گردشگری در قاب تکنولوژی

حرف آنلاین: گردشگری مجازی مقوله جالبی است که دو دهه از پدید آمدن آن نمی گذرد. گردشگری مجازی ، حضور در سرزمین دیجیتالی وب و مشاهده داده های صوتی ، متنی و تصویری از دنیای فیزیکی پیرامون ما است. دور دنیا با یک کلیک ، آرزویی بود که امروزه از مرحله واقعیت به حقیقتی غیر […]

حرف آنلاین:

گردشگری مجازی مقوله جالبی است که دو دهه از پدید آمدن آن نمی گذرد. گردشگری مجازی ، حضور در سرزمین دیجیتالی وب و مشاهده داده های صوتی ، متنی و تصویری از دنیای فیزیکی پیرامون ما است.

دور دنیا با یک کلیک ، آرزویی بود که امروزه از مرحله واقعیت به حقیقتی غیر قابل انکار مبدل شده است . بااستفاده از تور مجازی کاخ،  موزه ها ، اماکن باستانی جهان ، را می توان مشاهده کرد بعلاوه می توان به دنیایی از اطلاعات متنی و تصویری از نمادهای تاریخ باستان دست یافت.

در واقع می توان گفت در حوزه گردشگری مجازی  با استفاده از فناوری اطلاعات، خدمات مورد نیاز گردشگران ساده­تر، با کیفیتی بالاتر و هزینه‌ای کمتر انجام می­پذیرد. ارایه خدمات موسوم به گردشگری الکترونیکی عبارتند از: اطلاع­رسانی شفاف، دقت و اعتبار، انجام کلیه تشریفات اخذ ویزا، رزرو هتل­ها و مراکز تفریحی – سیاحتی، رزرو و اجاره وسایل نقلیه، اخذ بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار، خرید برنامه­های سفر و تورهای مختلف و بسیاری خدمات دیگر که روز به روز ایجاد می­شوند.

گردشگری الکترونیک برای معرفی جاذبه های باستانی بناهای جذاب اشیای قیمتی و هر پدیده مادی دارای فرم و حجم و اندازه کاربرد دارد و برای تمامی کشور ها به خصوص کشورهای در حال توسعه که غالبا از امکانات و زیر ساخت های مناسب و کافی برخوردار نیست و با احداث و توسعه آن ها بسیار گران تمام می شود و در کوتاه مدت مقدور نیست مناسب تر است، بنابراین توسعه این نوع گردشگری در مناطق و کشور های اهمیت تعیین کننده ای دارد که عمده ترین تاکید آن ها بر بازدید از میراث باستانی وسایر پدیده های دارای فرم و حجم و اندازه است این نوع گردشگری برای انواع گردشگری از جمله گردشگری روستایی گردشگری کشاورزی گردشگری ساحلی و هر نوع گردشگری دیگر که هدف گردشگران از آن استفاده از آب و هوا(اقلیمی) افتاب طعم غذاها و جذابیت هایی از این گروه باشد مناسب و پاسخگو نیست به عبارتی استفاده از سواحل نسیم صبحگاهی هوای مطبوع از طریق ابزار الکترونیک ممکن نیست .این نوع گردشگری در کشور هایی که مشکل نیروی انسانی آموزش دیده در رابطه با تور گردانی یا راهنمایان تور دارند موثر خواهد بود .گردشگری الکترونیک برای افراد مانند محققان که صرفا برای مطالعه بر روی یک جاذبه از آن بازدید می کنند بسیار مفید است چرا که امکان بررسی و مطالعه را تا حدودی در محل زندگی یا تحقیق خود خواهند داشت در این نوع گردشگری امکان معرفی صنایع دستی وجود دارد و حتی از طریق تجارت الکترونیک به فروش تولیدات و صنایع دستی کمک می کند.

*هزار راه نرفته در تورهای مجازی…

علم رایانه روز به روز درحال تغییر و به روز شدن است ، مردم نیز همیشه از فناوری های جدید رایانه استقبال می کنند. در سال های گذشته بهترین راه برای طراحی وب سایت و معرفی و تبلیغ یک مکان استفاده از متون و تصاویر ساده بوده است ولی دیگر پاسخ خوب و به روزی به نیاز کاربران و بازدیدکنندگان نیست. در چند سال اخیر به جای به کارگیری این متن ها و تصاویر ساده، فناوری تورمجازی به کار گرفته می شود.

