گذری بر زندگی و درگذشت هنرمند موسیقی مازندران؛ هرکی بَخونده، دیگه خِشرو نَوونِه

گروه فرهنگی| این سالها وقتی اسم موسیقی مازندران به میان می آید انواع و اقسام قالب ها، سبک، روش های و سازها جان می گیرد اما وقتی اسم هنرمندان موسیقی به میان می آید طبیعی است که شاخص ها از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی روند. ابوالحسن خوشرو با هوش ذاتی، درک درست و […]

گروه فرهنگی| این سالها وقتی اسم موسیقی مازندران به میان می آید انواع و اقسام قالب ها، سبک، روش های و سازها جان می گیرد اما وقتی اسم هنرمندان موسیقی به میان می آید طبیعی است که شاخص ها از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی روند.

ابوالحسن خوشرو با هوش ذاتی، درک درست و نیاز های مخاطب دست به نوآوری های درون محتوایی نمود و بدون شک سبک خوانش خوشرو سبک جدید موسیقی مازندران است.

 ابوالحسن خوشرو فرزند ابوطالب در سال 1325 در روستای ساروکلای قائم شهر متولد شد. آواز کودکی به نواختن لله وا یا نی چوپان مازندران پرداخت و برای تکمیل دانش موسیقی خود از هنرستان موسیقی تهران فارغ التحصیل شد.

در سال1339 یک گروه موسیقی تشکیل داد و از سال 1345 یک گروه موسیقی تشکیل داد و از سال 1345 با رادیو مرکز استان همکاری کرد و با تشکیل گروه موسیقی روجا در سال 1350 فعالیت هنری اش گسترش یافت او سرپرستی گروه امیر پازواری را نیز بعهده داشت و به عنوان خواننده و نوازنده لله وا در مازندران (ناحیه مرکزی) شهرت یافت.

شرکت در جشنواره های آیینه و آواز حماسی و نواحی کرمان و دیگر جشنواره های بین المللی مازندرانی و تلفیقی از شیوه های استادان قدیم و نیز سبک و لحن شخصی خود را ارایه می کند و این ویژگی، او را از دیگران متمایز و بر جسته می نماید.

ترانه ی مشدی محبوب ترین ترانه ی ابوالحسن خوشرو می باشد. ترانه ی مشدی ترانه ای فولکلور است که ابتدا توسط مردم مناطق دودانگه و چهار دانگه و سوادکوه خوانده می شد.

نظیر جشنواره موتستر آلمان و اجرای برنامه از دیگر فعالیت های هنری او به شمار می روند که در همه آنها جایزه ی نوازنده و خواننده ی برتر و لوح سپاس دریافت داشته است.

این هنرمند نامور در اجرای کیجا جانها و آوازه. این گونه شعر سرایی برای جنگاوران و دلیران و قهرمانان از دیرباز در تبرستان رواج داشت که مردم به آن «سوت» می گویند.

در اوایل انقلاب گروه «روجا» که توسط ابوالحسن خوشرو و پایه گذاری شده بود، آن را اجرا کرد.

استاد ابوالحسن خوشرو در طول چند دهه فعالیت خود، گروه های مختلفی را راه اندازی کردند و همچنین با گروه های مختلفی همکاری داشتند؛ گروه های چون: رادیو، روجا، شواش، امیر پازواری، سیف الدین(صیف الدین ) و طی چند سال اخیر این گروه به نام خود ایشان «گروه خوشرو»خوانده می شود.

نوازندگان گروه خوشرو در چند سال اخیر اعضای خانواده ی ایشان بوده اند. توجه خاص استاد به نسل جوان، این گروه را محل ارائه استعداد هنری جوانان معرفی کرده است.

استاد ابوالحسن خوشرو، خواننده نامی و برجسته موسیقی مازندران از سال ۱۳۹۶ درگیر بیماری شد و طی این مدت با وجود نقاهت ، فعالیت‌های موسیقایی خود را متوقف نکرد. این هنرمند ارزشمند مازندرانی شامگاه10اسفند 1398 دار فانی را وداع گفت.

حاصل فعالیت‌های او در این مدت خواندن قطعات آلبوم‌های “موسیقی حماسی و آیینی مازندران” اثر نبی احمدی و “چِم” به آهنگسازی سیاوش طالبی بود.

استاد خوشرو چندی پیش نشان درجه یک هنر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

وی همراه با استاد فقید احمد محسن‌پور از چهره‌های برجسته و اثرگذار در احیای موسیقی مازندران بود که بیش از پنج دهه از عمر خود را صرف اعتلای فرهنگ موسیقایی مازندران کرد.

از این هنرمند نامی موسیقی مازندران ده‌ها قطعه موسیقی و آلبوم بومی به جای مانده است.

مرگ ستاره فروزان آسمان موسیقی مازندران

استاندار مازندران درگذشت استاد خوشرو، خنیاگر، نواخوان برجسته و صاحب نام و نوازنده موسیقی مقامی و محلی مازندران را موجب تاثر فراوان، مردم و هنرمندان مازندران شد.

وی افزود: زنده یاد استاد خوشرو که پس از گذراندن کلاس درس و موسیقی با دانش و آگاهی لازم در این رشته هنری، به شناخت ریشه ها، اشکال، الحان و سبک های مختلف موسیقی بومی و فولکلوریک مازنی همت گماشت، با استعداد و قریحه ذاتی خود و بهره گیری از طرز استادان گذشته و نوآوری و خلاقیت؛ سبک شخصی خویش را تثبیت نمود و با سوت خوانی، امیر خوانی، طالباخوانی، نوروز خوانی، آیینی خوانی و ….؛ نواخوان خوش آواز سرودهای کوهپایه ها و شهرهای مازندرانی شد و اعتبار خود را در این رشته؛ با بردن جوایز مختلف از جشنواره های داخلی و خارجی به رخ کشید و با تشکیل گروه های مختلف به پرورش جوان ها و اشاعه موسیقی مازندرانی همت وافر بخرج داد و آثار ارزشمند و فاخری را در تاریخ هنر مازندران به میراث گذاشت.

