بحران فضا و تجهیزات در هنرستانهای مازندران
مازندران با استقبال گسترده دانشآموزان از رشتههای فنی و مهارتی، با چالشهای جدی در تأمین فضا، تجهیزات و نیروی انسانی در هنرستانها روبروست.
در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان مازندران، ایمان اوانی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به وضعیت فعلی هنرستانهای استان گفت: در حال حاضر ۵۶ هزار و ۱۴۱ دانشآموز مازندرانی در ۴۲۲ واحد آموزشی فنی و حرفهای و کاردانش در ۱۲۸ رشته متنوع مشغول به تحصیل هستند.
وی با تأکید بر رشد چشمگیر استقبال دانشآموزان به رشتههای مهارتی افزود: «با وجود این استقبال، متأسفانه دچار چالشهای عمیقی در زمینه فضای آموزشی، تجهیزات کارگاهی و نیروی انسانی هستیم.»
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: «کمبود فضاهای آموزشی هنرستانی، فرسودگی تجهیزات، کمبود کارگاههای استاندارد و مشارکت محدود صنایع و مراکز تولیدی، از جمله چالشهای اساسی ما در این حوزه است.»
اوانی تأکید کرد: «اگر میخواهیم فارغالتحصیلان هنرستانها آماده ورود به بازار کار باشند، باید آموزشهای مهارتی را با نیازهای واقعی بازار کار همسو کنیم.»
وی در ادامه از راهاندازی ۱۸ هنرستان وابسته و جوار صنعت با مشارکت دستگاهها و صنایع استان خبر داد و گفت: «۵ هنرستان دیگر نیز در دستور کار قرار دارد، اما برای پاسخ به نیازهای موجود، این تعداد باید افزایش یابد.»
اوانی توسعه هنرستانهای تخصصی را نیز ضروری دانست و افزود: «توسعه هنرستانهای بهیاری و هنرستانهای هنرهای زیبا نیز باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم پاسخگوی تنوع نیازهای آموزشی و بازار کار باشیم.»
وی در پایان با بیان نیازهای زیرساختی استان مازندران در حوزه فنی و حرفهای گفت: استان نیازمند احداث ۳۰ هنرستان جدید است و احداث ۲۰۱ کارگاه استاندارد جدید نیز در هنرستانها ضروری است. همچنین ۲۶ هنرستان فرسوده و تخریبی باید کاملاً بازسازی و نوسازی شوند.
به گفته او، در مجموع استان مازندران تا سال ۱۴۰۸ نیازمند ۵۶ فضای آموزشی جدید و استاندارد در حوزه فنی و حرفهای و کاردانش خواهد بود.
کیفیتبخشی فرمان ریاست محترم جمهور؛ اجرا در میدان آموزش و پرورش
فریدون کلبادینژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان در سال جاری با اشاره به فرارسیدن ششم محرم و نامگذاری آن به نام حضرت قاسم (ع)، گفت: «وفاداری نوجوانان به اصول دینی، ایستادگی در برابر ظلم و انتخاب مرگ با عزت از آموزههای ارزشمند شهادت حضرت قاسم (ع) است که باید در مدارس به آن توجه ویژه شود.»
وی افزود: «باید شور حسینی را در دل نسل نوجوان زنده نگه داریم و محتوای آموزشی و پرورشی را به گونهای ارتقا دهیم که تأثیر عمیقی بر سبک زندگی آیندهسازان کشور داشته باشد.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر رفع تبعیض و تحقق عدالت آموزشی اظهار داشت: «اجرای سیاستهای عدالتمحور در حوزه تعلیم و تربیت در اولویت برنامههای آموزش و پرورش مازندران قرار گرفته است.»
کلبادینژاد در پایان تصریح کرد: «مسئله کیفیتبخشی در آموزش از دغدغههای اصلی رئیسجمهور و وزیر محترم آموزش و پرورش است و این روزها به کلیدواژه اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل شده است. ما موظفیم با تمام توان در مسیر ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش، رفع نابرابریها و افزایش عدالت آموزشی گام برداریم تا فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان فراهم شود.»
وی همچنین خاطرنشان کرد: «با همافزایی تمام بخشها و نهادهای مرتبط، تلاش خواهیم کرد تا فرهنگ ایثار و مقاومت که در آموزههای دینی مانند واقعه کربلا متبلور شده است، در بستر آموزش و پرورش به نسل جوان منتقل شود و آنها را برای مواجهه با چالشهای فردا آماده سازد.»
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0