گمیشان غاری از عهد فراپارينه سنگي

حرف آنلاین: اين غار در روستاي خانه سر در ۵ کيلومتري شهر نکا و ۲۰ کيلومتري بهشهر قرار دارد و از سال ۱۳۶۷ مورد بررسي باستان شناسان قرار گرفته است. قدمت غار گميشان به ۱۴ تا ۱۵ هزار سال قبل يعني به عصر فراپارينه سنگي برمي گردد. کاوشگران با هدف گاه نگاري، تعيين قدمت، طبقه […]

حرف آنلاین:

اين غار در روستاي خانه سر در ۵ کيلومتري شهر نکا و ۲۰ کيلومتري بهشهر قرار دارد و از سال ۱۳۶۷ مورد بررسي باستان شناسان قرار گرفته است. قدمت غار گميشان به ۱۴ تا ۱۵ هزار سال قبل يعني به عصر فراپارينه سنگي برمي گردد. کاوشگران با هدف گاه نگاري، تعيين قدمت، طبقه بندي مصنوعات سنگي، بازسازي اقليم و مطالعه رژيم غذايي ساکنان اين منطقه تحقيقات خود را در اين محوطه تاريخي آغار کرده اند . تاکنون ۴۰ هزار تکه استخواني ، ۳۰ هزار دست ابزارهاي سنگي که به عنوان ابزار به کار مي رفت و تعدادي سفال در لايه هاي بالايي کشف شد که مي تواند جوابگوي بسياري از سوالات در خصوص شيوه و نحوه زندگي مردم اين منطقه باشد .متاسفانه   این روزها وضعیت کمیشان بسیار ناگوار و اسفناک و چند سال است که به فراموشی و انزوا دچار شده است.

چند سال پیش که به دلیل دست اندازی های متعدد متجاوزان به آن، سازمان میراث فرهنگی ناچار به نصب دربی آهنین بر ورودی آن شد، این مکان به فراموشی سپرده شد.

این وضعیت تا بدانجا پیش رفته است که دیگر هیچ نشانی از نمای این غار تاریخی به دلیل محسور شدن در میان بوته ها و علف های هرز نیست.

این در حالی هست که تجاوز به حریم درجه یک این اثر توسط کشاورزان به فاصله کمتر از ده متری ورودی غار رسیده، در حالی که اطراف آن آثار روی زمینی(سطح الارضی) بسیاری از نظیر سفال، استخوان و حتا ابزار سنگی یافت می شود.

به دلیل رویش بیش از حد گیاهان بیشه ای و هرز در پیرامون غار و وجود خزندگان، دسترسی به غار بسیار دشوار و بعضا خطرناک است.