کمبود قانون؛ پاشنه آشیل محیط‌زیست خطیرکوه

گروه اجتماعی: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به از بین رفتن کل پوشش گیاهی و جانوری در محور خطیرکوه منطقه سوادکوه اظهار داشت: در خصوص فعالیت معادن با کمبود قانون مواجه هستیم، در نتیجه آینده منابع ملی و محیط‌زیست ما در خطر است. حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران در […]

گروه اجتماعی: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به از بین رفتن کل پوشش گیاهی و جانوری در محور خطیرکوه منطقه سوادکوه اظهار داشت: در خصوص فعالیت معادن با کمبود قانون مواجه هستیم، در نتیجه آینده منابع ملی و محیط‌زیست ما در خطر است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران در خصوص آسیب ناشی از برداشت بی‌رویه مصالح از معادن محور خطیرکوه در سواد کوه به منابع طبیعی و حیات وحش منطقه، اظهار کرد: متاسفانه با افزایش جمعیت، تقاضا و نیاز به مواد معدنی، تدبیری درست صورت نگرفت و ما امروز شاهد از بین رفتن کل پوشش گیاهی و جانوری در این منطقه هستیم.

 وی توجه به بازیافت مواد ساختمانی و سیاستگذاری درست برای صنعتی‌سازی را از راهکارهای مهم برای کاهش این معضل دانست و افزود: در خصوص وجود ۱۷ معدن و برداشت بی‌رویه از آنان، مشکل اصلی نبود قانون است، و ما هم برای جلوگیری از این معضل در بسیاری از موارد به سدی به نام قانون برمی‌خوریم.

ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: طبق قانون فقط ورود همکاران ما در سازمان در مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط‌زیست غیرقانونی نیست و در موارد دیگر مشکل نبود قانون داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به این سوال که آیا معادن برای حفاظت از محیط زیست منطقه هزینه می‌کنند، گفت: معادن بهره مالکانه طبق قانون افزایش بهره‌وری به منابع طبیعی پرداخت می‌کنند تا منطقه اقدامات احیایی انجام دهد، که به سازمان محیط‌زیست اختصاص نمی‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه سایر دستگاه‌های متولی همچون راه و شهرسازی در زمینه مقابله با تخریب محیط زیست منطقه قدم‌هایی در مقیاس آزمایشگاهی و آکادمیک برداشتند، تاکید کرد: این در حالی است که در دنیا شاهد اقدامات عملی در این زمینه هستیم و توجه به هم‌افزایی و کار عملی در این زمینه ضرورت دارد.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید تا زمانی که تقاضا باشد جلوی عرضه گرفته نمی‌شود، پس همزمان باید با سرعت به سمت صنعتی‌سازی رفته و تقاضا را کاهش بدهیم. سازمان صمت وظیفه دارد بر نوع برداشت نظارت داشته باشد ولی می‌بینیم که الان نحوه برداشت غیر اصولی صورت می‌گیرد.

ابراهیمی کارنامی همچنین خاطرنشان کرد: برای رفع این قبیل معضلات زیرسازی لازم است. ما در سازمان طی سه سال اخیر دستور به آسفالته کردن ورودی و خروجی‌های معدن و طرح کاورینگ دادیم تا گرد و غبارها را کنترل کنیم. انجام این موارد لازم است ولی کافی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه نظارت روی حوزه معادن ما بسیار ضعیف است، بر لزوم کار فرابخشی در این حوزه تاکید و بیان کرد: همین ترافیک ایجاد شده در زمان حمل بار مصالح از معادن موجب توقف خودروهای سواری و افزایش سوخت و آلودگی هوا می‌شود.

این مسئول در پایان اذعان داشت: متاسفانه نسل حاضر با منابع طبیعی خود بسیار بد رفتار کرده و به بهانه توسعه ، منابع طبیعی را نابود می‌کنند. ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه  آینده منابع ملی و محیط‌زیست ما در خطر است، یادآور شد: معدنخواری با معدن‌داری تفاوت دارد، تا زمانی که قانون درست  و کامل برای برخورد وجود نداشته باشد ، این مشکلات کماکان ادامه می یابد.