کوهستان؛ آخرین پناهگاه بشر

گروه اجتماعی_ همانطور که میدانیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ در پنجاه و هفتمین جلسه خود روز ۱۱ دسامبر مصادف با ۲۰ آذر را به‌عنوان روز جهانی کوهستان تعیین کرد. استان مازندران، نیز دارای زیباترین کوهستان‌ها در شمال کشور است که کوه‌هایی چون دماوند، تخت سلیمان، علم کوه، سیالان، شانه کوه، سیاه […]

گروه اجتماعی_ همانطور که میدانیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ در پنجاه و هفتمین جلسه خود روز ۱۱ دسامبر مصادف با ۲۰ آذر را به‌عنوان روز جهانی کوهستان تعیین کرد.

استان مازندران، نیز دارای زیباترین کوهستان‌ها در شمال کشور است که کوه‌هایی چون دماوند، تخت سلیمان، علم کوه، سیالان، شانه کوه، سیاه کمان و …، را در خود جای داده است.

این کوهستان‌ها علاوه بر ایجاد فرصت گردشگری، فرصتی برای گذران اوقات فراغت و مکانی بکر برای انجام ورزش است.

یک فعال محیط‌زیست همزمان با ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) گرامیداشت روز جهانی کوهستان در تجمع فعالان محیط زیست و کوهنوردان در کوهستان اچو شهرستان ساری مطالبی در خصوص کوهستان، آب، جنگل و حفظ منابع طبیعی بیان کرد.

داریوش عبادی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم که کوهستان‌ها چه تاثیر مثبت و مفرحی در زندگی ما انسان‌ها دارند، افزود: مراتع بالادست جنگل‌ها یا همان کوهستان‌ها منشا اصلی تامین‌کننده آب‌های فلات ایران هستند.

وی از کوهستان‌ها به‌عنوان ذخیره حیاتی بشر یاد کرد و گفت: در آینده زمانی که دشت‌ها از حضور بشر اشباع میشود یعنی همین پدیده‌ای که امروز در دشت‌های بزرگ خراسان، همدان، زنجان، سمنان و بیشتر ۴۶۰ دشت مهم ایران با آن مواجه هستیم.

عبادی ادامه داد: در سال‌های آتی به‌دلیل اینکه این دشت‌ها آب‌های زیرزمینی خود را از دست می‌دهند غیرقابل سکونت شده و در حدود ۳۰ سال آینده ما با کوچ زیست‌محیطی مواجه هستیم.

این دوستدار طبیعت همچنین تاکید میکند: در آینده شاید در پایین دست چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر هم ساکن نباشند مابقی باید به کوهستان‌ها که دارای تنوع زیست بومی هستند پناه ببرند.

با این تفاسیر کوهستان‌ها آخرین پناهگاه بشر برای زندگی محسوب میشوند محافظت و مراقبت از این جاذبه مهم طبیعی وظیفه همگان و گامی مهم برای تحویل این ثروت عظیم خدادادی به نسل آتی است.