احداث پل چهارم تنکابن از رویا تا واقعیت

کلنگ احداث پل چهارم بر روی رودخانه چشمه کیله تنکابن که در سال 91 به زمین زده شد قرار بود در مدت شش ماه به بهره برداری برسد، اما این طرح ملی از سوی مسئولان به فراموشی سپرده شده ولی شهروندان همچنان چشم انتظار تحقق رویای چندین ساله این طرح هستند.نظریه احداث پل چهارم بر […]

کلنگ احداث پل چهارم بر روی رودخانه چشمه کیله تنکابن که در سال 91 به زمین زده شد قرار بود در مدت شش ماه به بهره برداری برسد، اما این طرح ملی از سوی مسئولان به فراموشی سپرده شده ولی شهروندان همچنان چشم انتظار تحقق رویای چندین ساله این طرح هستند.نظریه احداث پل چهارم بر روی رودخانه چشمه کیله برای نخستین بار توسط شهردار وقت در سال 85 مطرح شد اما به دلایلی به مرحله اجرا در نیامد تا اینکه در روز چهارم مرداد 91 کلنگ احداث این پل در میان اظهارات همراه با کنایه معاون عمرانی وقت استانداری مازندران به زمین زده شد.با نصب تابلوی روز شمار احداث پل چهارم چشمه کیله وارد فاز اجرایی شد و پیمانکار این پروژه با تجهیز کارگاه ، مقدمات احداث ستون های این پل را در مصب رودخانه چشمه کیله آغاز کرد.اما بحران ارزی در شهریور ماه سال 91 و افزایش سرسام آور قیمت مصالح ساختمانی ، پیمانکار پروژه را در برآورد میزان هزینه ها با چالش جدی مواجه کرد ، به گونه ای که بودجه پنج میلیارد تومانی برای پل چهارم دیگر پاسخگو نبود و در نتیجه منجر به متوقف شدن روند احداث پل شد.سرانجام پس از ماه ها انتظار خبر خلع ید پیمانکار به دلیل ناتوانی و کندی در اجرای پروژه در شهر پیچید و با وجود مقاومت شهردار ، باقیمانده بودجه ساخت این پل به خزانه استان برگشت داده شد.بنا بر اظهارات برخی منابع آگاه ، در سال 91 مبلغ پنج میلیارد تومان اعتبار از محل مدیریت بحران کشور برای احداث پل چهارم چشمه کیله تنکابن منظور شد که حدود سه میلیارد تومان آن صرف احداث پایه ها و شمع کوبی ها شد.پس از ناتوانی پیمانکار و خلع ید از این طرح ، مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان از این اعتبار به خزانه برگشت داده شد.یک شهروند تنکابنی با بیان اینکه احداث این پل می توانست بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی مرکز شهر را رفع نماید، گفت : احداث پل بر روی مصب رودخانه چشمه کیله از یکسو و احداث جاده ساحلی در کنار آن به دلیل چشم اندازهای زیبای ساحل و دریا می توانست علاوه بر رفع مشکلات ترافیکی ، بستر خوبی برای جذب گردشگر به این شهر باشد.حبیب همرنگ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مدیران شهری انگار فراموش کرده اند که چنین پروژه ملی هم در شهر وجود دارد و پس از گذشت چندین سال حتی پیگیر تامین اعتبار مجدد آن نشدند.وی با بیان اینکه ضعف مدیریت و برنامه ریزی سبب شد تا این پل به سرانجام نرسد ، اظهار داشت : حل زود هنگام چنین مشکلاتی مدیران کارآمد و برنامه ریز و ناظر و حاضر بر امور را می طلبد.همرنگ خاطر نشان کرد : پل قدیمی چشمه کیله که از آثار ملی کشور به شمار می رود و باید عبور و مرور خودرو ها از روی آن متوقف شود ولی به دلیل نبود پلی در نزدیکی آن حتی خودروهای سنگین نیز از آن عبور می کنند.پل چشمه کیله توسط مهندسان کشور آلمان حدود 70 سال پیش ساخته شده و در تاریخ 25 اسفند 1379 با شماره ثبت 3329 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.شهروند دیگری با انتقاد از نبود سیاست راهبردی در مدیریت شهری تنکابن به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه شورای اسلامی شهر و شهرداری به روزمرگی محض دچار شده و قادر نیستند طرح های بزرگ عمرانی و خدماتی را در شهر به مرحله اجرا درآوردند و تنها به رنگ کردن بلوار ها و گلکاری میادین مشغول هستند.علیرضا شاکری افزود : اکنون در کشور شاهد احداث و یا بهره برداری از پل های درون و برون شهری به مراتب بزرگتر و با اهمیت تر از پل چهارم چشمه کیله هستیم اما در این شهر به دلیل برخی مشکلات مدیریتی اجرای چنین پروژه ای دست نیافتنی شده است.وی خاطرنشان کرد : اگر نگاه راهبردی و توسعه محور به تنکابن بیشتر حاکم می شد اکنون باید وضع در این شهر به گونه دیگری بود اما متاسفانه مدیریت شهری در دست کسانی است که حقوق شهروندی اولویت اصلی در برنامه های آنان قرار ندارد.رییس شورای اسلامی شهر تنکابن درباره آخرین وضعیت پل چهارم بر روی رودخانه چشمه کیله و جاده ساحلی به ایرنا گفت : کلنگ این دو پروژه ملی در دولت گذشته زده شد اما عدم همکاری برخی دستگاه های دولتی و ناتوانی پیمانکار در احداث این پل سبب شد تا روند احداث آن متوقف و پیمانکار خلع ید شود.تقی پزشکی افزود : در کنار این پل قرار بود جاده ساحلی نیز احداث شود اما به دلیل متوقف شدن پروژه پل چهارم ، این جاده نیز با 15 درصد پیشرفت فیزیکی به حال خود رها شد و تاکنون هیچ اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.وی با بیان اینکه پایه ها و شمع کوبی های صورت گرفته برای پل چهارم در حال فرسوده شدن است ، اظهار داشت : تاکنون پیگیری های متعددی در این زمینه با مدیریت استان صورت گرفته تا نسبت به هدر رفتن بودجه ای که بابت احداث پایه ها و شمع کوبی ها هزینه شده است جلوگیری شود.پزشکی خاطرنشان کرد : در صورت تخصیص اعتبار لازم از سوی دولت و احداث پل چهارم چشمه کیله و جاده ساحلی بار ترافیکی این شهر به طور محسوسی کاهش خواهد یافت.