گسترش شهرنشینی و تضییع حق حیات‌وحش

در گفت‌وگو با رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌زیست مازندران مطرح شد؛ گروه اجتماعی: این روزها اخبار زیادی در مورد ورود حیوانات اهلی و وحشی در نزدیکی شهرها یا کوچه و خیابان‌ها اعم از سگ، روباه و غیره به گوش می‌رسد، همچنین همواره شاهد نگرانی دامداران از حمله حیات وحش به دام‌ها و ترس کشاورزان از ورود حیوانات اهلی یا وحشی به باغات و مزارع بوده و هستیم. همانطور که می‌دانیم که در صورت حمله […]

در گفت‌وگو با رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌زیست مازندران مطرح شد؛

گروه اجتماعی: این روزها اخبار زیادی در مورد ورود حیوانات اهلی و وحشی در نزدیکی شهرها یا کوچه و خیابان‌ها اعم از سگ، روباه و غیره به گوش می‌رسد، همچنین همواره شاهد نگرانی دامداران از حمله حیات وحش به دام‌ها و ترس کشاورزان از ورود حیوانات اهلی یا وحشی به باغات و مزارع بوده و هستیم.

همانطور که می‌دانیم که در صورت حمله انسان به دام چه اهلی و چه حیات وحش خواه یا ناخواه افراد دچار خساراتی خواهند شد ولی در مورد حمله حیوانات به انسان مطلب واضحی بیان نشده و عموما خسارت فقط به انسان وارد است.

در استان مازندران هم به‌عنوان یکی از مناطقی که از تنوع حیات وحش و پوشش گیاهی برخوردار است، همواره شاهد برخورد انسان با حیوانات و حیات وحش با انسان هستیم، تا جایی که اخیرا مدیرکل حفاظت از محیط زیست طی گفت‌وگویی اظهار کرده که قانون به ميزان پرداخت غرامت در قبال آسيب حيوانات وحشی به دام به جز انسان اشاره‌ای نكرده است.

 کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره این موضوع در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار حرف مازندران گفت: حضور حیوانات در نزدیکی سکونت‌گاه‌های شهری از موضوعاتی است که این روزها شاهد آن هستیم که البته حواشی خاص خودش را دارد.

وی افزود: همانطور که انسان‌ها وارد حریم خصوصی حیات وحش و زیستگاه‌ آن‌ها شدند ناخوداگاه حیوانات نیز وارد سکونت‌گاه‌های انسانی خواهند شد. می‌دانیم که توسعه فعالیت‌هایی شامل شهرسازی، زراعت و انواع راه‌سازی جاده‌ای به‌نوعی موجب دستبرد و نفوذ به زیستگاه حیات وحش شده و یک سری تعارضات را به‌وجود آورده است.

ربیعی با بیان اینکه در گذشته شاهد وسعت شهرنشینی نبودیم و روستا با شهر تفاوت فراوانی داشت، تاکید کرد: اگر می‌بینیم برخی از حیوانات در کوچه و پس کوچه‌های شهری که قبلا روستا بوده پرسه می‌زنند، باید بدانیم که مشکل از تغییر رفتار حیات وحش نبوده و این حیوانات نیستند که میخواهند متمدن شوند بلکه همه فضاهای جنگلی از بین رفته است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین اضافه کرد: سازمان حفاظت برای حفظ حیات وحش تاسیس شده و این رسالت اصلی همه کارکنان این سازمان است، ولی چنانچه، انسان به‌هر دلیلی نتوانسته در مقابل حیات وحش مانعی ایجاد کند و اتفاقی رخ داد، کارشناسان ما به‌عنوان متشاکی در دادگاه‌های مربوطه حضور پیدا خواهند کرد.

این مسئول همچنین در مورد حضور حیات وحش در فضاهای شهری توضیح بیشتری داد و گفت: قبلا شاهد حضور قرقاولها بودیم ولی امروز خیر، چون حیوانات از انسان‌ها واهمه دارند و قطعا انسان در لیست شکار هیچ حیوانی قرار ندارد و حضور یا حمله به انسان از سر ترس از جانب حیوانات است.

وی تصریح کرد: حیوانات همواره بر طبق رفتار طبیعی خود پیش می‌روند و ما مسئول تغییر رفتار حیوانات وحشی نیستیم. نمی‌توانیم حیوانات را از خوردن چیزی نهی کنیم پس محافظت باید از طرف مردم صورت بگیرد. حال در برخی مواقع انسان از ورود حیوانات و آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند ولی حادثه‌ای رخ می‌دهد، در این صورت باید طرح دعوی صورت بگیرد و اگر رای به نفعش صادر شود پرونده وارد فرایند پیگیری می‌شود.

ربیعی در پایان با بیان اینکه حیات وحش رفتار تهاجمی برای انسان ندارند، اظهار کرد: مردم نگران نباشند، در صورت وقوع حادثه ناگهانی قانون خسارت را پرداخت می‌کند.

بر اساس این گزارش ، این موضوع که حیات وحش و حیوانات اهلی همواره برای انسان ایجاد دردسر می‌کنند قابل کتمان نیست ولی همانطور که بیان شد در مازندران در سال‌های اخیر شاهد گسترش شهرنشینی و دستبرد به منابع طبیعی حتی در حاشیه رودخانه‌ها هستیم که این امر سبب شده که حیوانات فضایی برای زندگی یا گذران امور را نداشته و از این رو در بین انسان‌ها دیده شوند، پس لازم است ما هم در برخورد با حیات وحش کمی مهربان‌تر عمل کنیم.