ازدواج موفق همراه با آرامش

  گروه اجتماعی- مازندران- اگر همسران از دانش لازم برای برای مدیریت روابط بین خود و نیز مدیریت مسائل زندگی برخوردار باشند گذر زمان سبب تعمق روابط عاطفی آنها و لذت بخشی هرچه بیشتر خواهد شد… شادمانی، پویایی در زندگی، نشاط، انتخاب درست و عاقلانه زیر و بم آن و مهم تر از همه داشتن […]

 

گروه اجتماعی- مازندران- اگر همسران از دانش لازم برای برای مدیریت روابط بین خود و نیز مدیریت مسائل زندگی برخوردار باشند گذر زمان سبب تعمق روابط عاطفی آنها و لذت بخشی هرچه بیشتر خواهد شد…

شادمانی، پویایی در زندگی، نشاط، انتخاب درست و عاقلانه زیر و بم آن و مهم تر از همه داشتن مدیریت شایسته در زندگی مشترک وغیره … میتواند عامل موفقیت با شد.

بهتر است درروند عادی زندگی خود تفکر نمائید و با مطالعه موردی این گونه موارد را به همراه مهارت حل مسئله کنکاش نمائید، واگر روند نزولی ای موجود باشد می شود تغییر و اصلاح رفتا ر به وجود آورد و اگر چالشی در زندگی باشد اصلاح گردد .

اگر همسران از دانش لازم برای برای مدیریت روابط بین خود و نیز مدیریت مسائل زندگی برخوردار باشند گذر زمان سبب تعمق روابط عاطفی آنها و لذت بخشی هرچه بیشتر خواهد شد و افزودن بر این، عوامل اعتقادی، عاطفی، کلامی و رفتاری نیز بی شک در استحکام خانواده اثر گذار است .

عوامل استحکام خانواده :

1– عوامل اعتقادی 2- تقدس پیوند زناشوئی 3- مثبت اندیشی4– قناعت 5-جمع گرایی در خانواده و دوری جستن از انزواع طلبی 6– باور های اعتقادی و …. غیره می باشد.

عوامل اعتقاد : در نظام اعتقادی غیر اسلامی و مادی ، هدف از زندگی به دست آوردن رضایت شخصی است ، حال آنکه در نظام اسلامی ، هدف تعالی و قرب خداست، بنابر این گذشت از برخی منافع فردی برای تحکیم خانواده به قصد اطاعت از اوامر خدا و جلب رضایت او ،وامر خردمندانه است که حاصل آن ، رضایت قلبی نیز خواهد بود .

تقدس پیوند زناشوئی : یکی از عواملی که در سوق یابی به ازدواج ، دوری گزیدن از جایگزینی های احتمالی ، ایجاد آمادگی فردی و اجتماعی در جهت مقابله با آسیب های احتمالی پیوند زناشویی و در نتیجه حفظ و تثبیت خانواده ، نقشی تعین کننده دارد مقدس دانستن ازدواج است .

شوهر داری شایسته زن و تلاش مرد برای تامین مشروع نیاز اقتصادی خانواده، ثواب جهاد در راه خدا را دارد نگاه پر محبت زن و شوهر به یکدیگر سبب جلب رحمت خدا خواهد شد.

مثبت اندیشی: افکار مثبت به احساس درست و سپس به رفتار شایسته می انجامد، فرد خوش گمان آرامش دارد و در آسایش زندگی می کند .

قناعت: انسان، کمال گرا و بی نهایت خواه است ، اما گاه کمال گرایی خود را به امور فانی و دنیوی محدود می نماید، حال آنکه بسیاری از نزاع های خانوادگی به دلیل عدم قناعت است هر چقدر انتظارات زن و شوهر ها از همدیگر عاقلانه تر باشد احتمال اختلال در خانواده کمتر خواهد بود .

امام صادق (ع)فرمود: کسی که قانع نباشد ، زندگی برایش گوارا نیست .

جمع گرایی در خانواده : از جمله آسیب های موثر در روابط همسران ، فرد گرایی و خود خواهی و مخصوصا در حال حاضر رفتن در فضای مجازی و تلفن همراه ها است.

متاسفانه بعضی از انسان خودشان را مدرن می دانند و نگرش های وسیع را از دست داده اند زیرا آنها فقط بر زندگی خودشان تمرکز کرده اند و به بیانی دیگر سوی تاریکی، خود محوری و فرد گرایی پیش می روند .

در روایتی از اصول کافی آمده است که مومن مطابق میل اعضای خانواده می خورد و منافق ، خانواده اش مطابق میل او می خورند .

اگر اصول تعالی رفتار را زوجین در زندگی های مشترک رعایت نمایند بسیاری از کشمکش های بین زن و شوهر ها رفع خواهد شد .

باید سعی کنیم سوالات منفی و پاسخ های منفی که در ذهن پرورش ، رشد و نمو پیدا می کند را به صورت مثبت جابجایی دهیم ، چه بسا این جابجا یی ها مسیر قضاوت نادرست و مسیر زندگی هایمان را عوض می کند .

قرار دادن خودمان در طوفان سولات منفیما را با غرق شدن در مشکلات زندگی همراه خواهد ساخت و کلمات زیبای دنیا و زیبایی های آفریده خداوند را قشنگ تر می نماید، در این صورت بهداشت روانی در بین این خانواده ها آرامش را به ارمغان می آورد.

برگرفته از کتاب اخلاق خانواده ، جمعی از نویسنده گان به کوشش زهرا آیت اللهی .

تهیه و تنظیم : رقیه یوسفی گرجی کار شناس مشاوره خانواده- مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران