ، در برابر خانواده های معظم شهدا چگونه بوده اند.خانواده هایی که بعضا نگرانی ها و گلایائی نیز داشتند. گلایای که شخصی نبوده و در آن درد دین  موج می زد. همان موجی که اکنون در سخنان انتقادی آقای علی معلمی بشدت به چشم می خورد. آقای معلمی هم می توانست به مثل دیگران چیزی نگوید و از این نگفتن هم بسیار با تکریم سخنران اصلی روبرو می شد اما ایشان ترجیح دادند که فریاد مردم را با صدائی رسا آوا دهند.

5 _ اگر به سوالات  جناب  آقای  معلمی و در ادامه به سخنان جناب آقای خمینی دقت شود به وضوح دیده خواهد شد که پاسخ هیچکدام از سوالات آقای معلمی داده نشد. این که آقای سید حسن خمینی هفتگی و یا ماهانه خدمت رهبر فرزانه انقلاب می رسد که  نشد پاسخ! خیلی هعا با رهبری دیدار دارند آیا این دیدارها می تواند شاخصی برای ارزیابی میزان تبعت نظری و عملی از رهبری باشد؟! قطعا پاسخ منفی است چه بسا بسیار کسانی هستند که شاید توفیق ندارند در طول سالها و یاحتی در کل عمر خود محضر خلف شایسته و بایسته حضرت روح الله  برسند اما در اطاعت و طاعت محض گوی سبقت را از همه ربوده اند اما در مقابل عده ای هم هستند که به لحاظ شخصیت حقوقی خود خیلی زود زود با رهبری دیدار دارند که متاسفانه  انطباق رفتاری وگفتاری با رهبری ندارند. ذکر این نکته هم ضروری است که برخی هم هستند که دیدار زود به زود و بعضا هم تنظیم شده  با رهبری دارند که همراه با تطبیق رفتاری و گفتاری با رهبری معظم انقلاب هست. از سوی دیگر  وقتی رهبری معظم انقلاب از برخی افراد به عنوان باقی یاد می کنند چگونه می توان ادعای پیروی از رهبری را در حالی پذیرفت که مدعی مذکور با فرد باغی بر انقلاب و اسلام گعده بگیرد و فالوده میل کند؟!

6 _ آقای سید علی خمینی در مواجه با انتقاد از آقای سید حسن خمینی  بر این نکته تاکید نمود که  سید حسن با وجود رد شدن از سوی شورای نگهبان برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری،  اما هیچ اعتراضی را مطرح نکرد . در پاسخ به این جمله ایشان به سه  نکته بسنده می شود. نخست اینکه  امام عظیم الشان بر توجه و رعایت قانون اساسی و مدنظر بودن  آن برای همگان بشدت تاکید داشتند. نظارت از ابتدا تا انتهای انتخابات توسط شورای نگهبان هم  کاملا قانونی است  لذا تمکین به نظر شورای نگهبان در حقیقت احترام به قانون است. قطعا از نوه امام باید توقع داشت که به قانون احترام گذارد و اگر گلایه ای هم دارد از مسیر قانونی پیگیری کند لذا عدم واکنش  آقای سید حسن خمینی به تصمیم شورای نگهبان  انتظاری طبیعی از نوه امام است. نکته دوم این است که حتما آقای سید علی خمینی بخوبی به یاد دارند که  جناب آقای صدیقی  امام جمعه موقت تهران  نیز نتوانست از فیلتر شورای نگهبان برای حضور در انتخابات اخیر خبرگان رهبری عبور کند  حال آیا کسی جمله ای از ایشان در گلایه از این موضوع  به یاد دارد؟! آیا آقای صدیقی چون در مخالفت با عدم احراز صلاحیتش چیزی  نگفت پس  می بایست بر سر مردم و شورای نگهبان  شب و روز منت گذارد که ایهاالناس ببینید من چقدر کریمانه از کنار این داستان گذشتم! قطعا وقتی کسی که در جایگاه  امامت موقت جمعه و یا در زمره اعضا بیت امام قرار می گیرد باید هم از او چنین رفتاری را ملاحظه کرد و او هم نباید از جامعه بابت انجام این توقع منطقی ،  درخواست و انتظاری داشته باشد. و نکته آخر،  اینکه آقای سید علی خمینی می گوید برادرش هیچ  گلایه ای  در برابر عدم احراز صلاحیتش از سوی شورای نگهبان  بیان نکرد پس چرا  وقتی به جلسه افتتاحیه خبرگان پنجم دعوت شد اجابت دعوت نکرد و  صندلی او در روز افتتاحیه خالی بود؟! آیا این عدم حضور به معنی واکنش به عدم احراز نیست؟! از سوی دیگر چرا وقتی اعضاء محترم خبرگان به همراه رئیس و نواب رئیس برای تجدید عهد با امام عظیم الشان به حرم آن پیر سفر کرده رفته بودند اما  جناب سید حسن خمینی که معمولا به عنوان میزبان  به استقبال مهمانان حرم امام می رفت  در آن مراسم نیز غایب بود؟! حال باید از آقای سیدعلی خمینی پرسید آیا اعتراض نمودن تنها با زبان  قابل اتفاق است  که اگر کسی بر زبان چیزی نگفت پس اعتراض و انتقادی  نگفته است؟!

7 _  و سرانجام اینکه ارادت مردم ایران به خاندان خمینی عزیز بی نهایت و تمام نشدنی است. ارادتی که رفتار و گفتار مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی و نیز  رفتار و گفتار بانوی مکرمه و معظمه  مرحومه خدیجه ثقفی  بر آن افزوده بود. کسی نمی تواند ارادت مردم را نسبت به بیت امام دلها و دیده ها کم کند. امامی که خدای عزیز و عظیمش او را در   جان و دل این مردم جای  داده است.  همه چیز به رفتار و گفتار اعضاء محترم و مکرم بیت امام دارد که ان شاالله با نوع رفتار و گفتار خود ، ارادت مردم ایران نسبت به خود را بیشتر و افزون تر نمایند.