در نشست خبری حجت‌الاسلام علی‌اصغر زکوی عنوان شد؛ فاصله انتخابات شوراها تا شورای نگهبان!‏

ساری-خبرنگار حرف | حجت‌الاسلام علی‌اصغر زکوی رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان ظهر چهارشنبه 26 تیرماه در جمع خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس این نهاد به سوالان خبرنگاران پاسخ داد. پرونده انتخابات مجلس در مازندران، انتخابات 1400 شورای شهر و روستا، دستگیری دلالان در ایام انتخابات و پرونده های رد صلاحیت نمایندگان مجلس […]

ساری-خبرنگار حرف | حجت‌الاسلام علی‌اصغر زکوی رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان ظهر چهارشنبه 26 تیرماه در جمع خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس این نهاد به سوالان خبرنگاران پاسخ داد. پرونده انتخابات مجلس در مازندران، انتخابات 1400 شورای شهر و روستا، دستگیری دلالان در ایام انتخابات و پرونده های رد صلاحیت نمایندگان مجلس از مهم ترین سوالات خبرنگاران بود.


رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار حرف درباره احتمال واگذاری تایید صلاحیت اعضای شورای شهر و روستاها در انتخابات آتی به این شورا اظهار کرد: امروز برخی موضوع نظارت استصوابی شورای نگهبان را مورد حمله قرار می دهند و می گویند اگر انتخابات آزادی باشد شایسته گزینی صورت می گیرد، امروز در کشور نمونه انتخابات آزاد و رها هر چهارسال یک بار برگزار می شود و آن انتخابات شهر و روستا است که بدون نظارت شورای نگهبان انجام می شود اما باید دید نتیجه انتخابات آزاد رضایت بخش برای مردم و نظام بوده است یا نه؛ اگر بوده نظارت برداشته شود و انتخابات آزاد به شیوه شورا در همه انتخابات مرسوم شود.

وی افزود: امروز وضعیت برگزیدگان شورای شهر و روستا در بخشی از استان ها و شهرستان ها این است که دیده می شود که نه وزارت کشور راضی است و نه سایر دستگاه های نظام، در شرایط فعلی این گرایش وجود دارد که باید نظارتی دقیق بر فرایند تایید صلاحیت کاندیداها در همه انتخابات وجود داشته باشد و البته انتخابات شورای شهر و روستا از حیطه نظارت شورای نگهبان بیرون است و نتیجه این می شود که امروز است.

زکوی ادامه داد: در وزارت کشور گرایشی وجود دارد که نظارت در انتخابات شهر و روستا را به شورای نگهبان واگذار کنند اما این نیازمند قانون جدیدی است؛ این قانون توسط مجلس مانند قانون انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری باید تدوین شده و قانون انتخابات شورای شهر و روستا تغییر کند تا وظیفه نظارتی به شورای نگهبان واگذار شود که تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود: به نظر می رسد برای دوره 1400سال نیز تدوین چنین قانونی بعید است و انتخابات شورای شهر و روستاها مانند حالت قبلی برگزار می شود اما اگر هم مجلس یازدهم قانونی تدوین کند باید ابزارها و امکانات سخت افزاری در استان ها و ستاد دیده شود زیرا با این نیروی انسانی موجود چنین نظارتی امکان آن وجود ندارد.

دستگیری مدعیان دلالی برای تاییده شورای نگهبان در مازندران

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار حرف درباره دستگیری مدعیان دلالی برای گرفتن تاییده در این شورا که در زمان انتخابات مجلس مطرح شده بود نیز اظهار کرد: چیزی به نام دلالی برای اخذ تاییده شورای نگهبان وجود ندارد؛ آنچه در کشور رخ داد دستگیری افرادی توسط حفاظت شورای شورای نگهبان بود که ادعا می کردند با ارقامی می توانند تاییده های لازم را برای کاندیداهای مجلس دریافت کنند.

وی افزود: در غرب مازندران نیز فردی به کاندیداها مراجعه کرده بود و در قبال دریافت مبلغی درخواست کرده بود که می تواند تاییده شورای نگهبان را دریافت کند که دستگیر شد.

