۷۰ درصد ظرفیت مازندران مغفول مانده

حرف آنلاین: استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت فعال کردن ظرفیت‌های توسعه‌ای تمامی حوزه‌ها در استان ، گفت : ۷۰ درصد ظرفیت‌های مازندران دست نخورده است. سیدمحمود حسینی پور دوشنبه شب در برنامه زنده « مازرونی شو » شبکه تبرستان افزود : ظرفیت های توسعه ای مازندران باید آزاد شود و حاصل شکوفایی بخش های مختلف […]

حرف آنلاین: استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت فعال کردن ظرفیت‌های توسعه‌ای تمامی حوزه‌ها در استان ، گفت : ۷۰ درصد ظرفیت‌های مازندران دست نخورده است.

سیدمحمود حسینی پور دوشنبه شب در برنامه زنده « مازرونی شو » شبکه تبرستان افزود : ظرفیت های توسعه ای مازندران باید آزاد شود و حاصل شکوفایی بخش های مختلف در خدمت مردم قرار گیرد. ‎

نماینده دولت در مازندران که در این برنامه به صورت مستقیم با مردم استان سخن می گفت با اشاره به این که مازندران مهد شهدای دوران حماسه و عشق است و افتخار بزرگی است که در این سامان نفس می کشیم و به مردم این خطه خدمت می کنیم، افزود : مازندران همچون زمرد نتراشیده است و از ظرفیت های عظیم انسانی معنوی که منحصر به فرد برخوردار است.

وی با بیان این که مازندران می تواند در شرایطی قرار بگیرد که از استضعاف خارج شود و در شرایط ایده ال قرار گیرد، تصریح کرد: شرایط فعلی استان قابل قبول نیست و همه توانمندی ها و مزیت های مازندران باید در قالب یک برنامه اصولی به فعلیت درآید.

حسینی پور، با اشاره به وجود نیروی انسانی نخبه و دارای ایده در مازندران، اظهار داشت: انسجام ظرفیت های نخبه داخل و خارج استان و هدایت مدیریتی این افراد به داخل استان باید در اولویت قرار گیرد. با شناسایی این ظرفیت های بزرگ‌ باید اتفاقات مهمی را رقم بزنیم.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که در حوزه شیلات مازندران ظرفیت های ویژه ای وجود دارد که با ارزش تر از نفت است، تصریح کرد: خاویار مازندران بهترین خاویار در دنیا است و کل مازندران باید در این راستا فعال شود. تمام کشورهای اوراسیا مشتریان محصولات شیلاتی ما هستند.

وی افزود: سه بندر اقتصادی و کشتیرانی در استان داریم که بویژه بندر امیرآباد بهشهر از پتانسیل منحصر به فردی برخوردار است. این بندر با وجود شبکه ریلی می تواند مازندران را تبدیل به قطب صادرات کند.

استاندارمازندران گفت: در حوزه کشاورزی ۱۱ درصد سبد غدایی کشور را مازندران تامین می کند. ریشه مازندران با کشاورزی عجین است و کشاورزان مازندران به نوعی تولید قدرت کردند و امروزه امنیت غذایی از تولید صنایع دفاعی نظامی مهم تر است.

در مورد منافع مردم با احدی تعارف نداریم 
حسینی پور با تاکید  بر این که مشکلات مازندران با برنامه، حل شدنی است و نظام مسائل استان جمع بندی شده است ، عدم صنعتی شدن کشاورزی را از مشکلات مهم این بخش عنوان کرد و گفت: کشاورزی استان با توجه به مزیت های این بخش با صنعتی شدن شکوفا می شود.

وی با بیان این که نسبت به شناسایی چالش های استان توجه ویژه ای داریم، افزود: مشاوران و کارشناسان خبره را برای این مهم از ابتدای کار فعال کردیم ‌و نظام مسائل استان جمع بندی نمودیم.

استاندار، چالش های مازندران را در دو بعد تصمیمات ملی و فرآیند مدیریتی استان ارزیابی کرد و تصریح نمود: برای اعتلا و توسعه استان، باید سند دقیق راهبردی که قابلیت تغییر نداشته باشد و از ریل توسعه با تغییر مدیران خارج نشود، تهیه و تدوین شود.

جسینی پور اظهار داشت: طی دولت های مختلف به اقتضای تغییر نگرش دولت ها، سند های آمایش تنظیم شده است و متاسفانه نقش بارز و موثر مردم در این سندها ملاحظه نشده است.

وی افزود: افسوس که مازندران را همواره به عنوان یک استان مصرف کننده دیدند و زمانی می توانیم استان مقصد گردشگری باشیم که مردم شادابی داشته باشیم.
نماینده عالی دولت در استان، با اشاره به این که در حوزه ساختاری، اقداماتی را با کمک نمایندگان مجلس ترسیم کردیم و رییس رئیس جمهور محبوب، علاقه زیادی به مازندران دارند و از بنده خواستند مسائل توسعه ای این استان را ترسیم کنم، عنوان کرد: ساختار اداری مازندران نیازمند یک تحول اساسی برای چابک سازی است. در خصوص منافع مردم با احدی تعارف نداریم و ماهیت جریان فساد در استان را در صورت لزوم به مردم اعلام می کنیم.

وی بیان داشت: واقعیت های جامعه را باید مردم بدانند. میزان رضایت از سیستم های اداری باید از مردم نظرخواهی شود و مصادر اصلی مدیریتی باید به مردم واگذار شود. استان مازندران با تاریخ ارزشمندش که مورد تقدیر مقام‌ معظم رهبری قرار گرفته است، نباید مشکلی داشته‌باشد. چالش های استان قابلیت حل شدن دارد.

