۱۰ مصوبه نمکی برای غرب مازندران

لاله انگورج تقوی: سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به همراه نماینده مجلس و مسئولان استانی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرستان‌های نوشهر و چالوس بازدید کردند. معاون عمرانی استاندار، مدیرکل بیمه سلامت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاونین، همچنین معاونین فرمانداران نوشهر و چالوس و مسئولان شهرستانی در این بازدید، نمکی […]

لاله انگورج تقوی: سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به همراه نماینده مجلس و مسئولان استانی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرستان‌های نوشهر و چالوس بازدید کردند.

معاون عمرانی استاندار، مدیرکل بیمه سلامت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاونین، همچنین معاونین فرمانداران نوشهر و چالوس و مسئولان شهرستانی در این بازدید، نمکی را همراهی کردند.

در ابتدا نمکی و هیئت همراه از بیمارستان شهید بهشتی نوشهر بازدید کرد. وزیر بهداشت همچنین از اتاق ایزوله و بخش دیالیز بیمارستان را مورد بازدید قرارداد.

سعید نمکی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگاران، ارزیابی کمبودها و مسائل درمانی را هدف سفر به غرب مازندران بیان کرد و گفت: بخشی از پروژه‌های درمانی از قبل شروع شد و تکمیل آن نیازمند مساعدت مالی است. وی با اشاره به نیمه‌کاره بودن اورژانس بیمارستان نوشهر گفت: در اسرع وقت با تأمین امکانات برای بهره‌برداری آن در سال جاری کمک خواهیم کرد. وی بخش دیالیز را از دیگر نیازمندی‌های بیمارستان نوشهر بیان کرد و گفت: شیفت دیالیز کمتر از نرم مورد انتظار بود و سعی می‌کنیم این مسائل رفع شود و افزایش فضای فیزیکی، ماشین‌ها و دستگاه‌های دیالیز پیگیری می‌شود.

وی مسائل کنترل فشارخون را در پیشگیری از بیماری‌ها ضرورت دانست و فشارخون را عامل بسیاری از بیماری‌ها ازجمله نارسایی‌های کلیه بیان کرد و گفت: مازندران یکی از پیشتازان در اجرای این طرح بوده است. در ادامه وزیر بهداشت به بیمارستان فوق تخصصی آیت‌الله طالقانی چالوس رفت و از بخش‌های اورژانس و دیالیز بازدید کرد. در این بازدید تعدادی از بیماران و همراهان آن‌ها فرصت را غنیمت دانسته و ضمن گلایه از عدم امکانات و تجهیزات پزشکی، نبود پزشکان متخصص را از مشکلات عمده این بیمارستان عنوان کردند.

در ادامه، وزیر بهداشت و دیگر مسئولین برای برگزاری جلسه بررسی مشکلات حوزه بهداشت و درمان این شهرستان‌ها به بیمارستان رازی تأمین اجتماعی چالوس رفتند. در این جلسه قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، خواستار راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی در غرب مازندران شد و گفت: برای اورژانس ۱۱۵ مرکز پول، کجور، هچیرود و جاده کندوان مجوز گرفته‌شده، اما تاکنون عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به جمعیت یک‌میلیون‌نفری در غرب مازندران خواستار راه‌اندازی مرکز قلب و آنژیوگرافی غرب مازندران در چالوس شد و کمبود نیروی انسانی را از دیگر دغدغه‌های مراکز درمانی مانند بیمارستان نوشهر بیان کرد و گفت: در بخش نیروی انسانی باید توجه ویژه به مراکز درمانی غرب مازندران شود.

 مدیرکل بیمه سلامت مازندران هم از تحت پوشش قرارگرفته یک‌میلیون و ۴۰۰ هزارنفر در طرح بیمه سلامت استان خبر داد و افزود: مازندران به‌عنوان ششمین استان برتر کشور درزمینهٔ طرح‌های نوین و الکترونیک در حال فعالیت است.

رسول ظفرمند، خواستار راه‌اندازی اداره کل سلامت در غرب مازندران باهدف دسترسی آسان مردم به خدمات بیمه سلامت در منطقه شد و گفت: در اجرای طرح پزشک خانواده شهری، اعتبار اختصاصی برای آن لحاظ نشده، اما بااین‌حال ازنظر میزان پرداخت ها در پزشک خانواده شهری به‌روز است.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به تدوین اطلس سلامت شهرستان‌های مختلف استان افزود: در این اطلس وضعیت بهداشتی، نیروی متخصص، بار بیماری‌ها و … مشخص‌شده است. موسوی عنوان کرد: سال قبل ۱۲ نیرو به یک مرکز درمانی در غرب مازندران داده شد و امسال از ۶۹ نیروی تخصصی ۲۰ نیرو به سه شهر نوشهر، چالوس و کلاردشت جذب‌شده است و تلاش داریم تا توزیع نیروی انسانی مناسب شود. وی خواهان تأمین نیازها و زیرساخت‌های درمانی در مازندران شد و گفت: تمرکز نیروی درمانی در مراکز ازجمله برنامه‌هایی است که پیگیری می‌شود.

