گردشگری مازندران تشنه تبلیغات

حرف آنلاین: از جمله عواملی که می تواند صنعت گردشگری کشور را توسعه و بهبود بخشد، بکارگیری ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابی است. اگر بازاریابی را فرایندی مدیریتی بدانیم، تمام فعالیتهای برنامه ریزی، تهیه محصولات گردشگری و جذب گردشگر نیازمند عملیات و فعالیتهای بازاریابی است. بازاریابی عبارت است از فعالیتهای ارزیابی بازار و نیازهای مشتریان […]

حرف آنلاین: از جمله عواملی که می تواند صنعت گردشگری کشور را توسعه و بهبود بخشد، بکارگیری ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابی است. اگر بازاریابی را فرایندی مدیریتی بدانیم، تمام فعالیتهای برنامه ریزی، تهیه محصولات گردشگری و جذب گردشگر نیازمند عملیات و فعالیتهای بازاریابی است. بازاریابی عبارت است از فعالیتهای ارزیابی بازار و نیازهای مشتریان آن بازار‌، همراه با ارزیابی خدمات، امکانات، هزینه های حصول به هدف و تسهیلاتی که رضایت مشتریان را در بر دارد.مازندران استانی چهار فصل با جاذبه های توریستی فراوان است. جاذبه هایی چون جنگل های زیبا، دشت های پهناور، آبشارهای طبیعی و آثار باستانی  تاریخی اما متاسفانه هیچکدام از اینها برای این استان عایدی قابل توجهی نداشت.gadeshgari.rofting.harf

براساس اطلاعات آماری از ورود توریست به مناطق شمالی کشور به وضوح می توان دریافت توریست خارجی و ارزآور بسیار اندک به این نقطه سفرمی کنند به دلیل اینکه اروپاییان اغلب مجذوب آثار تاریخی می شوند و مازندران به دلیل شهرتش  بخاطر وجود جنگل و دریا و نبود اطلاعات کافی و وافی از آثار و بناهای تاریخی  دچار مهجوریت شده است.

امروزه در صنعت گردشگری باید از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار بصورت حرفه‌ای استفاده كرد، زیرا موفقیت تبلیغ برای ارزش‌های فرهنگی و گردشگری كشور مبتنی بر درك صحیح و حرفه‌ای از تبلیغات و ارزش‌های آن است. زیرا تبلیغات حرفه‌ای می تواند به عنوان ابزار برنده ای برای پیشرفت اهداف فرهنگی در داخل و خارج مد نظر قرار گیرد و در غیر این صورت ، هدر دادن وقت سرمایه و انرژی است. برای فعالیت‌های تبلیغاتی در صنعت گردشگری در دنیای امروز باید این اعتقاد و ایمان به تبلیغات نگریسته شود كه تبلیغات هزینه بر نبوده، بلكه نوعی سرمایه‌گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است و در صورت اجرای صحیح و اصولی‌ می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد. در این رابطه ، هدف و وظیفه تبلیغات افزایش بزرگ ” بازاریابی و بازار افزایی” است و هر گونه بی توجهی و عدم بهره برداری صحیح از این ابزار، نه تنها عدم موفقیت را در پی داشته، بلكه موجبات عقب ماندن از رقابت ها و سبقت‌های بازار یابی جهانگردی ودر نهایت شكست و ورشكستگی در دنیای بازاریابی صحیح و اصولی در عرصه بین المللی را در پی خواهد داشت.

تبلیغات  گردشگری آنهم از طریق رسانه ملی بخصوص در ساخت فیلم ها و سریال ها چیزیست که مازندران برای رشد صنعت گردشگری شدیدا به آن نیازمند است ولی متاسفانه ناهماهنگی بین رسانه ملی و سازمان میراث فرهنگی همواره ضربه بزرگی برای این صنعت در مازندران بوده است.

با بررسی در قطب گردشگری خاورمیانه یعنی ترکیه می بینیم یکی از حربه های جدب گردشگر به این کشور استفاده از رسانه ملی و ساخت فیلم هاو سریالهایی بوده که در آن از اماکن گردشگری و تاریخی این کشور استفاده شده است.

ترکیه و به ویژه استانبول درچند سال اخیر به دلیل بروز برخی مشکلات همانند ناآرامی‌های داخلی ، قطع برق و نیز تشدید منازعات منطقه ای با خطر کاهش و تنزل گردشگران مواجه بوده است. به نظر می رسد استانبول قصد دارد در فضای نفس گیر کنونی با افزایش تلاش‌های تبلیغاتی همانند ساخت ویدئوهای اثرگذار تاحدی دربازار تجارت گردشگری تجدید قواکند. ازدیگر سو ترکیه تجربه موفقی را از نظر تهیه فیلم ها وویدئوهای تبلیغاتی درصنعت گردشگری خود به ویژه در سال های اخیر بدست آورده است.