استاندار با بیان این که هوشمند سازی سیستم اداری باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: باید به سمت دولت الکترونیک برویم و مطالعات شهر هوشمند را آغاز کردیم که با توجه به مقصد گردشگری بودن این مهم‌ ضروریست. شفافیت در همه عرصه های استان باید اجرایی شود.

*نظارت بر مدیریت پسماند را از طریق مردم همگانی کردیم 

حسینی پور، با بیان این که نسبت به مسایل زیست محیطی حساسیت داریم، گفت: در ماه اخیر، مردم را وارد میدان نظارت بر مدیریت پسماند استان کردیم و اکنون شاهد تغییرات مثبت در این بخش هستیم. ‎
استاندار مازندران توسعه فرهنگ کارهای جمعی و گروهی را از ضروریات دانست و گفت: در عرصه شکوفایی اقتصادی، توسعه بخش های مختلف استان و اجرای پروژه های مهم اقتصادی نیازمند کمک مردم و تشکیل تعاونی های مختلف هستیم و در این راستا، جمعیت ۴۵ درصدی روستایی می بایست مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که نسبت به مسائل زیست محیطی حساسیت داریم و درست نیست طبیعت بکر را از بین ببریم، افزود: ضمن اعلام مسائل این بخش؛ با هماهنگی شهرداران و بخشداران اقدمات خوبی انجام شد و وضعیت زباله و پسماند استان اکنون نسبت به دو ماه اخیر تغییر نموده است و با ورود مردم به این مقوله، سعی کردیم نظارت را همگانی کنیم.

حسینی پور با اشاره به این که موضوع پسماند مازندران مورد تاکید و حساسیت مقامات کشوری است و وزیر کشور در این خصوص به بنده ماموریت خاص داده اند، اظهار داشت: باید از این طریق برای شهرداریها درآمد ایجاد کنیم و گزارش دقیق مسئله جمع آوری زباله را به مردم اعلام‌ نماییم. مردم باید با استمرار نظارت ها و گزارش به ما در خصوص انباشت زباله در جنگل و سواحل از طریق سامانه ارتباطی ما را در این راستا یاری نمایند.

استاندار با بیان این که حکمرانی اسلامی با حکمرانی کشورهای غربی متفاوت است و مسئولین در کشورهای غربی با مردم روابط عاطفی ندارند ولی در کشور ما ارتباط بین مسئولین و مردم هیچگاه قطع نمی شود، اظهار داشت: همواره ملاقات مردمی باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد. مدیران با برگزاری ملاقات مردمی در متن جامعه قرار می گیرند.

حسینی پور یادآور شد: استان مازندران با چند کشور همسایگی دارد که با توجه به نگاه ویژه دولت سیزدهم به کشورهای اوراسیا تصمیم داریم بازارهای هدف این کشورها را در حوزه توسعه صادرات در اولویت قرار دهیم‌.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت های بندر امیرآباد بنا داریم سهم صادراتی مازندران را افزایش دهیم. در تبادل گردشگری با کشورهای اوراسیا بدنبال حذف روادید و ایجاد مسیر مسافرتی دریایی هستیم تا بتوانیم‌ زمینه های رفاه مردم استان را فراهم نماییم‌.

استادار تاکید کرد : با توجه به برخورداری استان از بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، ایجاد اتوبوس دریایی در دستور کار قرار دارد و همچنین خط تاکسی هوایی در آینده نزدیک راه اندازی می شود.

*انتخاب مدیران با کیفیت

استاندار مازندران همچنین با بیان این که در انتخاب مدیران به دنبال کیفیت و گزینش افرادی است که برنامه های تحولی استان را به پیش ببرند، گفت: تلاش داریم با توسعه سرمایه گذاری هدفمند، اقتصاد مازندران را شکوفا کنیم. ‎

وی با اشاره به این که میز خدمت به مردم همیشه ساری و جاری است، بیان داشت: مدیران در چرخش مدیریتی در گردش اند و این که بگوییم همه باید بروند خارج از عدالت است و اینکه همه را با یک نگاه ببینیم‌ قابل قبول نیست. جامعه باید قدردان مدیران خدوم باشد و انتخاب مدیران باید براساس رای مردم باشد. افراد برای کسب کرسی های مدیریتی علاوه بر پایبندی به شعارهای دولت در خدمت به مردم و توسعه کشور، از تخصص لازم‌ باید برخوردار باشند.

حسینی پور با بیان این که در انتخاب مدیران تسلیم‌ فشارها نخواهیم‌ شد، افزود: فضای استان را نباید به سمتی ببریم که دقت را فدای شتاب کنیم، چرا که برای اجرای برنامه های تحولی نیازمند مدیران و نگاه های تحول آفرین هستیم.

استاندار با بیان این که در بودجه سال آینده رشد رشد ۸ درصدی برای استان هدف گذاری شده است، تصریح کرد: در حوزه سرمایه گذاری خارجی پروژه های مهم اثرگذار مورد توجه است. توسعه ریلی استان و ایجاد منو ریل در شهرهای دارای قابلیت گردشگری در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم این طرح مهم به نتیجه برسد.

وی با اشاره به این که احداث اتوبان ساحلی از گلوگاه تا رامسر در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: همایشی در بهار ۱۴۰۱ با حضور سرمایه گذارانی که مایل به سرمایه گذاری در مازندران هستند، برگزار خواهد شد. باید با سرمایه گذاران صادق باشیم‌ و قواعد سرمایه گذاری را رعایت کنیم. با سرمایه گذاری های هدف دار، مازندران را شکوفا کنیم.

مقام عالی دولت در مازندران، گفت: بنا داریم با ایجاد تحول در ساختار اداری استان و استقرار میزی در ادارات استان، امنیت‌ سرمایه گذاری را تامین کنیم./ایرنا