وعده های بی سرانجام در توسعه گردشگری
حرف آنلاین:در حالی که دولت روحانی به تازگی دو سالگی خود را جشن گرفت ، برخی کارشناسان بر این باورند که این دولت هنوز نتوانسته گام های بنیادین برای توسعه گردشگری بردارد. حسن روحانی البته جزو معدود کاندیداهایی بود که پس از انقلاب در برنامه های انتخاباتی خود، گفتمان گردشگری را مطرح و به مردم […]
حرف آنلاین:در حالی که دولت روحانی به تازگی دو سالگی خود را جشن گرفت ، برخی کارشناسان بر این باورند که این دولت هنوز نتوانسته گام های بنیادین برای توسعه گردشگری بردارد.
حسن روحانی البته جزو معدود کاندیداهایی بود که پس از انقلاب در برنامه های انتخاباتی خود، گفتمان گردشگری را مطرح و به مردم یادآوری کرد باید به این موضوع نیز توجه کرد؛ چراکه این صنعت می تواند نقش چشمگیری در توزیع ثروت داشته باشد. اما با این همه برخی فعالان صنعت و کارشناسان امر معتقدند که شعارها در عمل اجرا نمی شوند و اساسا مشکلات بنیادی تر از آن هستند که بتوان عملکرد دو ساله گردشگری دولت تدبیر و امید را کاملا مثبت ارزیابی کرد.
بنابراین، باید پرسید چه عامل یا عواملی مانع تحقق شعار توسعه گردشگری هستند؟ و اینکه چرا استانی مانند مازندران با انهمه جاذبه و قابلیت برای ورود گردشگر و توریسم جهانی تنها غولی به نام زباله و کلافهای سردرگم با گره های کورترافیکی برایش باقی می ماند و اقتصاد گردشگری اش همچنان بی رمق و نیمه جان به حیات خود ادامه می دهد؟
در حالیکه در کشورهای دیگر ساختارهای مناسبی برای حوزه دریا و ساحل تعریف شده است اما طرحهای دریا در مازندران آنچنان ضعیف عمل کرده است که هرساله ما تلفات قابل توجهی را در این خصوص به ویژه در ایام پیک سفرهای تابستانه شاهد هستیم.
باید عنوان کرد در با وجو آنکه که اینروزها بحث اقامتگاههای بوم گردی و ساماندهی آن در استان مازندران جز یکی ازبحث های داغ گردشگری این استان است اماهنوزکمبود اقامتگاهها و هتل های ستاره دار را می توان به لیست سیاه موانع توسعه گردشگری مازندران افزود.بعلاوه فعالان گردشگری در استان مازندران و تورگردانانیکی دیگر از مشکلات تورهای ورودی را عدم اجازه تردد اتوبوس های توریستی از سوی نیروی انتظامی است وقتی ما هنوز در چنین مسائل جزئی دچار چالش هستیم چگونه می توان نسبت به بهبود این صنعت با دیدی مثبت امیدوار بود؟
*طرح گردشگری که در بحران بی برنامگی دست و پا می زند!
طرح سالم سازی سواحل که به نام طرح دریا شناخته شده است شامل مجموعه ای است برای رفاه استفاده کنندگان از ظرفیتهای گردشگری دریا . این طرح ها در سواحل 355 کیلو متری مازندران نیز اجرا می شود.
اما متاسفانه چادرهای نامناسب کشیده شده از ساحل به سمت دریا برای جداکردن محل شنای مردان و زنان، سوتهایی که بر گردن ناجیان آویخته شده، پرچمهایی به رنگ های مختلف، چند ناجی با لباس مشخص و کلاه بر سر و ساختمانهای بلندی که بر دریا سایه افکنده، همه داشته های دریای مازندران از طرح های سالمسازی دریاست.
نبود ساختارهای مناسب در حوزه دریا و ساحل در مازندران، استقبال مسافران و گردشگران را برای حضور در مناطق ممنوعه شنا در استان بیشتر کرده است و بیشترین شمار تلفات در این مناطق گزارش می شود.
