۹۵ درصد پژوهشها کاربردی نیست
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیکزاد با بیان اینکه مردم از پژوهشها اطلاع ندارند، گفت: ۹۵ درصد پژوهشهای ما کاربردی نیست و تنها ۵ درصد کاربردی هستند که بهخاطر دولتی بودن مراکز، پژوهشها هدفمحور نیستند. به گزارش حرف، عسکری نیکزاد در مراسم تجلیل از برگزیدگان کشوری و استانی جشنوارهها و مسابقات (معلمان و دانشآموزان پژوهنده) […]
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیکزاد با بیان اینکه مردم از پژوهشها اطلاع ندارند، گفت: ۹۵ درصد پژوهشهای ما کاربردی نیست و تنها ۵ درصد کاربردی هستند که بهخاطر دولتی بودن مراکز، پژوهشها هدفمحور نیستند.
به گزارش حرف، عسکری نیکزاد در مراسم تجلیل از برگزیدگان کشوری و استانی جشنوارهها و مسابقات (معلمان و دانشآموزان پژوهنده) با بیان اینکه پژوهش در اقتصاد تأثیرگذار است، اظهار کرد: اگر در پژوهش یک واحد برای پژوهش هزینه شود چندین برابر برای جامعه آورد دارد.
وی افزود: در دنیا برای سیطره فرهنگی از طریق پژوهش و فناوری با تدوین و توزیع کتابهای مختلف با عناوین شیرین بر روی باور و فرهنگ افراد تأثیرگذار و هدف جامعه کار میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به پژوهش در امنیت ملی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی به بالا بردن سطح آگاهیهای عمومی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان اشاره دارد و افزایش سطح معلومات عمومی مردم و تقویت امر تحقیق و تشویق پژوهشگران عنوان شده است.
این مسؤول به کمبود مراکز علمی و وابستگی به مراکز دولتی در کشور اشاره کرد و افزود: عدم وجود بخش خصوصی و وابستگی پژوهشها به بخش دولتی آسیب است و در تمام دنیا پژوهشها را بخش خصوصی برعهده دارند.
نیکزاد با بیان اینکه مردم از پژوهشها اطلاع ندارند، عنوان کرد: ۹۵ درصد پژوهشهای ما کاربردی نیست و تنها ۵ درصد کاربردی هستند که بهخاطر دولتی بودن مراکز، پژوهشها هدفمحور نیستند.
وی با بیان اینکه مدیران نسبت به دستاوردهای ایرانی بیاعتماد هستند، تأکید کرد: بهدلیل وجود شکاف نگرشی بین مدیران و محققان به هم اعتماد نمیکنند و پژوهشها در جامعه ما جایگاهی ندارند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: پژوهش از دوبارهگیری و اتلاف منابع جلوگیری میکند و ریسک را به حداقل میرساند و هر کس میخواهد سرمایهگذاری کند با خیال راحت سرمایهگذاری میکند.
این مسؤول با اعلام اینکه توانمندسازی دانشآموزان و معلمان برای حل ریشهای مشکلات از نتایج پژوهش است، گفت: باید از طریق پژوهش به اصل مشکل پی ببریم و تصویر روشنی از فعالیتهای پیشرو که برای سرمایهگذاری ایجاد میکند و منتج به ارائه خدمات و کالای باکیفیت میشود، داشته باشیم.
نیکزاد به لزوم توسعه پارک علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد و گفت: هدایت مقالات و پایاننامهها به سمت بومی باشد و رویایی نباشد.وی تأکید کرد: باید سهم بودجه پژوهش در تحقیقات ناخالص ملی افزایش یابد و حمایت از مراکز پژوهشی مالی باشد و مدیریتی نباشد.مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به بسط و گسترش کمی و کیفی پژوهشسراها بهعنوان کانونی برای پژوهش دانشآموزی اشاره کرد و ادامه داد: در ۴ سال اخیر در استان مازندران پژوهشسراها از ۱۵ مرکز به ۳۱ مرکز افزایش یافته است و ۵ آزمایشگاه نانوتکنولوژی و ۱۲ آزمایشگاه درونمدرسهای زیست فناوری در فعال هستند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0