خلا مشاوره در مدارس مازندران

  گروه فرهنگی ـ یاسر معافی: مشاوره و راهنمایی درمدارس برنامه‌ای حیاتی است كه در عرصه‌ تعلیم و تربیت جهان (خصوصاً دوره‌ی آموزش عمومی) از سال‌های دور مورد توجّه قرار گرفته است. چرا كه طی این دوره‌ دانش‌آموزان در مرحله‌ی آغازین تجربه‌های اجتماعی توأم با رشد فردی قرار دارند.تعلیم و تربیت در دوره‌ی مذكور نقش […]

 

گروه فرهنگی ـ یاسر معافی: مشاوره و راهنمایی درمدارس برنامه‌ای حیاتی است كه در عرصه‌ تعلیم و تربیت جهان (خصوصاً دوره‌ی آموزش عمومی) از سال‌های دور مورد توجّه قرار گرفته است. چرا كه طی این دوره‌ دانش‌آموزان در مرحله‌ی آغازین تجربه‌های اجتماعی توأم با رشد فردی قرار دارند.تعلیم و تربیت در دوره‌ی مذكور نقش تعیین‌كننده‌ای در هدایت فراگیر و نقش‌پذیری متناسب وی در جامعه ایفا می‌نماید به‌طوری كه ایجاد سرمایه‌ی انسانی و توسعه‌ی فرهیختگی در جامعه‌ی ناشی از تربیت فراگیران در این دوره به ویژه با تأكید بر شناخت توانایی‌ها، استعداد‌ها و علایق آنان است. كمك به توسعه‌ی مهارت‌های زندگی به ویژه فرآیند تصمیم‌گیری و هدف‌گزینی از ضرورت‌های ارزشمندی است كه تقویت فرآیند مشاوره و راهنمایی از طریق معلّمان دانا و دلسوز را میسّر می‌سازد.یکی از مسئولیت‌های مشاوران جلب همکاری و مشارکت سایر عوامل درون و بیرون مدرسه (مانند مدیر، معلم، والدین، مراکز تخصصی و…) در اجرای هر چه بهتر فعالیت‌های راهنمایی و مشاوره‌ای است. مشاور به عنوان یک متخصص، نقشی محوری در مدیریت این حوزة مهم و سنگین برعهده دارد.مشاوره امری تخصصی و مهم در مدرسه است اما به دلیل محدودیت وقت مشاوران در مدارس، نبود شرایط و امکانات فیزیکی مناسب در مدارس برای مشاوره و تعداد زیاد دانش‌آموزان، اولا نمی‌تواند همه دانش‌آموزان را دربر گیرد و ثانیاً‌ برای همه دانش‌آموزان ضرورت ندارد. معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش مازندران در گفت و گو با حرف با اشاره به اینکه ۸۰۰ مشاور در مدارس استان داریم که در بیشتر در متوسطه اول و بخشی در ابتدایی و متوسطه دوم هستند، گفت: در حال حاضر 2 هزار همیار مشاور در مدارس ما حضور دارند که تعدای همیار مشاور در متوسطه اول کلیه آموزش‌های لازم را کسب و نقش مهم مشاور را ایفاء می‌کنند.محمد شعبانی با بیان اینکه در حال حاضر 200 مشاور در مدارس استان کمبود داریم افزود: بخشی از این نیروها بهمن ماه سال گذشته و بخشی در مهرماه امسال تامین می شود.وی با اشاره به اینکه در مناطق شرقی و مرکزی مشکل نداریم، تصریح کرد:بیشتر مشکل در شهرهای چالوس، نوشهر، عباس آباد، تنکابن و رامسر است.این مسؤول ادامه داد: براساس نرم استاندارد باید به ازای هر 15 نفر دانش آموز یک ساعت مشاوره انجام شود.شعبانی از استقرار دبیرخانه کشوری همیار مشاور در مازندران خبر داد و گفت: در حال حاضر 2 هزار همیار مشاور در سطح استان در مدارس داریم.معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش مازندران تصریح کرد: دیدگاه ما این است که هر جا که مشاوره تربیتی نداریم مدیرام مدراس به عنوان مشاوره مدرسه عمل کنند تا صاحب توانایی در حوزه مشاوره شود. وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی – هنری و قرآنی دانش‌آموزان استان مازندران و افتخارآفرینی‌های آنان در این حوزه‌ها، گفت: تمام سعی ما بر این است که با حفظ این ظرفیت‌ها موجبات شکوفایی آن را فراهم کنیم و بر این اساس آئین‌نامه‌ای را به مدارس ابلاغ کردیم که باوجود ظرفیت‌های خوبی که دانش‌آموزان ما در بخش فرهنگی- هنری و قرآنی دارند در مناسبت‌ها ورود هرگونه گروه فرهنگی به مدارس ممنوع است و در صورت گزارش این موارد برخورد قانونی صورت می‌گیرد.شعبانی افزود: باوجود این ظرفیت‌های عظیم فرهنگی- هنری در آموزش‌وپرورش مازندران احساس قدرت می‌کنیم و به همین دلیل می‌توانیم میزبانی برنامه‌های کشوری را قبول کنیم.شعبانی با بیان اینکه امروز خانواده‌ها به فعالیت فرهنگی توجه کنند، اظهار داشت: آموزش و پرورش برای دانش آموزان را باید توامان برنامه‌ریزی کرد.وی جلب مشارکت‌های دانش آموزان را مستلزم اجرای مناسب برنامه‌های فرهنگی بیان کرد و افزود: اگر پدیده‌های فرهنگی دانش آموزی را جدی بگیریم امکان انتخاب نمایندگان و مدیدان ناکارأمد رخ نخواهد داد.شعبانی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هنری دانش آموزان, گفت: سالانه 100 هزار نفر در رشته‌های مختلف فرهنگی هنری شرکت و دو هزار مربی و 800 مشاور داریم که در زمینه تربیتی ساماندهی می‌شوند.شعبانی بیان کرد: برای اوقات فراغت دانش آموزان برنامه‌ریزی درست و اصولی انجام شود چرا که در این زمان خلاقیت و یا آسیب می تواند انجام شود.وی بیان کرد: 26 مرحله اعزام کشوری، اعزام تخصصی دانش آموزان و مسابقات فرهنگی هنری قرآن و نماز برگزار  شده است.