حسین زادگان نوشت: لـله وا نواز پرسوز مازندرانی؛ استاد ابوالحسن خوشرو را باید یکی از ستاره های همیشه فروزان آسمان موسیقی مقامی و بومی مازندران به شمار آورد که صدا و نوای او همواره برای ما به یاگار خواهد ماند.

نماینده عالی دولت در مازندران افزود: با تالم فراوان، درگذشت استاد ابوالحسن خوشرو را به مردم هنردوست و هنرپرور مازندران، خانواده سوگوار و محترم آن شادروان و تمامی اصحاب فرهنگ و هنر در جای جای استان تسلیت می گویم و برای آن زنده یاد از درگاه ایزد قادر متعال، رحمت واسعه و رضوان الهی و برای بازماندگان، صبر و شکیبایی مسالت دارم.

ثبت آثار خوشرو ؛ ضامن ماندگاری آقای صدا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پیامی که دقایقی پس از درگذشت استاد خوشرو منتشر کرد ، این ضایعه بزرگ و جانسوز را به شهروندان مازندرانی بویژه اهالی فرهنگ و هنر تسلیت گفت.

عباس زارع در پیامش خبر درگذشت استاد ابوالحسن خوشرو را ” سنگین و جانسوز ” توصیف کرد و نوشت: استادابوالحسن خوشرو  سرمایه‌ای از فرهنگ و هنر مازندران،  آخرین آواها و نواها را خواند و نواخت و از دیار خاک کوچ کرد و ضایعه‌ای دیگر برای هنر موسیقی بومی مازندران بر جای گذاشت.

وی افزود: استاد خوشرو ، آوازها و نغمه‌هایی را که با جان و زندگی مردم پیوند خورده است، در قلب خود داشت و در انتقال آن به نسل جوان و معرفی موسیقی اصیل بومی مازندران که ریشه در تاریخ و فرهنگ غنی و دیرپای این دیار دارد، جدیت ستودنی داشت.

زارع تاکید کرد: موسیقی مازندران گرچه هنرمند ارزشمند و تاثیرگذاری را از دست داده، اما آواها و نواها و اجرای‌های به یادماندنی‌ اش همیشه در یادها خواهند ماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ابراز امیدواری کرد که ” با ثبت آثار ارزشمند این هنرمند بزرگ موسیقی بومی مازندران که بخشی مهمی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین است، همه نغمات و آواهای دلنشین موسیقی اصیل مازندران حفظ و بیش از گذشته معرفی و ارائه شود “.

تشیع با دل

همچنین مراسم تشییع پیکر استاد «ابوالحسن خوشرو» خواننده و نوازنده پیشکسوت موسیقی مازندرانی به دلیل وضعیت ویژه جامعه و رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از برگزاری تجمع لغو شد و پس از عادی شدن شرایط کشور مراسم یادبودی برگزار خواهد شد.

خانواده خوشرو از لغو مراسم تشییع این هنرمند پرآوازه موسیقی مازندران خبر دادند و از علاقه‌مندان به او خواستند تا از حضور در محل خاکسپاری و برگزاری تجمع به یاد استاد خوشرو خودداری کنند.

در اطلاعیه‌ای که از سوی خانواده استاد خوشرو منتشر شده عنوان شده که با توجه به همدردی و اشتیاق آحاد علاقه‌مندان برای شرکت در مراسم بدرقه و تشییع پیکر استاد و همچنین دغدغه خانواده خوشرو نسبت به سلامت شهروندان، به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خصوص اپیدمی و بیماری کرونا، مراسم تشییع به صورت محدود توسط اعضای خانواده انجام خواهد شد.

فرزند استاد خوشرو نیز در گفت‌وگو با ایرنا ضمن درخواست از همه علاقه‌مندان بابت حضور نیافتن در مراسم خاکسپاری، گفت: فعلا برنامه‌ای برای گرامیداشت و یادبود پدر نداریم و خاکسپاری را با حضور اعضای خانواده و به صورت محدود برگزار خواهیم کرد.

«بابک خوشرو» گفت: ضمن قدردانی از ابراز احساسات همه مردم و مسئولان و هنرمندان مطرح استان و کشور، از همه علاقه‌مندان و دوستداران پدر درخواست می‌کنیم که برای حفظ سلامتی خودشان و سایر مردم به محل خاکسپاری نیایند و مراسمی نیز برگزار نکنند.

وی اظهار کرد: در این شرایط اولویت سلامتی شهروندان است. اگر بخواهیم نکات ایمنی را رعایت نکنیم امنیت کشور و سلامت شهروندان را به خطر انداخته‌ایم. قطعا اگر یک نفر در مراسم خاکسپاری مبتلا به این بیماری و ناقل ویروس کرونا باشد، ده‌ها نفر ممکن است آلوده شوند و این برای ما نگران کننده است.

فرزند استاد خوشرو خاطرنشان کرد: فعلا هیچ برنامه‌ای نداریم و به امید خدا پس از عبور کشور از این شرایط خاص و بحرانی، مراسم باشکوهی به یاد استاد خوشرو برگزار خواهد شد.