گزارش حرف از نخستین پویش کیفیت محصولات لبنی؛ صنایع لبنی به دنبال پاسخ به مصرف‌کننده

الناز پاک نیا: در عصر فنّاوری و در دنیایی که رفاه و کیفیت حرف نخست را می‌زند نمی‌توان از سلیقه و احترام به آن و توجه به آن گذر کرد. امروز در دنیای تنوع و گوناگونی و انباشت تولیدات و محصولات غذایی وزندگی شرط اول قدم آن است که به نیاز مصرف‌کننده پاسخ داده شود. […]

الناز پاک نیا: در عصر فنّاوری و در دنیایی که رفاه و کیفیت حرف نخست را می‌زند نمی‌توان از سلیقه و احترام به آن و توجه به آن گذر کرد. امروز در دنیای تنوع و گوناگونی و انباشت تولیدات و محصولات غذایی وزندگی شرط اول قدم آن است که به نیاز مصرف‌کننده پاسخ داده شود. فشار اقتصادی و در پی آن کاهش مصرف محصولات غذایی به‌ویژه لبنیات، غذا هراسی ناشی از تبلیغات منفی علیه صنایع تولید محصولات غذایی همه و همه باعث شده است امروز تولیدکنندگان به‌ویژه در این حوزه به دنبال ارائه کیفیت و از همه مهم‌تر پاسخ به باورهای مردمی در حوزه صنعت لبنیات باشند.

پویش باورهای مردمی کیفیت محصولات لبنی، نخستین پویش در حوزه محصولات غذایی در مازندران به شمار می‌رود که باهمت جمعی از فعالان تولیدی و بیش از 50 فعال رسانه‌ای در ساری برگزار شد.

پاسخ‌های شفاف به سؤالات رسانه‌ها به‌عنوان نماینده افکارعمومی، درباره شایعه وجود وایتکس در شیر، کاهش حجم بسته‌بندی محصولات صنعتی لبنیات، نداشتن چربی رویه در شیر و ماست، سرطان‌زا بودن لبنیات صنعتی، عدم پاسخ تولیدکنندگان به شایعات در برابر هجمه‌ها، نقش دولت در حمایت از مصرف شیر در کشور توسط نمایندگان بخش خصوصی و مهندسان کیفیت صورت گرفت.

نگرانی از تولیدات زیر پله‌ای محصولات لبنی

رزاقی رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنایع غذایی مازندران در سخنانی بابیان اینکه این انجمن تغییر باورهای غذایی مردم را از دو سال پیش آغاز کرده است؛ عنوان کرد: این باورها از شبکه‌های اجتماعی شروع‌شده و در کل جامعه نشر پیداکرده است، در برابر باوری که امروز به غذا هراسی و غذا آگاهی شناخته‌شده است باید غذا ستیزی را نیز به آن اضافه کرد، این غذا ستیزی صنعت و جامعه را به سمت نابودی می‌کشاند، غذا ستیزی با تبلیغات برخی شرکت‌ها خواسته و ناخواسته در صداوسیما و فضای مجازی شیوع پیداکرده و شایعاتی که در این شبکه‌ها رخ می‌دهد صنعت غذا را نشانه گرفته است.

وی تصریح کرد: وظیفه کارشناسان کیفیت و رسانه‌ها این است آگاهی دهند و در بخش آگاهی‌رسانی رسانه‌ها نقش مهمی دارند، شاید امروز از صنعت دفاع نکنیم اما قول می‌دهیم که محصولاتی که در صنعت استان مازندران تولید می‌شود شناسنامه‌دارند، آرم استاندارد و نظارت سازمان غذا و دارو رادارند و مردم با مراجعه به برچسب شناسنامه محصول را دنبال می‌کنند.

رزاقی با اشاره به اینکه اما چگونه در جامعه این آگاهی رسانده می‌شود که از محصولات فله‌ای استفاده کنید و کارخانه‌ها مشکل‌دارند، افزود: امروز هر مشکلی که احیاناً در واحدهای تولیدی باشد حداقل این است که شناسنامه‌دارند و سازمان‌های نظارتی در حال پایش آن‌هاست اما تکلیف محصولات زیر پله‌ای که برای آن‌ها شناسنامه‌ای نیست چه می‌شود. چرا مصرف‌کننده باور می‌کند که امروز در کشور محصول ارگانیک تولید می‌شود، امروز به‌شدت بحث خرید محصولات ارگانیک وجود دارد اما هیچ مجوزی از سوی سازمان‌های نظارتی دراین‌باره صادر نشده است. آگاهی‌رسانی به مصرف‌کننده در فهمیدن محصولات خوب و شرایط تولید آن‌ها می‌تواند از میزان مصرف محصولات زیر پله‌ای بکاهد.