*پیش‌بینی فعالیت حدود 5 هزار همیار مشاور در سال تحصیلی جدید

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه 850 مشاور در مدارس مازندران فعالیت می کنند ، اظهار کرد: هر مدرسه به یک مشاور نیاز دارد و این خلا در مدارس استان وجود دارد.فتحعلی معافی تصریح کرد: مشاوران در مدارس نقش راهنمایان دانش آموزان برای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی را برعهده دارند.وی گفت: با وجود بیش از چهار هزار مدرسه در مازندران کمتر از 20 درصد مدارس استان از مشاور مستقل برخوردار هستند.معافی با اشاره به اینکه سال گذشته 4 هزار دانش آموز در مدارس استان به عنوان همیار مشاور عضو بودند، گفت: امسال میزان پوشش افزایش می یابد و پیش‌بینی می شود حدود 5 هزار همیار مشاور در سال تحصیلی جدید بکارگیری شوند.وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در حال مکاتبه با سازمان مدیریت برنامه ریزی است تا طی 4 الی 5 سال نیروهای مورد نیاز در این بخش را تامین کند.

*کمبود ۱۷ هزار مشاور در عرصه تعلیم و تربیت

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی باید به بحث مهم تربیت و تامین نیروی انسانی در جایگاه مشاور جدی تر بپردازد.مسعود شکوهی  در خصوص نیاز عرصه تعلیم و تربیت کشور به حضور مشاوران در مدارس، گفت: هم اکنون حدود 18 هزار مشاور متخصص در مدارس سراسر کشور مشاوره تحصیلی، تربیتی و شغلی به دانش آموزان ارائه می کنند.مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 719 مرکز و هسته مشاوره در سراسر کشور وجود دارد که اقدامات درمانی دانش آموزان را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: در این بین 32 مرکز تخصصی نیز وجود دارد که صرفا امور درمانی ارجاع شده از مراکز را پیگیری  و انجام می دهند.وی ضمن تاکید بر اینکه نظام آموزشی باید به بحث مهم تربیت و تامین نیروی انسانی در جایگاه مشاور جدی تر بپردازد، ادامه داد: باید اذعان کرد که آماده سازی دانش آموزان برای انتخاب برتر، برگزاری آزمون های سلامت روانی، شخصیت، توانایی و رغبت دقیق تر نیاز به افزایش مشاوران متخصص دارد.مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با یادآوری اینکه در حال حاضر حدود 17 هزار کسری در حوزه میزان مشاوران وجود دارد تا تعداد مشاوران به سطح مورد نیاز 35 هزار نفری افزایش یابند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به ازای هر 15 نفر دانش آموز یک ساعت مشاوره انجام می شود در حالی که این رقم باید به 12 نفر دانش آموز یک ساعت مشاوره کاهش یابد.