گرانی بنزین؛افزایش بیکاری یا ایجاد اشتغال

  گروه اقتصادی – حسین زحمتکش: خبر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل سرو صدای زیادی در کشور به پا کرده است به گونه ای که در هفته ی اخیر اکثر رسانه‌های داخلی به این موضوع پراخته اند، عده ای از کارشناسان افزایش قیمت سوخت را امری متداول در تمام کشورهای دنیا می دانند و معتقدند […]

 

گروه اقتصادی – حسین زحمتکش: خبر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل سرو صدای زیادی در کشور به پا کرده است به گونه ای که در هفته ی اخیر اکثر رسانه‌های داخلی به این موضوع پراخته اند، عده ای از کارشناسان افزایش قیمت سوخت را امری متداول در تمام کشورهای دنیا می دانند و معتقدند اگر قیمت بنزین و گازوئیل در ایران افزایش یابد نصف قیمت جهانی سوخت، نرخ گذاری شده است و اصلا گران نیست! عده ای نیز تبعات افزایش قیمت بنزین را علت مخالفت خود می دانند.
گویا دولت نیز اصرار بر افزایش قیمت بنزین دارد  چون از محل افزایش قیمت سوخت، درآمد 17 هزار میلیارد تومانی خواهد داشت هرچند اعلام کرده این پول را در ایجاد اشتغال هزینه خواهد کرد.  برخی کارشناسان در برابر این موضوع، موضع گرفته اند و معتقدند که با افزایش قیمت حامل های انرژی نمی توان اشتغال ایجاد کرد بلکه اشتغال با بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی ایجاد می شود. جالب اینجاست که مرکز پژوهش های مجلس نیز عنوان کرده گرانی بنزین و گازوئیل باعث بیکاری 360 تا 480 هزار نفر در کشور می شود!

* اشتغال ایجاد نمی شود

رئیس خانه کارآفرینان مازندران با بیان اینکه در هیچ یک از کشورهای دنیا با افزایش قیمت کالاهای استراتژیک اشتغال ایجاد نمی کنند، اظهار کرد: اشتغال با بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در فعالیت تولیدکنندگان ایجاد خواهد شد. عباس رویان در ادامه تاکید کرد: افزایش قیمت سوخت یقینا در افزایش هزینه تولید صاحبان کار و سرمایه تاثیرگذار است و باعث ریزش نیروی کار در بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی می شود. وی خاطر نشان کرد: با وضعیت کنونی اقتصاد که تولیدکنندگان یکی پس از دیگری ورشکست می شوند دولت چگونه می خواهد با فشار بیشتر بر جامعه اقتصادی کشور اشتغال ایجاد کند؟

*  بازگشت تورم دورقمی

نکته جالب تر نیز پیش‌بینی صندوق بین الملی پول است که به کمک منتقدان افزایش قیمت بنزین آمده است، صندوق بین المللی با پیش بینی رشد اقتصادی 4.2 درصدی در سال 96 برای ایران، هشدار داد با اجرای افزایش قیمت سوخت، نرخ تورم که هم اکنون زیر 10 است دوباره 2رقمی خواهد شد!

* دغدغه مردم حباب قیمتی کالاها است

در کنار همه ی این آمار و ارقام ها، دغدغه اصلی مردم گرانی کالاهای اساسی و معیشتی پس از افزایش قیمت بنزین است. اما دولت در برابر این شایعات واکنش نشان داده است. جهانگیری معاون اول رئیس جمهور چندی پیش در دیدار استانداران سراسر کشور گفته که قیمت بنزین نباید بهانه ای برای افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم شود!

از طرفی، نگرانی مردم و تولیدکنندگان باعث شد برخی مسئولان دولت روحانی همچون زنگنه وزیر نفت برای کاهش حواشی پیش آمده و آرام کردن جو روانی که در کشور به وجود آمده اعلام کنند افزایش قیمت بنزین قطعی نیست! این درحالی است که دولت، درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل را در بودجه 97 دیده است و در غیر اینصورت، با کسری بودجه و عدم تحقق بودجه مورد نظرش مواجه خواهد شد!

البته این تصمیم دولت باید در مجلس شورای اسلامی به تایید نهایی نمایندگان برسد اما سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد افزایش قیمت بنزین خط قرمز ما است. این سخن در حالی مطرح شده که کلیات بودجه 97 به تایید نهایی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رسیده است و امکان دارد مسئولان دولت روحانی بتوانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای تایید افزایش قیمت سوخت قانع کنند.

احسان وهاب زاده کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه نگرانی اصلی مردم حباب قیمتی است که امکان دارد تا پایان سال در برخی اقلام اساسی و معیشتی ایجاد شود، اظهار کرد: دغدغه و نگرانی اصلی مردم کسانی هستند که با سواستفاده از موقیعت و جو روانی پیش آمده از خبر افزایش قیمت سوخت به دنبال سودهای کاذب هستند.وی در ادامه خاطر نشان کرد: هرچند بروز چنین معضلی دور از انتظار هم نخواهد بود اگر دولت روزی به لغو این تصمیم اقدام کند یکی از دلایلش یقینا حباب قیمتی است که امکان دارد پس از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ایجاد شود. این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت باید نسبت به نگرانی های مردم در افزایش قیمت سوخت توجه داشته باشد، تصریح کرد: عدم برنامه تقابلی برای حباب قیمتی پس از افزایش قیمت بنزین یقینا مشکلات زیادی را در معیشت مردم ایجاد خواهد کرد. باید منتظر ماند تا چه اتفاقاتی در آینده رقم خواهد خورد.