آغاز واگذاری لوازم خانگی به سیل زدگان

ساری-گروه اجتماعی// بارندگی شدید و سیلی که از 27 اسفند سال 97 تا دوم فروردین 98 در مازندران جاری و در 12 فروردین هم دوباره تکرار شد به حدود هفت هزار واحد مسکونی و صنعتی، عرصه های کشاورزی و باغداری و زیرساخت های بخش های مختلف در 13 شهرستان و حدود 700 روستا بیش از […]

ساری-گروه اجتماعی//

بارندگی شدید و سیلی که از 27 اسفند سال 97 تا دوم فروردین 98 در مازندران جاری و در 12 فروردین هم دوباره تکرار شد به حدود هفت هزار واحد مسکونی و صنعتی، عرصه های کشاورزی و باغداری و زیرساخت های بخش های مختلف در 13 شهرستان و حدود 700 روستا بیش از 17 هزار میلیارد ریال خسارت زد.

همچنین براساس آخرین بررسی ها،کشاورزی و دامداری مازندران بیشترین میزان آسیب را متحمل شد که سیل بیش از 6 هزار میلیارد ریال به این بخش خسارت وارد کرد و از این میزان 2 هزار و 331 راس دام به ارزش 174 میلیارد ریال تلف شدند.

آغاز واگذاری لوازم خانگی به سیل زدگان

ناصریان دبیر کمیته برآورد، تعیین خسارت و تخصیص منابع از استانداران ۱۰ استان خواست، افراد واجدشرایط در مناطق سیل زده را که در سامانه سجاد ثبت نام کرده اند، به فوریت برای دریافت لوازم خانگی به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) معرفی کنند. ‎

جواد ناصریان، دبیر کمیته برآورد، تعیین خسارت و تخصیص منابع قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده در ابلاغیه ای به استانداران استانهای ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، گلستان، لرستان و مازندران اعلام کرد؛ با توجه به هماهنگی های انجام شده و اعلام آمادگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) جهت تحویل اقلام و لوازم خانگی به سیل زدگان و ضرورت ارائه لیست مورد تایید استانداران، استانداران به فوریت اسامی افراد واجد شرایط را به ستاد مذکور اعلام و نتیجه آن را به کمیته برآورد، تعیین خسارت و تخصیص منابع منعکس شود.

همچنین تاکید شده است؛ لیست تهیه شده از سوی استانداری ها باید پس از ثبت نام افراد در سامانه جامع امداد و نجات (سجاد) تنظیم و به ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) تحویل شود.

یکهزار سیل زده مازندرانی نیازمند لوازم خانگی

پیش از این ستاد اجرایی فرمان امام (ره) طی مراسمی یکهزار راس دام سبک هر راس به ارزش 20 میلیون ریال به دامداران خسارت دیده مازندران کمک کرده بود.

این ستاد همچنین بیش از یکهزار قلم انواع وسائل آشپزخانه شامل فرش، یخچال ، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و دیگر وسائل مورد نیاز آشپزخانه به سیل زدگان نیازمند کمک کرده بود.

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفته که هنوز یکهزار خانوار سیل زده در این استان واجد شرایط دریافت لوازم خانگی از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هستند.

مهدی رازجویان به ایرنا گفته: اسامی این افراد با تکمیل روند قانونی و اداری تا پایان امروز برای دریافت لوزام خانگی به این ستاد ارسال می شود.

کمیته برآورد، تعیین خسارت و تخصیص منابع قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده دیروز در ابلاغیه ای به استانداران استان های سیل زده کشور از جمله مازندران ، خواسته بود تا با توجه به هماهنگی های انجام شده و اعلام آمادگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جهت تحویل اقلام و لوازم خانگی به سیل زدگان ، به فوریت اسامی افراد واجد شرایط را به ستاد معرفی و نتیجه را به این کمیته اعلام کنند.

این کمیته در این ابلاغیه تاکید کرده بود که لیست تهیه شده از سوی استانداری ها باید پس از ثبت نام افراد در سامانه جامع امداد و نجات (سجاد) تنظیم و به ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) تحویل شود.