زیرساختهای نامناسب در حوزه دریا و ساحل در مازندران در حالیست که سالانه بیش از ۸۰ درصد مسافران برای بهره مندی از جاذبه های دریا به استان سفر می کنند اما آنچه که در ساحل تعریف شده، به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای مسافران نیست.
* اقامتگاهها پاشنه آشیل صنعت گردشگری در جذب گردشگر
استان مازندران از جمله استان هاي مطرح در گردشگری و مهمان پذير كشور است كه در فصول مختلف سال و به خصوص در نوروز و تابستان ميزبان خيل عظيم گردشگران و مسافران است و لذا وجود اماكن اقامتی بعنوان يكی از زيرساختهای مهم جذب گردشگر از مسائل مهمی است كه بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرد.
در حال حاضر مازندران شبانه روزه ظرفیت اقامت ۷۴۰ هزار مسافر را در امان اقامتی رسمی و ثبت شده دارد، این درحالیست که چند برابر این میزان در استان اقامت می یابندهرچند این روزها تب داغ اقامتهای بوم گردی بالا گرفته است اما نبود هتل های مناسب،گرانی قیمت مکانهای استیجاری از عواملیست که باعث شده این مشکل بخصوص در شرق مازندران همچنان به قوت خود باقی بماند و به نظر می رسد مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مورد خوب حرف می زنند اما گوش شنوا ندارند
*زنده به گور شدن جاذبه های مازندران زیرآوار زباله و زنجیره های ناگسستنی ترافیک
هرساله هجوم مسافران تابستانه به مازندران بلای جان جاذبه ها و زندگی مردمان این استان می شود
متناسب نبودن وضعیت جاده ها و معابر درون شهری از یکسو، حجم بالای خودروها از سوی دیگر سبب ایجاد راهبندان و ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به شهرهای شمالی در مازندران شده و حجم زباله های تولیدی این مسافران به دلیل نبود فرهنگ درست نه تنها هیچ عایدی در توسعه صنعت گردشگری این استان ندارد بلکه جاذبه های ان زیرا آوار زباله زنده به گور می شوندو جای بسی تعجب استمسئولان همچنان در سکوت نظاره گرهرساله این بحران هستند !این امر تاجایی پیش رفته است که مازندران عنوان دار متولی زباله در صنعت گردشگری شده است.
*ناشناخته بودن جاذبه های مازندران،درد بی درمان صنعت این استان
گردشگران مازندران را هموره با دو وازه دریا و جنگل می شناسند و اما حقیقت این است که این ها تنها گوشه ای از مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری این استان شمالی کشور است که به عنوان بهشت گردشگران مطرح است به طوری که در حال حاضر بسیاری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی و حتی بسیاری از جاذبه های طبیعی این استان برای گردشگران ناشناخته مانده است در حالی که با معرفی این مناطق ناشناخته، می توان شاهد توسعه گردشگری در این استان گردشگرپذیر بود.در حال حاضر در هر شهر و هر روستای مازندران، علاوه بر زیبایی های مناظر طبیعی که در طبیعت بکر و بی بدیل این استان نهفته است می توان سراغ یک بنای تاریخی، فرهنگی و یا مذهبی را گرفت که ناشناخته مانده است.
تبلیغات در حوزه گردشگری حرف اول را می زند اما متاسفانه مسئولان در امر تبلیغات جاذبه های تاریخی مازندران آنقدر کوتاهی کرده اند که سالها زمان می برد تا فرهنگ صرف دریا و جنگل رابه سمت جاذبه های دیگردر مازندران سوق داد.
*سهم ناچیز مازندران از توریست خارجی
حضور دریاچه ای عظیم و نادر در جهان كه به خاطر وسعتش دریا نامیده میشود و كوههایسربه فلك كشیده ای كه از عظمت كوه دماوند بهره جسته و چون بال سیمرغی سبزفام، دشتمازندران را در آغوش كشیده است و آثار تاریخی فراوانی كه هریك میتواند هزارانگردشگر را به خود بخواند، از پتانسیل های بـرجستهای ست كه قدم به قدم در اینسرزمین یافت می شود. استانی كه در بسیاری از فصـول، اختلاف دمای مناطق آن نزدیك بهپنجاه درجه سانیگراد میرسد و میتوان چهار فصل سال را در گردشی یك روزه حس كرد. جنگل های انبوه و آبشارانی بی بدیل در یكسو و دریایی آوازه خوان، سمفونی حیاتی رااجرا می كنند كه هر مسافر را در عطر بهارنارنج خود سرمست میكند و طراوت زندگی رادر بارش نرم خود منتشر می نماید.
