گزارش حرف از نظرات نمایندگان مازندران درباره انتشار آرا؛ در بوته شفافیت

ساری- خبرنگار حرف | بسیاری از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای امروز در کشور به دنبال شفافیت آرای نمایندگان مجلس هستند. نظر نمایندگان دراین‌باره متفاوت است. دانستن اینکه کدام نماینده مجلس توانسته است در مباحث مشارکت داشته و آرای مناسب در جهت مصالح و منافع عمومی کشور ارائه دهد برای افکار عمومی و برخی جریان‌های سیاسی […]

ساری- خبرنگار حرف | بسیاری از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای امروز در کشور به دنبال شفافیت آرای نمایندگان مجلس هستند. نظر نمایندگان دراین‌باره متفاوت است. دانستن اینکه کدام نماینده مجلس توانسته است در مباحث مشارکت داشته و آرای مناسب در جهت مصالح و منافع عمومی کشور ارائه دهد برای افکار عمومی و برخی جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری مهم و ضروری است.

برخی نمایندگان مجلس همسوی با دولت این شفافیت را جهت‌گیری سیاسی برای تضعیف جریان همسو با دولت می‌دانند و نمایندگان راست نیز آن را به‌عنوان عملکرد دولت اصلاح‌طلبان و نمایندگان حامی این گروه قلمداد می‌کنند.

اما نکته مهم‌تر، سهم هر نماینده از مباحث مهم و حیاتی کشور و حتی منطقه و استان می‌تواند به جریان اصلاح رویه فعالیت نمایندگان در دوره‌های آتی، کمک کند. فعالیت نمایندگان پس از رأی آوری باید در بوته نقد گذاشته شود تا بتوان از طریق وضع قوانین در جهت پیشبرد اهداف کشور به موفقیت رسید.

یوسفیان‌ملا: شفافیت آرا در جهت جلوگیری از رانت و فساد

 نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شفافیت لازمه قانون‌گذاری است و نمایندگان نباید از شفافیت آرا هراس داشته باشند، گفت: شفافیت موجب جلوگیری از رانت‌خواری و فساد می‌شود.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به‌ضرورت شفافیت آرای نمایندگان مجلس، اظهار داشت: شفافیت آرای نمایندگان موجب می‌شود تا مردم از آرای واقعی وکلایشان مطلع شوند، نمی‌دانم چرا برخی نمایندگان مخالف شفافیت هستند.

وی با تأکید بر اینکه در هر زمینه‌ای، شفافیت موجب جلوگیری از رانت‌خواری و فساد می‌شود، گفت: مردم حق‌دارند بدانند نمایندگانی که انتخاب کرده‌اند چه رأی و نظری دارند.

 سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس اضافه کرد: معتقدم شفافیت لازمه قانون‌گذاری است و نمایندگان نباید از شفافیت آرا هراس داشته باشند.

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: اگر اعتماد نمایندگان به سیستم‌های رأی‌دهی الکترونیکی مجلس افزایش یابد، ابهام در تخلفات شمارش آرا نیز به حداقل می‌رسد.

وی همچنین درباره لزوم شفافیت آرای نمایندگان مجلس تصریح کرد: این شفافیت در بسیاری موارد لازم است، اما نباید در این زمینه افراط‌وتفریط شود، به‌طوری‌که بگوییم همه آراء باید شفاف باشد، بلکه باید نگاهی منصفانه به این موضوع داشته و خواهان شفافیت در برخی آراء باشیم.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس با بیان اینکه باید برخی آرای نمایندگان شفاف و برخی دیگر نیز مخفی باشد، افزود: اگر آرای نمایندگان مجلس در تمامی موارد شفاف باشد برخی مردم معترض می‌شوند که چرا رأی نماینده مثبت و برخی دیگر نیز معترض می‌شوند که چرا رأی او منفی بوده است، بنابراین شفافیت در آرا می‌تواند موجب نارضایتی موکلان شود.

یوسفیان‌ملا در پایان خاطرنشان کرد: بنده درمجموع با شفافیت آرای نمایندگان موافقم، زیرا از رانت و فساد و جلوگیری می‌کند، اما باید ملزومات آن در سیستم رأی‌دهی مجلس فراهم شود.

