کمربندی جنوبی بابل به بهره برداری می رسد؟

هزینه 100 میلیارد تومان برای پروژه 11 ساله کنار گذر جنوبی بابل به طول 16کیلومتر از روستای چمازین مسیر جاده قدیم بابل به آمل در بخش مرکزی آغاز و بعد از گذر از جاده های شهید صالحی و گنج افروز و عبور از زمین های کشاورزی و شالیزاری به روستای هتکه پشت ابتدای جاده بابل […]

هزینه 100 میلیارد تومان برای پروژه 11 ساله

کنار گذر جنوبی بابل به طول 16کیلومتر از روستای چمازین مسیر جاده قدیم بابل به آمل در بخش مرکزی آغاز و بعد از گذر از جاده های شهید صالحی و گنج افروز و عبور از زمین های کشاورزی و شالیزاری به روستای هتکه پشت ابتدای جاده بابل به قائمشهر می رسد.عملیات اجرایی این کمربندی بدلیل مشکلات ترافیکی سنگین شهربابل ،سال 1384 آغاز شده است اما از آنجاییکه این کنار گذر از وسط شالیزارها عبور می کند ،رضایت کشاورزان و تامین اعتبار برای تملک ،همچنین وجود سه تقاطع وسه پل برای عبور از سه رودخانه مهم در منطقه ،روند اجرایی این طرح را کند و در زمانی نیز متوقف کرده بود.مساحت اراضی و بناهای آزاد شده در مسیر کمربندی حدود 73 هکتار بود که برای تملک این زمین ها بیش از 15میلیارد تومان پرداخت شده است.بر اساس آمار فرمانداری بابل تاکنون 100میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شد که بیشتر این اعتبار در سه سال اخیر توسط دولت یازدهم تامین شده است.علی نبیان معاون استاندار مازندران تاکید کرد: وزارت راه و شهر سازی و شخص استاندار با جدیت ،پیمانکاران کمربندی جنوبی بابل را موظف به اتمام وظایف محوله تا بیست و پنجم اسفند ماه جاری کردند.وی با بیان اینکه کمربندی جنوبی بابل نقش مهمی در کاهش ترافیک این شهر دارد، گفت: بخش زیادی از طلب پیمانکاران پرداخت شده و همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز پیمانکاران مهیا شده است.وی خاطر نشان کرد: روش جدیدی از قیر پاشی و آسفالت در این طرح به کارگیری شده است که می توان شبانه این کار را انجام داد.نبیان گفت : اکنون تمام خودروهای سنگین از وسط شهربابل عبور کرده که علاوه بر مشکلات ترافیکی ، مقولات زیست محیطی زیادی را برای شهروندان به بار می آورد.معاون عمرانی استاندار مازندران به اهمیت کنار گذرها برای تردد آسان گردشگران و مسافران اشاره کرد و گفت :دولت یازدهم در سه سال اخیر توجه خاصی به کمربندی های شهرهای استان و تعریض محورهای مواصلاتی داشته است. کنار گذر جنوبی بابل از روستای چمازین مسیر جاده قدیم بابل به آمل در بخش مرکزی آغاز و بعد از گذر از جاده های شهید صالحی و گنج افروز و عبور از زمین های کشاورزی و شالیزاری به روستای هتکه پشت ابتدای جاده بابل به قائمشهر می رسد.عملیات اجرایی این کمربندی که بدلیل مشکلات ترافیکی سنگین شهربابل 13 سال پیش آغاز شده با وجود بازدید های مکرر مسئولان وزرات راه و شهرسازی و قول های مکرر مسئولان استانی و محلی هنوز به مرحله بلوغ و افتتاح نرسیده است.به گزارش ایرنا،در مناسبت های مختلف ملی در ماه های گذشته از قول مسئولان شنیده شده که فاز اول این پروژه مثلا در هفته دولت امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد و بعد از مدتی که این قول عملی نشد و به فاصله چند هفته بعد مجدد از قول یک مسئول دیگر افتتاح آن به دهه فجر و قصه بعد از 11 سال همچنان ادامه دارد!متاسفانه تاخیر در افتتاح این پروژه مهم و حیاتی برای مردم ، باعث شده که عده ای فرصت طلب با ریختن زباله چند تنی در نقاطی از جاده قدیم بابل به آمل برمشکلات این جاده بیافزایند.رها شدن پروژه سبب شده برخی از سارقین با حضور در این منطقه همه درپوش های آبروها را که برای لایروبی و تسهیل در تردد نصب شده بود و بنا به گفته یک مسئول آگاه به بیش از 40 عدد می رسید را به تاراج ببرند و این بار مالی دیگری را برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به دنبال دارد.عدم وجود درپوش های آبروها نیز زنگ خطری دیگر در صورت تردد خواهد بود که ممکن است جان و مال افراد و رانندگان را با افتادن در رودخانه ها به خطر بیاندازد.اگر چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان بابل با پیگیری های متعدد و قول های مکرر برای راه اندازی فاز اول این طرح یعنی فاز جنوبی کنارگذر بابل را برای چندمین بار در فواصل مختلف و این بار در 25 بهمن ماه جاری داده اند، اما بنا به نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی هیچ نوع علائم ایمنی و هشدار دهنده برای تردد این مسیر تاکنون نصب نشده است.راه اندازی زودهنگام جاده های پرخطر نیز می تواند خطراتی را بدنبال داشته باشد خطری که می تواند شاید همین مردم،مسئولین و یا شاید یکی از نزدیکان من و شما را تهدید کند.