گزارش حرف از لایحه استخدامی شهرداری ها؛ ارتقای شغلی با چاشنی کاهش حقوق

ساری-گروه اجتماعی/ شهرداری ها از جمله نهادهایی هستند که در جذب نیرو با انتقادات بسیاری مواجه می شوند. جذب صدها نفر در سال در شهرداری ها و سازمان های تابعه این نهاد را به یکی از پرتراکم ترین دستگاه هایی اجرایی کشور تبدیل کرده است. جذب در شهرداری ها از راه های گوناگونی صورت می […]

ساری-گروه اجتماعی/ شهرداری ها از جمله نهادهایی هستند که در جذب نیرو با انتقادات بسیاری مواجه می شوند. جذب صدها نفر در سال در شهرداری ها و سازمان های تابعه این نهاد را به یکی از پرتراکم ترین دستگاه هایی اجرایی کشور تبدیل کرده است.

جذب در شهرداری ها از راه های گوناگونی صورت می گیرد که غالب آن بر مبنای روابط و اختیارات شهرداران است. جذب این میزان نیرو که  عموما با قراردادهای موقت، پیمانکاری، روزمزدی و شرکتی همراه است تعهد به کارگیری برای شهرداری ایجاد کرده و هرچند ورود با رابطه بوده است اما به دلیل امنیت شغلی از لغو رابطه کاری با این نیروها نیز خبری نیست.

تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری

محمدعلی افشانی معاون عمرانی وزیر کشور؛ درباره روند بررسی لایحه استخدامی شهرداری‌ها در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این لایحه در کمیسیون عمران تصویب شده و به زودی در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.

وی درباره ساماندهی نیرو‌های شهرداری‌ها نیز اظهار کرد: برای تبدیل وضعیت نیرو‌های شهرداری مجوزی در اختیار داریم و مقدمات آن هم در حال فراهم سازی است تا سوالات طرح و آزمون کارکنان شهرداری‌ها برای تبدیل وضعیتشان برگزار شود.

افشانی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری با توجه به شکایت‌هایی که دریافت کرده اظهار نظر‌هایی دارد، گفت: در حال حاضر مشغول مذاکره با دیوان هستیم تا در اولین فرصت مشکل تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری‌ها برطرف شود.

افشانی گفت: مجوز وزارت کشور برای تبدیل وضعیت نیرو‌های شهرداری ۵۰ هزار نفر است، اما بستگی دارد که چه کسانی واجد شرایط هستند و در آزمون پذیرفته می‌شوند.

تصویب کلیات لایحه استخدامی شهرداری‌ها

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب کلیات لایحه استخدامی شهرداری‌ها در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: ثبات و امنیت شغلی کارکنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

ناهید تاج‌الدین  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح دستور ( یک‌‌‌‌‌ شنبه، 6 مردادماه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از بررسی و تصویب کلیات لایحه استخدامی شهرداری‌های سراسر کشور با حضور جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به رابطه استخدامی در شهرداری‌ها است که مقرر شد قانون اداری و استخدامی کارکنان شهرداری‌های سراسر کشور مجزا از قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و در نشست امروز کمیسیون کلیات لایحه مذکور تصویب شد.

افزایش ثبات شغلی با کاهش حقوق

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: بر اساس این لایحه ثبات و امنیت شغلی کارکنان شهرداری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و بار مالی نیز ندارد؛ رابطه استخدام در شهرداری‌ها نسبت به سایر ارگان‌ها متفاوت است البته ممکن است با ارتقای شغلی، حقوق کارکنان به میزان اندکی کاهش یابد اما ثبات و امنیت شغلی آنها مورد توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده یک لایحه مذکور، شهرداری‌های سراسر کشور و سازمان‌های وابسته به لحاظ اداری و استخدامی تابع این قانون هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: همچنین طبق ماده 2؛ کارکنان شهرداری‌ها در پنج گروه کارمندان رسمی و پیمانی، قراردادی انجام کارمعین (مشخص)، کارگران دائم و کارکنان دارای قرارداد موقت مشاغل کارگری سازماندهی می شوند.