۱۳ ساختمان حاشیه رودخانه چالوس در چند قدمی تخریب

حرف آنلاین: معاون طبیعی محیط زیست مازندران گفت:بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست قرار بود رستوران‌های بین راهی در حاشیه این رودخانه فاضلاب‌های تولیدی را به شکل صنعتی تصفیه یا چاهک‌های غیر قابل نفوذ برای مهار فاضلاب‌ها احداث کنند که برخی از این مراکز تفریحی و اقامتی این کار را انجام نداده اند. […]

حرف آنلاین: معاون طبیعی محیط زیست مازندران گفت:بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست قرار بود رستوران‌های بین راهی در حاشیه این رودخانه فاضلاب‌های تولیدی را به شکل صنعتی تصفیه یا چاهک‌های غیر قابل نفوذ برای مهار فاضلاب‌ها احداث کنند که برخی از این مراکز تفریحی و اقامتی این کار را انجام نداده اند.

روح الله اسماعیلی افزود: بر اساس اسناد بیشترین ساخت و ساز‌ها در حریم رودخانه چالوس  مربوط به دو دهه گذشته است و محیط زیست به همه رستوران داران و افرادی که در حاشیه رودخانه چالوس مراکز تفریحی و گردشگری دارند اعلام کرده بود علاوه بر رعایت حریم رودخانه از ریختن پساب و فاضلاب در بستر این رودخانه خودداری کنند وگرنه با تشکیل پرونده در محاکم قضایی این مراکز تخریب می‌شود.

او ادامه داد: از مجموع ۲۵ پرونده تشکیل شده با موضوع تجاوز به حریم رودخانه چالوس و آلایندگی مراکز اقامتی و تفریحی حاشیه این رودخانه، ۱۳ مورد محکومیت صادر شده، ۷ پرونده در جریان رسیدگی است و ۵ مورد نیز حکم برائت گرفتند.

اسماعیلی گفت: این رودخانه درگذشته زیستگاه گونه‌های ارزشمندی نظیر قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمان، ماهی خیاطه، سس ماهی، ماهی سر مخروطی سیاه فلس بوده است، اما فعالیت‌های معدنی، ساخت و ساز اماکن تفریحی در حاشیه این رودخانه و ورود پساب سبب آلودگی این رودخانه مهم شیلاتی شده است.

رودخانه چالوس یکی از رودخانه‌های دائمی مازندران است که از ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه گرفته و پس از پیمودن بیش از ۸۵ کیلومتر و پیوستن آب رودخانه زانوسی و دونا و ده‌ها چشمه و آبشار کوچک وبزرگ، از میان شهر چالوس عبور می‌کند و در میان دو روستای فرج‌آباد و محمد‌آباد به دریای خزر می‌ریزد./صداوسیما