معاون استاندار مازندران گفت: با توجه به اعلام آمادگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) جهت تحویل اقلام و لوازم خانگی به سیل زدگان ، فهرست سیلزدگان واجد شرایط درافت لوازم خانگی باید از سوی استانداری ها تایید شود.

وی افزود: طبق بررسی های میدانی صورت گرفته از سوی بخشداران و فرمانداران در مناطق سیلزده ، یکهزار نفر از سیلزدگان استان واجد شرایط دریافت لوزام خانگی هستند که مهم ترین آنها شامل پتو ، یخچال ، ظروف تفلون و ملامین ، اجاق گاز ، فرش و غیره است.

پرداخت بیش از 2 میلیارد تومان کمک بلاعوض به سیل زدگان جویبار

سیلاب اواخر اسفند سال گذشته و 12 فروردین امسال به بخش های مختلف زیربنایی، تاسیساتی، کشاورزی، راهها و خانه های مردم در 9 شهرستانِ مازندران از جمله جویبار خسارت زد. به نوشته ایرنا در مجموع بارندگی شدید اواخر سال گذشته و اوایل امسال 500 میلیارد ریال به شهرستان جویبار خسارت وارد کرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جویبار، گفت: 2 میلیارد و 281 میلیون تومان کمک بلاعوض به سیلزدگان این شهرستان که در پی وقوع سیلاب اواخر سال گذشته خسارت دیدند، پرداخت شد.

محسن باقری تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده که تسهیلات بلاعوض دریافت کردند را 782 واحد اعلام کرد.

وی با اعلام اینکه پرونده 818 واحد خسارت دیده در سامانه ثبت شده است، گفت که برای جبران خسارت واحدهای مسکونی به 431 خانواده سیلزده وام تعمیراتی و 166 خانواده هم وام معیشتی تعلق گرفته است .

رئیس بنیاد مسکن شهرستان جویبار سقف وام معیشتی به هر خانواده سیلزده را 15 میلیون تومان اعلام کرد.

باقری با اعلام اینکه 30 واحد مسکونی در شهرستان جویبار با ترک خوردگی عمیق مواجه و در حال تخریب است، گفت که تاکنون چهار نفر برای گرفتن وام احداثی به بانک عامل معرفی شده اند و از این تعداد هم 2 نفر ساخت را آغاز کرده اند.

وی با بیان اینکه میزان تسهیلات تخریبی در روستاها 55 میلیون تومان است، افزود: برای احداث واحدهای تخریبی 15 میلیون تومان وام معیشتی و 10 میلیون تومان هم وام بلاعوض به خسارت دیدگان تعلق می گیرد.

نکا پس از بحران

همچنین سیل فروردین ماه امسال در بیش از 181 میلیارد تومان در شهرستان نکا خسارت بر جای گذاشت که از این میزان 112 میلیارد تومان مربوط به تاسیسات زیربنایی، هشت میلیارد تومان معیشتی و 62 میلیارد تومان کشاورزی و دام و طیور بوده است.

معاون فرماندار نکا گفت که خسارت دیدگان سیل این شهرستان تاکنون 6 میلیارد و 500 میلیون تومان کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت دریافت کرده اند. محمد محمدیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیلاب اوایل فروردین ماه امسال در شهرستان نکا به بیش از 600 واحد مسکونی خسارت وارد کرده بود که بیشتر آنها در حوزه روستایی بوده است.

وی با اعلام اینکه 23 باب از این خانه ها به صورت کامل تخریب شدند و نیازمند دوباره سازی هستند، گفت: ساخت مسکن برای افراد خسارت دیده در سیل آغاز شده است و به صورت نمادین هم کلنگ سه واحد مسکن روستایی در روستاهای بایع کلا، شورابسر و کمیشان به زمین زده شد.

محمدیان افزود : در مجموع تاکنون به مالکان واحدهای مسکونی خسارت دیده شهرستان نکا 1.5 میلیارد تومان کمک بلاعوض و پنج میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد چهار درصدی پرداخت شده است.

معاون فرماندار نکا همچنین از تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات و کمک های بلاعوض برای همه افراد خسارت دیده در سیل و سیلاب خبر داد و گفت : کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای مسکن و منازل خسارت دیده در سیل پرداخت شد و اعتبارات بخش کشاورزی به زودی اختصاص می یابد.