پشتیبانی مالی این ویدئوی تبلیغاتی توسط شرکت هوایی ترکیش ایرصورت گرفته است.

طبق بررسی‎های انجام شده از سوی آژانس تحقیقات تخصصی TCI که ویژه تحقیقات گردشگری و رقابت مقاصد توریستی است، درسال 2012 تصمیم گیری 40 میلیون گردشگر جهان در انتخاب مقصد سفرشان، تحت تاثیرتماشای فیلم‎های سینمایی و تلوزیونی بوده است.

 

ارزیابی‎های انجام شده نشان می‎دهد که 40 میلیون گردشگر مقصد سفر خود را تنها براین اساس که شاهد یک شات از آن مقصد در یک فیلم بوده‎اند، برگزیده‎اند.بصورتی که نمایش یک مقصد گردشگری در فیلم‎، حتی بسیار موثرتر از برخی دیگر فعالیت‎های رسانه‎ای عمل می‎‌کند و می‌تواندبه عنوان بخشی مکمل و ترکیبی با این روش‎ها مورد استفاده قرار گیرد این یافته‎ها نقش مهم نمایش مقصدهای گردشگری را درفیلم‎های سینمایی و تلوزیونی به عنوان یک انگیزه موثر در جذب گردشگران تازه بیش از همیشه اثبات می‎کند.

در این گزارش آمده است بسته به هر مقصد گردشگری و بسته به بازاریابی و شهرت هر مقصد از هر 100 گردشگر، دست کم یک تا ده نفر مقصد گردشگری خود را عمدتا با اتکا به فیلم‎ها و با الهام از صحنه‎های سینمایی انتخاب می‎کنند. این میزان بسیار بیشتر از میزانی است که تا کنون بازارهای گردشگری به ویژه به آن حساس بوده‎اند.

اما مازندران با وجود آنکه  می تواند حریف قدری برای ترکیه محسوب شود ولی متاسفانه شاهد این هستیم به دلیل نااگاهی گردشگران ارزآور گردشگری در این استان روزبه روز رونق خود را از دست می دهد.

اکبری مدیر هتل نگین بابل در خصوص تبلیغات و تاثیر آن بر صنعت گردشگری استان در گفت وگو با حرف عنوان داشت: برای فعالیت های تبلیغاتی در صنعت گردشگری دنیای امروز باید این اعتقاد و ایمان به تبلیغات نگریسته شود كه تبلیغات هزینه بر نبوده، بلكه نوعی سرمایه گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است و در صورت اجرای صحیح و اصولی می تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

وی گفت:اما مهمترین معضل ما در استان عدم هماهنگی سازمان گردشگری و رسانه ملی است و بدلیل هزینه زیادی که برای هرثانیه تبلیغات رسانه ملی از امکان تفریحی و توریستی می گیرد خیلی از این اماکن اقامتی یا تفریحی و توریستی امکان ارایه تبلیغات ندارند.

وی همچنین در ادامه سخنانش از بی توجهی مسوولان گردشگری در خصوص نظارت بر اماکن اقامتی و هتل ها گلایه کرد و ابراز داشت:امروزه هتل ها و تالارها در استان بسان قارچ از زمین می رویند و هیچ نظارتی براین معضل صورت نمی گیرد و این خود می تواند تبلیغات سویی برای صنعت گردشگری استان باشد.

باید گفت برای توسعه در صنعت جهانگردی و توریسم که می‌تواند، دست‌آوردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری را برای پیشگامان آن به ارمغان آورد، نیازمند یک چرخه توسعه و همچنین در این چرخه نیازمند یک رسانه ارتباطی قدرتمند، که در دنیای امروز از آن به عنوان تبلیغات یاد می‌شود، می‌باشیم. وسایل ارتباط جمعی (‌تبلیغی ) چنان قدرتی دارد که میتواند در جامعه، نسل جدیدی را برای نخستین بار پدید آورد. تبلیغات می تواند به عنوان ابزار برنده‌ای برای پیشرفت اهداف فرهنگی در داخل و خارج مدنظر قرار گیرد و در غیر این صورت، هدر دادن وقت، سرمایه و انرژی است. همانطور که ترکیه توانست با استفاده ازتبلیغات مؤثر و کارآمد در انواع گردشگری در دنیا برای گردشگران آمریکایی، اروپایی وکانادایی و…کاملا ًشناخته شود و به این موفقیت بسیاربزرگ درزمینه گردشگری دست یابد، به‌گونه‌ای که حتی بتواند اقتصاد خود را دچار تحولی اساسی بکند.

گزارش از سارا ربیعی