یوسف نژاد: شفافیت آرای نمایندگان؛ جزئی از حقوق شهروندان

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری دانشجو گفته نظارت بر عملکرد نمایندگان در جلسه علنی و کمیسیون‌های تخصصی، جزء حقوق شهروندان است.

وی افزود: شفافیت آرا زیرمجموعه شفافیت پارلمانی با شاخص‌های مختلف است و تلاش ما باید این باشد که این فرهنگ و ادبیات شفاف‌سازی در مجلس نهادینه شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: شفافیت آرای نمایندگان مسئولیت‌پذیری در مقابل رأی مردم و همچنین نظارت همگانی بر پارلمان را نزد مردم تقویت می‌کند.

یوسف‌نژاد با تأکید بر اینکه شفافیت آرا باعث ارتقاء بلوغ سیاسی و اجتماعی می‌شود، ادامه داد: این موضوع ساختار انگیزشی برای افزایش مشارکت مردم در فرآیند قانون‌گذاری را تقویت می‌کند.
نماینده مردم ساری در مجلس با ابراز اینکه شفافیت پارلمان جزء حقوق ذاتی مردم برای آگاهی و نظارت بر عملکرد نمایندگان خواهد بود و باید تلاش کرد این آگاهی مستمر باشد، تصریح کرد: افزایش شفافیت امور مربوط به نمایندگان باعث نظارت بیشتر مردمی شده و اعتماد عمومی را افزایش دهد؛ ضمن اینکه شفافیت آرا مشارکت همگانی را در ارتباط با خانه ملت افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا اطلاعات منطقی در رفتار و عملکرد نمایندگان را در زمان مناسب باکیفیت مناسب در معرض دسترسی عمومی قرار بگیرد.

نیازآذری: شفافیت آرا در جهت جلب اعتماد مردم

 حسین نیازآذری نماینده مردم بابل نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه هرگونه طرح و لایحه شفافیت را گامی مثبت و سازنده در اعتمادسازی می‌دانم و از آن دفاع می‌کنم. حسین نیازآذری‌ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بابل با اشاره به طرح مباحث شفافیت در کشور، اظهار داشت: هرگونه طرح و لایحه معطوف به شفافیت را گامی مثبت و سازنده در اعتمادسازی می‌دانم و از آن دفاع می‌کنم.‌

وی با تأکید براینکه موضوع شفافیت نباید به بازارگرمی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای تبدیل شود، افزود: روال مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری با رویه‌های سیاسی و رسانه‌ای متفاوت است و مجلس تلاش می‌کند با دقت و حساسیت قانون قابل‌اجرا وضع کند. عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وفق اصل 69 قانون اساسی مشروح مذاکرات مجلس باید به‌صورت زنده از رادیوپخش شود، تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت کدام قوه، نهاد یا سازمان به‌اندازه مجلس زیر ذره‌بین قرارداد و در جامعه منعکس می‌شود؟وی با استقبال از گسترش شفافیت عملکردی و ضرورت پاسخگویی همه کارگزاران نظام به مردم و مراجع قانونی، تصریح کرد: وفق مطالبه به‌حق مردم هرگونه سیاست و برنامه‌ای که منجر به شفافیت بیشتر اقدامات، فعالیت‌ها و عملکرد اقشار و آحاد مسئولان و مردم شود را قابل دفاع می‌دانم.‌

موافقت مجلس با فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی

 نمایندگان مجلس در جلسه امروز پارلمان با یک‌فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی موافقت کردند.بررسی یک‌فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه 7 مهرماه 98) در دستور کار پارلمان قرار گرفت.وکلای ملت پس از استماع نظر مخالفان و موافقان این طرح با 168 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه با یک‌فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی موافقت کردند.

بر اساس این طرح علاوه بر مجلس، کلیه نهادهای نظام تقنینی ازجمله مجامع و سایر شوراها موظف به شفاف‌سازی آرا خواهند شد.پیش‌ازاین نمایندگان به‌فوریت طرحی که شفافیت آرا در مجلس شورای اسلامی را الزامی کرده بود، رأی منفی دادند.طراحان، طرح جدید معتقدند اگر قرار است شفافیتی باشد باید برای تمام نهادهای تقنینی باشد.بر اساس ماده‌واحده این طرح تمامی شوراها، مجامع و نهادهای مؤثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند ازجمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رأی اعضا و انتشار آن و همچنین علنی سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.