چالش جمعیتی مازندران و گیلان با سزارین زیاد، تولد کم

در هفته گذشته در بررسی مسائل رشد جمعیت در کشور، اعلام شد که مازندران و گیلان در صدر آمار سزارینی های کشور قرار دارند از سویی نیز این استان ها کمترین میزان تولد در کشور را نیز دارا هستند.

در هفته گذشته در بررسی مسائل رشد جمعیت در کشور، اعلام شد که مازندران و گیلان در صدر آمار سزارینی های کشور قرار دارند از سویی نیز این استان ها کمترین میزان تولد در کشور را نیز دارا هستند.

«پیری جمعیت تلخ‌تر از شیوع کرونا خواهد بود.» این جمله‌ای است که چندی پیش مشاور وزیر بهداشت در رابطه‌ با بحران پیش‌روی ایران گفت. نایب‌رئیس‌کمیسیون‌بهداشت‌مجلس فاطمه محمدبیگی سه‌شنبه در نشست سلامت مادران و جوانی جمعیت نسبت به کاهش آمار سزارین تأکید کرد و گفت که استان‌هایی مانند گیلان و مازندران که «بیشترین آمار سزارین را دارند درعین‌حال کمترین میزان ولادت را در کشور دارا هستند.» تحقیقات علمی نشان می‌دهد که میل به باروری مجدد در مادرانی که سزارین انتخابی داشته‌اند از بین می‌رود و سزارین به طور غیرمستقیم منجر به تک‌فرزندی می‌شود.

از سال ۱۳۹۳ انجام زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان شد بااین‌حال ۵۸ درصد زنان به دلیل ترس از زایمان طبیعی، سزارین را انتخاب می‌کنند.

آمار سزارین در ایران بیش از سه برابر استاندار جهانی است. این در صورتی است که سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که سزارین فقط باید در مواقعی که ضرورت پزشکی ایجاب می‌کند انجام شود. رئیس انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید که «۸۵ درصد مادران امکان زایمان طبیعی را دارند.» جراحی سزارین درد، خونریزی و عوارض بسیار بیشتری دارد و تا زمان کشیدن بخیه‌ها حدود ۱۴ روز مادر درگیر است. همچنین آمار مرگ‌ومیر در نوزادان و مادران سزارینی چندبرابر بیشتر از زایمان طبیعی است.

آمار بالای سزارین و تاثیر در جمعیت مازندران

فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس نیز در این نشست گفت: خوشایندسازی زایمان طبیعی مهم است، در زمان حاضر استان گیلان و مازندران بیشترین آمار زایمان سزارین را دارند و میزان سزارین آنها نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد است و در عین حال کمترین میزان ولادت را در کشور دارند و هشدار اضمحلال جمعیتی در این دو استان به صدا درآمده است.

وی تاکید کرد: متخصصان زنان نقش مهمی در اجرای قانون دارند، زیرا فرهنگسازی بهداشتی مربوط به این قشر است و در وزارت بهداشت باید توجه بیشتری به این جامعه داشته باشیم.

وی افزود: تدوین بسته‌های متنوع بیمه‌ای برای خدمات، گسترش مراکز سطح دو و سه درمان ناباروری طبق قانون باید انجام شود که تا حد زیادی پیش رفته، اما باید توسعه یابد.

نرخ موالید در ۱۵ استان کشور افزایش یافته است

در ادامه، امیرحسین بانکی پور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: حدود ۲ سال از زمان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌گذرد، اما طی این مدت به دستاوردهای بزرگی نائل آمده ایم. بررسی‌ها بیانگر این است که سیاست‌های جمعیتی به سرعت اثرگذار نیست، اما قانون جوانی جمعیت و اجرای آن اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه در آستانه ابربحران و خطر پیری جمعیت قرار داریم، خاطرنشان کرد: موضوع جمعیت، مختص یک دولت یا یک اندیشه سیاسی نیست، بلکه یک موضوع ملی است. قانون جوانی جمعیت، اثرگذار بوده، چرا که به صورت تک بعدی به موضوع جمعیت نگاه نکرده ایم.

بانکی پور با بیان اینکه پس از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شاهد تغییر در الگوی باروری کشور هستیم، گفت: از سال ۹۴ تا زمان آغاز قانون جوانی جمعیت، میزان نرخ بارداری کشور حدود ۲۰ درصد کاهش یافته بود، اما بر اساس آمار منتشر شده در بهار امسال میزان نرخ موالید در ۱۵ استان کشور افزایش یافته است.

وی گفت: الگوی فرزند سوم به میزان ۹ درصد، الگوی فرزند چهارم به میزان ۲۸ درصد، الگوی فرزند پنجم به بالا به میزان ۵۱ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان باروری مادران بیشتر از ۳۵ سال به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته است.