کنکور رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار پابرجا می‌ماند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برای رشته‌های دانشگاهی که تعداد داوطلبان بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌ها باشد کنکور برگزار خواهد شد تا بهترین‌ها در این رشته‌ها به ادامه تحصیل بپردازند.محمد قمی با اشاره به حذف کنکور برخی رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: کنکور در سال‌های گذشته به دو دلیل تعدد متقاضیان ورود به دانشگاه و […]

1

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برای رشته‌های دانشگاهی که تعداد داوطلبان بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌ها باشد کنکور برگزار خواهد شد تا بهترین‌ها در این رشته‌ها به ادامه تحصیل بپردازند.محمد قمی با اشاره به حذف کنکور برخی رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: کنکور در سال‌های گذشته به دو دلیل تعدد متقاضیان ورود به دانشگاه و کمبود تعداد و ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف برگزار می‌شد.وی بیان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها برای برخی رشته‌ها دیگر کنکور برگزار نمی‌شود به جز رشته‌هایی چون پزشکی و مهندسی که همچنان با افزایش داوطلب روبه‌رو هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: طبیعتاً برای رشته‌های دانشگاهی که تعداد داوطلبان بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌ها باشد کنکور برگزار خواهد شد تا بهترین‌ها در این رشته‌ها به ادامه تحصیل بپردازند و تا زمانی که ظرفیت و تقاضا به حد تعادل نرسد، روند برگزاری کنکور ادامه می‌یابد.وی با اشاره به تعیین میزان شهریه دانشگاه‌ها و برخورد با متخلفین خاطرنشان کرد: وظیفه نظارت بر تعیین میزان شهریه دانشگاه‌ها هم بر عهده مجلس و هم بر عهده دولت است؛ شهریه دانشگاه‌ها هرساله بر اساس نظر هیأتی متشکل از نمایندگان دولت تعیین می‌شود.به گزارش فارس، قمی گفت: اگر دانشگاهی برخلاف شهریه تعیین‌شده مبلغی دریافت کند ابتدا به این واحد تذکر شفاهی و کتبی داده و در صورت تکرار تخلف به صورت موقت بسته می‌شود، در مرحله آخر به صورت دائم تعطیل خواهد شد.نماینده مردم پاکدشت در مجلس در پایان متذکر شد: سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس در صورت بروز تخلف در دریافت شهریه از سوی دانشگاه‌ها طبق قانون برخورد می‌کنند.

*فشار گروه‌های مافیایی برای جلوگیری از حذف کنکور

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در گفتگویی گفته بود که کنکور اعتباری پوشالی به مؤسسات آموزشی داده و شاهد هستیم که دانش آموزان نه صرفا با اتکا به دانش خود بلکه با مهارت تست‌زنی وارد دانشگاه می‌شوند و ما سرنوشت افراد را به کنکور گره زده‌ایم.حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان با اشاره به چالش‌های کنکور سراسری و آسیب‌های آن برای دانش آموزان اظهار کرد: پشت کنکور، مافیایی ایجاد شده است که مانع پیشبرد درست کارها می‌شود و اهداف تربیتی را بویژه در دوره دوم متوسطه تحت‌الشعاع قرار داده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: باید کنکور حذف و به جای آموزش تست زنی، مهارت‌های دیگر در دانش آموزان تقویت شود.

*گردش مالی کنکور ۸ هزار میلیارد تومان است

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس هم در مصاحبه ای گفت: کنکور در ایران برای خود اقتصاد دارد، یعنی در واقع با چیزی به نام اقتصاد کنکور مواجه هستیم و امروز گردش مالی کنکور در ایران چیزی حدود  ۸ هزار میلیارد تومان است.

تاج‌الدین گفت: البته کنکور در ایران فقط اقتصاد ندارد بلکه حتی این پدیده سبک زندگی حول خود تولید می‌کند یعنی سبک زندگی دانش آموزان و بعضاً خانواده‌های آنان در مقاطعی کنکور محور شده است و بسیاری از دانش آموزان بخشی از زندگی خود را در کلاس‌های کنکور سپری می‌کنند و  این دقیقاً ضریب نفوذ کنکور و آسیب‌های آن  را نشان می‌دهد، در حالی که نباید زندگی دانش آموزان در خدمت کنکور باشد بلکه کنکور در خدمت زندگی آن‌ها و موفقیتشان است.

*چاره‌ای جز برگزاری کنکور در ایران نداریم

استاد دانشگاه شریف گفت: تا وقتی که آموزش عالی ما رایگان است و اختلاف سطح علمی میان دانشگاه‌های ما وجود دارد چاره‌ای جز برگزاری کنکور با وجود همه ایراداتی که به آن گرفته‌اند، نیست.

سیدعباس موسوی، استاد دانشگاه شریف در خصوص تجربه جهانی کنکور در کشور‌های دیگر گفت: در کشور‌هایی مثل ایتالیا و فرانسه تحصیل در دانشگاه رایگان است و همچون ایران برای ورود به دانشگاه کنکور برگزار می‌کنند، حتی در مواردی شنیده‌ام که کنکور در کشور فرانسه بسیار سخت است. اما وجه تمایز آن با دانشگاه‌های ایران ، تفاوت در  سطح دانشگاه‌ها است چیزی که در بین دانشگاه های خارج خیلی به چشم نمی‌خورد.

وی ادامه داد: حتی گاهی اوقات یک دانشگاه در شهر کوچکی می‌تواند به دانشگاهی که در یکی از شهر‌های بزرگ است طعنه بزند. اما در ایران اختلاف سطح در دانشگاه‌ها یکی از عواملی است که برگزاری کنکور را ناگزیر می‌کند؛ به خاطر اینکه وقتی به طور مثال اگر ۱۰ دانشگاه برتر در کشور داشته باشیم داوطلبین میل و رغبتی برای رفتن به دانشگاه‌های دیگر ندارند و بیشتر به سمت دانشگاه‌های برتر هجوم می‌آورند.

موسوی در خصوص ناگزیر بودن در برگزاری کنکور در ایران خاطرنشان کرد: مادامی که در کشور ما تفاوت در سطح علمی دانشگاه‌ها برطرف نشود و تحصیل رایگان باشد چاره‌ای جز برگزاری کنکور نداریم. چرا که حتی اگر روزی کنکور حذف شود دانشگاه‌ها آزمون داخلی برای خود برگزار خواهند کرد تا از این طریق دانشجو پذیرش کنند.

استاد دانشگاه شریف ادامه داد: در کشوری مثل ایتالیا آزمونی مشابه کنکور در ایران برای دانشجویان خارجی برگزار می‌شود و شرط ورود به دانشگاه‌ها قبولی در این آزمون و گرفتن بورسیه ادامه تحصیل است. در کشور‌هایی همچون آمریکا و انگلیس تحصیل رایگان نیست و مشمول صرف هزینه از جانب دانشجو می‌شود به همین خاطر کنکور هم وجود ندارد.

موسوی خاطرنشان کرد: در ایران حتی سطح دبیرستان‌ها در یک شهر بین مناطق مختلف نیز گوناگون است چه برسد به شهر‌های دیگر. این تفاوت سطح را هنگامی می‌بینیم که دو دانشجوی شهرستانی و تهرانی سر کلاس استاد با یکدیگر می‌نشینند و سطح علمی آن‌ها متفاوت است و هم عرض نیستند. یکی از علت‌های آن می‌تواند عدم نظارت صحیح بر روی سطح دبیرستان‌های ما در آموزش و پرورش باشد. به همین خاطر تا وقتی که آموزش عالی ما رایگان است و اختلاف سطح علمی میان دانشگاه‌های ما وجود دارد چاره‌ای جز برگزاری کنکور با وجود همه ایراداتی که به آن گرفته‌اند، نیست.