حسینی پور استاندار مازندران؛

بزرگداشت روز مازندران ، مسیری برای بیان هویت واقعی مردم طبرستان/نباید مازندران تکه پاره شود

استاندار مازندران با بیان اينکه بزرگداشت روز مازندران، مسیری برای بیان هویت واقعی مردم طبرستان است، اظهار داشت:  حلقه مفقوده‌ای به عنوان روز مازندران وجود داشت که در آن مازندران جایگاهی نداشت که در حال حاضر به بخشی از هدفمان رسیدیم.

به گزارش حرف آنلاین،  سید محمود حسینی‌پور در جلسه هماهنگی بزرگداشت روز مازندران ، با بیان اینکه مسیر تلاش برای برگزاری روز مازندران، برای بیان هویت واقعی مردم است، اظهار داشت:  تلاش‌هایی در گذشته برای روز مازندران انجام شد که بخشی از آن رها شد مجددا با یک رای اضافه آن هم رای رئیس جمهور این روز  تصویب شد.

به گفته وی، مازندران یک هویت، تاریخ و جغرافیایی دارد که به دلیل آنکه نتوانستیم در طول تاریخ هویت جمعی آن را لحاظ کنیم، حال این مازندران تکه پاره شد و آن مازندران بزرگ باید حفظ می‌شد.

نماینده عالی دولت در مازندران تصريح کرد: اگر در حال حاضر نیز به هویت مازندران توجه نشود، شعارهای واگرایی که در برخی از کوچه پس کوچه‌ها دیده می‌شود، رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.

استاندار عنوان کرد: همگان باید با توجه به اطلسی که در حال حاضر در مازندران وجود دارد همین هویت را حفظ کنند.

دبیرخانه دائمی روز مازندران راه اندازی شود

این مقام عالی دولت با بیان اینکه کمیته های مختلفی برای بزرگداشت روز مازندران تشکیل شده است، تصریح کرد: دبیرخانه دائمی نیز برای روز مازندران به جهت هماهنگی همه نهادها و سازمان در استانداری تشکیل می شود اما دبیرخانه تلاش حداکثری برای بهره مندی از ظرفیت های تشکل های مردمی و سمن ها داشته باشد.

حسینی پور از درج اسامی غیرمازندرانی در اماکن و مجتمع ها گلایه کرد و گفت: اگر این دبیرخانه روز مازندران به درستی فعالیت داشته باشد یک اسم غیرمازندرانی نباید در مجتمع‌هایمان مشاهده شود.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه هویتی که از مازندران نام برده می‌شود در درجه اول در مدارس شکل می‌گیرد، گفت: مدارس باید متناسب با هویت مازندران زیرساخت‌های لازم در زمینه بازآموزی زبان مادری خود را فراهم کند، گرچه زیرساخت‌های آن را در آینده مشخص می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مازندران بسیاری از خانواده‌ها پدر و مادر زبان محلی صحبت می‌کنند اما بچه‌ها باید فارسی صحبت کنند که این تهاجم فرهنگی و تهاجم به هویتمان است.

برنامه های روز مازندران آتش به اختیار است

استاندار مازندران خطاب به فرمانداران افزود: فرمانداران منتظر مصوبات ستاد نباشند با تشکیل گروه های مردمی برنامه های روز مازندران را آتش به اختیار اجرا کنند.

وی تصریح کرد: فرمانداران نخبگان را جمع کنند و با توجه به ظرفیت‌های هر شهرستان در هفته مازندران جشنواره‌هایی اجرا شود تا افرادی که در کل کشور هستند برای دیدن آن گرایش پیدا کنند.

استاندار مازندران گفت: یکی از امتیازاتمان برای برگزاری روز مازندران، مرکبات است و جهاد کشاورزی می‌تواند جشنواره مرکبات و کیوی و انار و … برگزار کند.

وی تاکید کرد که ورودی‌های شهرستان‌هایی که منتهی به استان‌های دیگر است باید نماد روز مازندران را نصب کنند تا همگان مطلع شوند.