کمربند وهوتو،معدن طلای انسان شناسان

حرف آنلاین: اين غار ها، به لحاظ کشف اسکلت انسان با قدمت هفتادوپنج هزار سال معروفيت جهاني دارد. اهميت غار و آثار کشف شده در آن تا به اندازه اي است که در برخي موارد از اين غار به معدن طلاي انسان شناسان ياد شده است. مازندران با داشتن غارهای عمیق و شگفت انگیز، بهشتی […]

حرف آنلاین:

اين غار ها، به لحاظ کشف اسکلت انسان با قدمت هفتادوپنج هزار سال معروفيت جهاني دارد. اهميت غار و آثار کشف شده در آن تا به اندازه اي است که در برخي موارد از اين غار به معدن طلاي انسان شناسان ياد شده است.

مازندران با داشتن غارهای عمیق و شگفت انگیز، بهشتی برای طبیت گردان کشور به شمار می رود و نوروز فرصتی برای پیمایش غارهای ناشناخته اما زیباست، غارهای زیبای مازندران از شرق تا غرب استان پراکنده است و ایجاد موزه و سایت در کنار غارهای استان، در استقبال گردشگران تاثیر بسزایی دارد،در این میان می توان گفت  هوتوجزمعروف ترین غارهاو یکی ازجاذبه های بی نظیر و دیدنی مازندران بشمارمی رود.

هوتو، نام غاري است در نزديکي بهشهر و در روستاي تروجن که قدمت تاريخي دارد و آثار باستاني مهمي درباره زندگي انسان‌هاي اوليه در آن پيدا شده‌است. اين غار ، به لحاظ کشف اسکلت انسان با قدمت هفتادوپنج هزار سال معروفيت جهاني دارد. اهميت غار و آثار کشف شده در آن تا به اندازه اي است که در برخي موارد از اين غار به معدن طلاي انسان شناسان ياد شده است. این غار برای اولین بار در سال ۱۹۴۹ به وسیلة پروفسور «کارلستون» از اساتید دانشگاه فیلادلفیا شناسایی شد و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله از کاوش‌ها و تحقیقات انجام شده، مبین زندگی انسان‌های نخستین (در دوره‌های پارینه سنگی، میانه سنگی و نوسنگی) در غار فوق است .

مجموعا 17 لایه استقراری از دوره فراپارینه سنگی تا دوره اسلامی در هوتو شناسایی شده است. ساکنان غار هوتو در دوره فراپارینه سنگی نسبت به دروی غلات و کشت حبوبات آگاهی نداشته و تنها با سیستم تغذیه متناسب با گردآوری، شکار با صید امرار معاش می کردند.

غار در حال حاضر دو مدخل در در ارتفاع مختلف و یک سوراخ تهویه در سقف داره. عمده‌ترین آثار به دست آمده از غار مورد نظر، شامل تیغه‌هایی از سنگ چخماق، سنگ دریایی و استخوان آهویی به نام «لاگازلاسرب گوتروزا» است وهمچنین اسکلت سه انسان در غار کمربند پیدا شده که احتمالاً در ۷۵۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌زیستند.