۳ رقیب انتخابات ریاست جمهوری ترکیه+عکس

حرف آنلاین:با نامزدی رسمی «اردوغان» برای انتخابات ریاست‌جمهوری، ۳ رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه مشخص شدند. «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، سه‌شنبه به طور رسمی، نامزدی خود برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری را اعلام کرد. «کردپرس» نوشت: با معرفی اردوغان به عنوان نامزد حزب عدالت و توسعه […]

حرف آنلاین:با نامزدی رسمی «اردوغان» برای انتخابات ریاست‌جمهوری، ۳ رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه مشخص شدند.

«رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، سه‌شنبه به طور رسمی، نامزدی خود برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری را اعلام کرد.

«کردپرس» نوشت: با معرفی اردوغان به عنوان نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات پیش رو، 3 رقیب اصلی مشخص شدند و در کنار اردوغان، «اکمل الدین احسان اوغلو» رئیس سابق سازمان همکاری‌ اسلامی و «صلاح الدین دمیرتاش» برای کسب آرای مردم ترکیه در ماه آگوست با هم رقابت خواهند کرد. احسان اوغلو به عنوان نامزد مشترک هر دو حزب جمهوری خلق و حرکت ملی به میدان آمده و دمیرتاش نیز به عنوان نامزد حزب دموکراتیک خلق ها و جریانات کُردی وابسته به پ.ک.ک، نامزد شده است.

13930411000117_PhotoA

شرکت های معتبر نظرسنجی در ترکیه بر این باورند که اردوغان از شانس بیشتری برای راه یافتن به کاخ چانکایا برخوردار است اما در عین حال اغلب تحلیل گران سیاسی ترکیه معتقدند که انتخابات به دور دوم کشیده می شود. آنها پیش بینی می کنند که صلاح الدین دمیرتاش در دور نخست حذف شود و انتخابات در دور دوم به میدان رقابت اردوغان و احسان اوغلو تبدیل شود. تحلیل گران اعلام می‌کنند که کردهای هوادار پ.ک.ک در دور دوم از اردوغان حمایت خواهند کرد و این موضوع بر نتایج نهایی انتخابات تاثیر خواهد گذاشت.

در حال حاضر مهم ترین دغدغه حزب عدالت و توسعه این است که در صورت راهیابی اردوغان به چانکایا، چه کسی باید وظیفه رهبری حزب عدالت و توسعه و نخست وزیری را بر عهده بگیرد. یکی از سناریوهای محتمل این است که محمد علی شاهین مرد شماره دو این حزب پست نخست وزیری را به صورت وکالتی تا انتخابات سال 2015 بر عهده گیرد. اما هنوز مشخص نیست که گزینه نهایی یاران اردوغان برای نخست وزیر آینده ترکیه چه کسی است؟/فارس