مناطق جلب گردشگر در استان مازندران كمنیست و تنها نام بردن از آن فرصتی جانانه میخواهد تا اسامی رودها، غارها، تپههایباستانی و جنگلها، حیوانات خاص منطقه و گونههای مختلف گیاهان دارویی منطقه رابازگو كنیم.
این همه تنها نشانه هایی از موجودیت و هویت سرزمین ماست كه میتواند هر گردشگری را به خود دعوت نماید و در كنار مواهب طبیعی، دست افزارهای بشریخود را یادگار خانههای مردمانی در هر گوشه ی جهان نماید
كشورهای فرانسه با بیش از 80 میلیون نفر توریست خارجی ، اسپانیا 60 میلیون نفر،آمریكا 55 میلیون نفر، چین 52 میلیون نفر، ایتالیا46 میلیون نفر و باگذشت تجربه چندبا نگاهی تازه، بدنبال بازارهای جدید توریست و توریسم نوین هستند، آنها به خوبی میدانند كه هر توریست به منزله ورود حداقل 1000 دلار به چرخه اقتصاد و اشتغال استبرای مثال كشور تركیه با حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست و با اتكا بر روزنه هایتاریخی و مكان های توریستی صنعت و اقتصاد خود را به پیش میبرد. یكی از این جلوه هاآیین بزرگداشت 10 روزه مولانا و شب عروس در شهر قونیه است كه شاهد حضور 5 هزار نفردر هر برنامه سماع میباشد. واقعیت این است كه بسیاری از كشورها مثل تركها برایتوریستهای ایرانی سرمایه گذاری كرده اند و به جای سرگرمی با آمار خیالی و اخبارغیر واقعی برای اذهان عمومی به واقع كار كرده اند در تركیه با یك مقبره بیش از 200هزار نفر میتوانند بشكل مستقیم ارتزاق كنند در حالی كه آمار كل گردشگران خارجی و یاآمار شاغلین مستقیم این صنعت در كشور به این رقم نمی رسد و ما هنوز به دنبال توسعههتل داری و گسترش شبكه ها و موسسات توریستی هستیم. البته تبلیغات سوء برعلیه ایرانو شناسایی ایران به عنوان كشوری نا امن یكی از دلایل كاهش فاحش آمار توریست خارجیبه ایران است. و در اين ميان سهم مازندران با ايت همه گردشگرچند ريال به توسعه واقتصاد مازندران كمك كرده است ؟
بهترین و موثرترین شیوه برای جلب توریست كهبه منزله تبلیغات حضوری و فروش محصولات و صنایع داخلی است برگزاری نمایشگاههای بزرگدر كشورهای توریست پذیر آنهم در مقاطع زمانی تراكم توریستی با بكارگیری جلوهایتاثیرگذار هنرهای نور و تصاویر معماری و طراحی برگرفته از آثار هنری، تاریخی وجلوههای زیبای با مجریان آشنا به زبان بین الملل و بومی در قالب مردمان هر منطقهباپوشش لباسهای محلی و… است.
باید اذعان داشت:بی شک رویکرد دولت روحانی به امر گردشگری بسیار مثبت بوده است؛ این را از سخنان وی در سفرهای استانی می توان دریافت اما عملی نشدن برخی دستورات رئیس جمهوری در خصوص تدوین برنامه جامع گردشگری از سوی مسوولان ذی ربط نشان می دهد دغدغه فعالان این حوزه در خصوص لزوم عملی شدن این سخنان بسیار بجا و منطقی است و باید گفت عدم برنامه ریزی جامع را مهم ترین ضعف دولت در حوزه گردشگری می توان تلقی کرد.
سارا ربیعی
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0