رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

گرانی برنج بعد از مزرعه

حرف آنلاین :  رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش دلالان در گرانی برنج اظهار داشت : باید در زمینه حذف پدیده دلالی و افزایش سرسام آور قیمت برنج بعد از برداشت شالی اقدامات اساسی انجام دهیم چرا که این گرانی ها در خارج از مزرعه رخ می دهد.

کامبیز عباسی در ستاد برداشت برنج کشور در ساری با اشاره به اینکه توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی نقش مستقیمی در کاهش هزینه های تولید ایفا می کند خاطرنشان کرد : باید برای گرانی برنج و خارج شدن از کشاورزی سنتی و افزایش بهره وری کشاورزان به مکانیزاسیون توجه ویژه ای شود که در این راستا با توجه به رشد تسهیلات نوسازی و توسعه مکانیزاسیون در سال 1401 50 هزار میلیارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده که نسبت به سال قبل با رقم سه هزار میلیارد تومان شاهد رشد چشمگیری در این زمینه هستیم .

336 هزار هکتار از اراضی شالیزارهای شمال به صورت مکانیزه کشت شدکامبیز عباسی + برنج

وی در ادامه افزود : در سال جاری حدود 336 هزار هکتار از اراضی شالیزارهای شمال به صورت مکانیزه کشت شد و پیش بینی می‌شود ۸۶ درصد از برداشت برنج امسال نیز بصورت مکانیزه انجام شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد : در زمینه مکانیزاسیون در اراضی شالیزاری در سال جاری حدود 200 دستگاه پهپاد در حوزه سمپاشی بکارگیری شد که قدم جدیدی در راستای توسعه مکانیزاسیون شکل گرفت  .

بومی سازی دانش فنی کمباین سازی

کامبیز عباسی با اشاره به بومی سازی دانش فنی کمباین سازی اظهار داشت: درسال 1401 حدود ۱۵۰ دستگاه کمباین در کشور تولید شد و این در حالی است که متخصصان این حوزه برای اولین بار  دستگاه نشاکار نیز در مازندران بومی سازی کردند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تعریف بسته‌های حمایتی برنج خاطرنشان کرد : گرانی برنج در شالیزارها رخ نمی‌دهد بلکه  بعد از عملیات برداشت برنج و خارج از اختیارات کشاورزان و تولیدکنندگان رخ می‌دهد.