تخفیف ۸۰ درصدی به کشتی های رو-رو در دریای خزر

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در مورد راه اندازی خط کشتیرانی RO-RO در بنادر شمالی کشور، اظهار داشت: تجار کشور ما برای تجارت با کشورهای ساحلی خزر و دیگر کشورهای هدف در این مسیر، باید بتوانند از شیوه‌های مختلف حمل با هزینه‌های رقابتی بهره مند شوند و اتکا به یک شیوه […]

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در مورد راه اندازی خط کشتیرانی RO-RO در بنادر شمالی کشور، اظهار داشت: تجار کشور ما برای تجارت با کشورهای ساحلی خزر و دیگر کشورهای هدف در این مسیر، باید بتوانند از شیوه‌های مختلف حمل با هزینه‌های رقابتی بهره مند شوند و اتکا به یک شیوه حمل ممکن است تجارت را ناپایدار سازد.

خسرو سرایی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی برای کاهش مشکلات تجار با رایزنی و پیگیری‌های مستمر موفق شد، خدمات کشتیرانی رو-رو کامیونی را بین بنادر شمال و کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه و قزاقستان برقرار کند و در همین راستا، در اولین اقدام و برای کاهش هزینه‌های بندری، این نوع کشتی‌ها از تخفیف ۸۰ درصدی برخوردار شدند.

سرایی با اشاره به اینکه پیگیری‌هایی نیز از سوی مراجع ذی ربط برای ارائه مجوز خرید و ساخت کشتی‌های رو-رو به سرمایه گذاران به عمل آمده است، خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود این پیگیری‌ها به زودی نتیجه بخش باشد و در عین حال، امیدوار هستیم شرکت‌های کشتیرانی ایرانی فعال در خزر و دیگر شرکت‌های علاقه مند نیز بهره برداری از حداقل یک فروند کشتی رو-رو را در دستور کار خود قرار دهند.

تقاضای بار برای کشتی‌های رو-رو زیاد است

وی با بیان اینکه تقاضای بار برای این نوع کشتی‌ها بسیار بالا است، گفت: از طرف دیگر برای صاحب کالا نیز حمل کالا با استفاده از حمل ترکیبی کامیون-کشتی بسیار کم هزینه خواهد بود، چرا که در رابطه با بسیاری از هزینه‌های بندری بر کالا نظیر انبارداری، باربری و بخشی از خن کاری معاف خواهند بود.

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اعداد و ارقام نشان می‌دهد راه اندازی خط رو-رو موجب کاهش هزینه‌های حمل، افزایش ایمنی حمل کالا و کامیون و افزایش بهره وری برای تجار کشور شده است.

سرایی بیان کرد: با استفاده از خدمات رو-رو، مدت زمان سفر برای رانندگان کامیون بسیار کاهش یافته و صرفه جویی چشمگیری در هزینه سوخت، هزینه‌های جانبی به هنگام عبور از قلمروی کشورها و… می‌شود و شرط اصلی پایداری این خدمت آن است که از سمت خشکی برنامه ریزی دقیقی برای تأمین کامیون در هر سفر صورت گیرد.به گفته مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، نقش شرکت‌های فورواردر به عنوان نماینده صاحب کالا برای انتخاب مسیر بهینه حمل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکت‌های مربوطه می‌توانند کمک شایانی به رونق این مسیر جدید کنند.