این قبیل تورها به کمک تصاویر ویدیویی و عکس‌های سه‌بعدی چشم‌اندازهای زیبایی را از محل سفر نشان می‌دهند تا تمایل افراد برای انجام این مسافرت افزایش یابد . مجریان تورهای مجازی معمولا عکس‌های روی اینترنت را بسیار باکیفیت و با تمام جزییات آن مکان به نمایش می‌گذارند. برای تهیه این قبیل تصاویر عکاس مجبور است که چند عکس را از قسمت‌های مختلف فضای مورد نظر تهیه کرده و آن‌ها را به صورت ماهرانه‌ای در کنار یکدیگر قرار دهد.

تور مجازی عبارت است از ترکیبی از تصاویر، نماهای ۳ بعدی، نماهای (۳۶۰ درجه)، ویدئو، صوت و … که یک فضای حقیقی را مدل سازی کرده و به کاربر امکان میدهد که در این فضا به صورت مجازی به گشت و گذار بپردازد و از محیط مجازی اطلاعات مورد نظر خود را کسب کنند.

با توجه به این که صنعت جهانگردی همانند دیگر صنایع دنیا با سرعت زیاد در حال رشد است کارشناسان بر این باورند که تورهای مجازی در آینده نزدیک پر رونق‌ترین بخش این صنعت محسوب خواهند شد و به این وسیله زندگی مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار خواهند داد.

به همین جهت استفاده از پویا نمایی، تصاویر ویدیویی، گرافیکی و تور مجازی رو به افزایش است. این قابلیت ها در کنار متون، نقشه ها و طراحی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 مع الوصف با نگاهي گذرا به وضعيت صنعت گردشگري در ايران، جاي خالي فناوري اطلاعات و استفاده از اين صنعت به خوبي حس مي شود. متاسفانه بي توجهي به استفاده از فناوري اطلاعات مي تواند ضرر جبران ناپذيري حتي به شيوه سنتي گردشگري وارد نمايد. عدم توسعه زير ساخت‌هاي اطلاعاتي از قبيل پايگاه‌هاي اينترنتي، زير ساخت‌هاي تجارت الکترونيکي از قبيل ارايه خدمات بانکي الکترونيکي، پرداخت‌هاي الکترونيکي، سيستم آنلاين رزرواسيون هتل‌ها و مواردي از اين دست مي‌تواند ضربات جبران ناپذيري به پيکر نحيف اين صنعت نوپا و سودآور وارد کند و سرنوشتي شوم‌تر از سرنوشت گردشگري سنتي در ايران را برايش رقم بزند.

در نتیجه تور مجازی می تواند امکان معرفی ایران زمین و جاذبه‌هایش را به کسانی که امکان حضور در ایران را ندارند، بدهد و آن‌ها را ترغیب به دیدن کشورمان کنداماباتوجه به ضعف کشورمان در این حوزه به باور کارشناسان براي بهبود عملکرد اين بخش مي‌توان از راهکارهايي هم چون ايجاد دوره‌هاي آموزشي گردشگري الکترونيکي، ايجاد طرح جامع فناوري اطلاعات در گردشگري، ايجاد پايگاه‌هاي مجازي موزه‌ها و مراکز گردشگري ديگر، تبليغ و معرفي پايگاه‌هاي ديجيتالي گردشگري ايران در رسانه ملي استفاده کرد.

 برای ارتقای صنعت گردشگری ایران زمین ، باید به گردشگری مجازی توجه شایانی داشت . توسعه پایدار ، ارتقای درآمد ملی و ارزآوری و افزایش حداکثری دانش جهانی از توانمندی و پتانسیل فرهنگی ، علمی و بومی ایران ، با گردشگری به بهترین شکل ممکن امکان پذیر خواهد بود.

سیده معصومه هاشمی نژاد

مهندس تکنولوژی نرم افزار