ضرورت پاسخگویی همه بخش‌ها درباره غذای مصرفی مردم اسماعیل خاتمی مقدم نائب رئیس انجمن صنایع غذایی استان مازندران نیز در پنل دوم این نشست با اشاره به اینکه درست است و قبول دارم که بخش صنعت درمجموع رابطه‌اش را با مشتری کم کرده است و بیشتر به دنبال پاسخگویی سؤالات ذهنی خود بوده است، تصریح کرد: قرار است، انجمن صنایع لبنی ایران بخش‌های پاسخگویی را فعال کند، در ماه‌های آینده در حوزه پاسخ به سؤالات مصرف‌کننده کارهای بزرگی انجام خواهد داد و این ایراد جدی است که تاکنون به آن توجه نشده است.

خاتمی مقدم با تأکید بر اینکه در پویش به دنبال بحث اقتصادی نیستیم و امروز که باهم صحبت می‌کنیم نسبت به سال قبل در حدود 15 درصد افت مصرف لبنیات رخ‌داده است و پایه‌های این افت هم قیمت است، گفت: تمامی تقصیرها در کاهش مصرف لبنیات بر گردن افزایش قیمت لبنیات در یک سال اخیر نیست، 70 درصد قیمت تمام‌شده لبنیات را شیر تشکیل می‌دهد، ده درصد بسته‌بندی، ده درصد حقوق و دستمزد، ده درصد سردخانه؛ حال باید دید در یک سال اخیر، قیمت شیر خام چه میزان افزایش داشته است، حقوق و دستمزد که 10 درصد قیمت تمام‌شده لبنیات را تشکیل می‌دهد 40 درصد رشد داشته است، صنایع سلولوزی و بسته‌بندی تا امروز 180 درصد رشد قیمت داشته است، ده درصد هزینه سربار مانند آب و برق و گاز و تلفن است که افزایش نسبی داشته است، افزایش قیمت‌های این هزینه‌های بالای 60 درصد اما افزایش قیمت لبنیات 30 درصد تعیین‌شده است. امروز دولت باید پاسخ دهد در اقتصاد دستوری چه اتفاقی برای صنعت رخ می‌دهد.

وی درباره شایعات مربوط به سرطان‌زا بودن لبنیات صنعتی، تصریح کرد: کمتر از 30 درصد محصولات غذایی که می‌خوریم صنعتی است و مابقی مانند نان، برنج و سبزی‌ها را باید پرسید تحت کنترل چه کسانی قرار دارند، اگر سوال می‌پرسیم باید بپرسیم چند درصد سبد خانوار صنعتی است، 70 درصد مصرف مردم جای دیگر است که کسی پاسخ نمی‌دهد اما سهم 30 درصدی صنعت را پاسخ می‌دهیم.

مردم شاخص مخاطرات غذاها را بشناسند

حسن مکرمی رستمی مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با اشاره به اینکه در برابر باورهای مردمی درباره صنعت غذایی صنعت هم باید بداند نباید هرچند عدد معدود است اما مدافع باشد و اشتباه نکند، گفت: صنعت برای تغییر باور باید هزینه کند آنگاه دستگاه نظارتی هم پای‌کار است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از روغن‌های گیاهی در لبنیات نمی باید بود چون مصرف مستقیم مردم است و به دلیل چربی حیوانی موجود در شیر میزان کالری آن افزایش می‌یابد، گفت: مصرف زیاد روغن به‌سلامتی ضرر می‌زند که باید آگاهی داده شود که در لبنیات نباید دنبال چربی بود؛ خامه بستن شیر و ماست ضررهای دارد که می‌گوییم در مصرف لبنیات باید دنبال لبنیات پاستوریزه رفت. در پنیر خانگی انعقاد پروتئین در برابر کلیسیم وجود دارد، نباید در تهیه پنیر شیر جوشیده شود با این شیوه‌ای که حرارت داده می‌شود انتظار میکروب‌کشی برآورده نمی‌شود.

مکرمی درباره سرطان‌زا بودن لبنیات صنعتی نیز گفت: در سرطان‌زایی برگ خریدهای مختلفی دخیل هستند، به لحاظ افزودنی روالی است که در دنیا وجود دارد اما اندازه آن چند پی پی ام است و این اندازه مهم است که باید رعایت شود. در کارخانه‌های صنعتی این عدد کنترل می‌شود اما در کنترل صنفی رعایت این میزان به دلیل عدم وجود کارشناس کیفیت صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: به‌زودی در سازمان غذا و دارو قرارگاهی تشکیل می‌شود که برای غذای صنعتی و سنتی برنامه‌هایی تدارک دیده خواهد شد، دانستن مخاطرات مواد غذایی در تولیدات صنفی و صنعتی حق همه مردم است و مردم باید شاخص مخاطرات در مواد غذایی مختلف را بشناسند.