در ادامه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: با تأمین اعتبار، اورژانس نوشهر تا پایان مهر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین سعید نمکی در بازدید از بیمارستان شهید بهشتی هم از انتقال ۳ دستگاه دیالیز و یک دستگاه سونوگرافی به‌زودی به این بیمارستان خبر داد.

دکتر سعید نمکی یکی از نتایج طرح ملی بسیج کنترل فشارخون را پیشگیری از نارسایی‌های کلیوی و نیاز به خدمات دیالیز برای کاهش مشکلات مردم و نظام سلامت برشمرد و افزود: طرح پایش فشارخون برای ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزارنفری در کشور از ۴۰ میلیون جمعیت هدف انجام‌شده که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۰۰ نفر دارای فشارخون بالا و بیش از ۱۰ میلیون نفر در آستانه و مستعد ابتلای به فشارخون قرار دارند. بیمارستان آیت‌الله طالقانی شهرستان چالوس دارای ۱۷۴ تخت بیمارستانی فعال و ۸۰ پزشک عمومی و متخصص است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تغییر سیمای بیماری‌ها و مرگ‌ومیرها مانند حوادث جاده‌ای به تغییر سیمای همه‌گیری بیماری‌ها (واگیر به غیر واگیر) به‌عنوان مسئله‌ای مهم اشاره کرد و با اشاره به مرگ ۳۸۰ هزارنفری در سال ۸۶ افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، بیش از ۳۰۰ هزار مرگ براثر بیماری‌های غیر واگیر و بقیه نیز براثر فشارخون بوده است.

 همچنین خبرنگار حرف به نمایندگی از اصحاب رسانه سه شهرستان به مشکلات حوزه بهداشت و درمان سه شهرستان اشاره کرد و خواستار رفع مشکلات و نظارت بیشتر در این زمینه شد.

لاله انگورج تقوی به کمبود تجهیزات در بیمارستان چالوس، نوشهر و کلاردشت کمبود نیروهای متخصص، عدم تجهیزات لازم در بخش‌های رادیولوژی، سونوگرافی، آنژیوگرافی، کمبود نیروهای متخصص اشاره کرد و همچنین کمبود داروهای بیماران را از مشکلات مردم برشمرد.

وزیر بهداشت نیز از رسانه‌ها خواست به جد پیگیر مصوبات و وعده‌های داده‌شده در این جلسه باشند.

در پایان این بازدید و جلسات مصوباتی به امضا وزیر رسید که به شرح زیر می‌باشد:

۱- موافقت با تأسیس دانشکده علوم پزشکی و پیراپزشکی در غرب مازندران (ترجیحاً دریکی از شهرستان‌های نوشهر و چالوس)

۲- تأمین اعتبار و تخصیص بودجه برای تکمیل فاز دوم بیمارستان شهید بهشتی نوشهر در چهار طبقه در راستای توسعه و تقویت بخش‌های متعدد بیمارستان.

۳- تأمین اعتبار جهت خرید حداقل یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در محور کندوان (محدوده استان مازندران) با توجه به حادثه‌خیز بودن و تردد بالای جاده کندوان.

۴- تأمین اعتبار جهت احداث پروژه‌های جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره بهداشتی و درمانی در حوزه انتخابیه.

۵- تخصیص یک دستگاه آمبولانس مجهز به امکانات icu به بیمارستان حضرت قائم (عج) کلاردشت تا دو هفته آتی.

۶- موافقت با راه‌اندازی مرکز 115 بخش کجور.

۷- ایجاد و تأسیس بخش آنژیوگرافی در بیمارستان آیت ا…طالقانی چالوس و تأمین اعتبار جهت تجهیز icu_oh و اتاق عمل قلب باز.

۸- موافقت با استقلال اداره کل بیمه سلامت غرب مازندران در نوشهر (با توجه به قول مساعد سال ۱۳۹۴ مدیرعامل وقت سازمان)

 ۹- صدور مجوز و تأمین اعتبار جهت خرید زمین و احداث ساختمان بیمه سلامت.

۱۰- دستور تأمین تجهیزات موردنیاز از طریق هیئت‌امنا ارزی از سوی وزارت بهداشت صادر شد.