پرونده انتخابات مجلس در ساری

زکوی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ساری با اشاره به اینکه پرونده انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران بسته شده است، اظهار کرد: اختلافات آرا و دستگیری ها و موارد دیگری که در این باره بیان می شود محرز نشده است و از این رو پرونده این انتخابات بسته شده  و مباحثی نیز که بیان می شود برای حوزه نظارتی این انتخابات و دستگاه  قضایی مسجل نشده است.

وی گفت: اینکه درباره اختلاف آرا در ساری مطالبی بیان می شود ناشی از این نیست که واقعا آرای اعلام شده اختلاف داشته باشد، اختلاف آرا براساس بیانات کاندیداها بوده ولی رای نهایی همانی بوده که یک بار اعلام شده است. در ساری به جز چند دستگیری مساله دیگری محرز نشد که آن هم نتوانست تاثیری در نتیجه آرا داشته باشد.

کاهش مشارکت در انتخابات محصول چیست؟

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که کاهش مشارکت در انتخابات ناشی از رد صلاحیت های یک طیف خاص در انتخابات است، بیان کرد: اینگونه که عده ای بیان می کنند نیست، به عنوان مثال طیفی به همه جریانات و افرادش می گوید که در انتخابات ثبت نام کنید، حالا با هر شرایط تحصیلی، اخلاقی و اقتصادی و زمانی که رد صلاحیت می شوند گفته می شود از طیف ما ردصلاحیت زیاد بوده و مشارکت کم شده است اما آنچه مشهود است کاهش مشارکت در انتخابات محصول عملکرد دولت ها و در حوزه مجلس محصول عملکرد مجلس بود.

وی ادامه داد: در انتخابات مجلس اخیر، مساله کرونا هم در عدم مشارکت تاثیر داشت؛ به عنوان مثال در حوزه ساری 70 نفر از اعضای هیات اجرایی و عوامل برگزاری انتخابات در حوزه های رای گیری حاضر نشدند، یعنی افرادی که ماه ها دوره دیده بودند به دلیل شیوع بیماری سر صندوق ها حاضر نشدند، این میزان تاثیر یک بیماری در افراد شرکت کننده هم تاثیر داشت.

ردصلاحیت های مقطعی

وی با اشاره به اینکه رد صلاحیت های نمایندگان و کاندیداهای مجلس در هر دوره ای مقطی است و در انتخابات آینده ممکن است شرایط تغییر کند و صلاحیت ها مجددا بررسی می شود، گفت: بررسی صلاحیت ها، در حوزه اقتصادی، اخلاقی و سیاسی بود که مساله اقتصادی در اولویت اصلی قرار داشت اما اینگونه نیست که این رد صلاحیت ها برای همیشه وجود داشته باشد شاید در بررسی های انتخابات آتی این شرایط تغییر کند و افراد بتوانند مجددا کاندیدا شده و رای آوری داشته باشند.

زکوی با بیان اینکه گفته می شود چرا افرادی در مازندران تایید صلاحیت نشدند اما در تهران پرونده آنها تایید شد، نیز بیان کرد: بررسی پرونده ها مانند آرای قضات است، رای یک قاضی ممکن است توسط آرای قضات دیگر در مراجع دیگر تایید یا رد شود اما دلیل بر نقص کار مجری نخست نیست.

وی با بیان اینکه کار شورای نگهبان بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس در زمان انتخابات است و پس از آن صلاحیتی برای بررسی رفتار و عملکرد نمایندگان ندارد، گفت: شورای نگهبان تا انتخابات بعدی نمایندگان مجلس را رد می کند اما نمی تواند دخالتی در این امر داشته باشد اما پرونده های بررسی شده در انتخابات بعدی کارساز خواهند بود.

وی در پایان یادآور شد: فعالیت شورای نگهبان در فواصل انتخابات تعطیل نمی شود، بازسازی، جایگزینی نیروهای انسانی تا انتخابات بعدی و نیز رصد فعالیت کاندیداهای احتمالی انتخابات بعدی و نمایندگان مجلس در دستور کار این شورا قرار می گیرد.